Facelift Friday: Mercedes-Benz R-klasse
Van 'traantje' naar familiegezicht
Gelukkig bleef er genoeg kenmerkends over, want de R-klasse was en is een unieke verschijning. De auto vertoont overduidelijke MPV-trekken, maar dankzij z'n gigantische wielkasten en duidelijk aanwezige neus zijn ook wat SUV-elementen 'm niet vreemd. Een cross-over uit de tijd dat dat woord nog niet gebruikelijk was, dus. Als reisauto was deze ruimtereus vrijwel onverslaanbaar. Ga maar na: een gigantische bak ruimte en hoge koets, gecombineerd met een heerlijke zitpositie én waanzinnige motoren. Als sterk op de Amerikaanse markt gericht model was de R-klasse er namelijk ook als R500, met een 306 pk sterke V8. Niet gek genoeg? Dan was er altijd nog de 63 AMG met 510 pk!
Om ook Europeanen tegemoet te komen, waren er ook (diesel)motoren met minder dan zescilinders én kwam er een variant met kortere wielbasis. Alle uitvoeringen ondergingen in 2010 een facelift, waarbij de druppelvormige koplampen met 'aanhangsel' plaatsmaakten voor een front dat meer in lijn was met de andere Mercedes-modellen van die tijd. Is dat wat jou betreft een verbetering, of had alles beter bij het oude kunnen blijven?