AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Facelift Friday: Lotus Evora

Meer lucht voor krachtigere V6

Facelift Friday! Lotus Evora
Facelift Friday! Lotus Evora
Facelift Friday! Lotus Evora
Lotus Evora 400
Lotus Evora
Lotus Evora 400
Lotus Evora
Lotus Evora 400
Facelift Friday! Lotus Evora
Lotus Evora 400
Lotus Evora
Zeven jaar na de introductie in 2008, verving Lotus de Evora door de Evora 400. Dat aantal is een verwijzing naar het aantal pk dat de 3,5-liter V6 genereert, maar ook aan de buitenkant veranderde er het nodige.

Wat bij de Evora 400 van 2015 het meest in het oog springt, is de voorbumper met drie grote luchtopeningen en led-dagrijverlichting. De buitenspiegels zijn voorzien van richtingaanwijzers, terwijl de achteruitrijlampen zijn verplaatst naar de uiterste hoeken van de bumper. Lotus heeft ook de achterspoiler en diffuser gewijzigd. Het interieur heeft een sportieve metamorfose ondergaan en bovendien zijn de handbak en automaat vernieuwd. Om gewicht te besparen, krijgt de Evora een nieuw aluminium chassis, een koets van composietmateriaal, lichtere stoelen en lichtere aluminium wielen. Samen leveren die wijzigingen een gewichtsbesparing van 22 kg op.

Dankzij een grotere supercharger, betere koeling en een gewijzigd motormanagementsysteem stijgen vermogen en koppel. De motor, die afkomstig is van Toyota, is goed voor 406 pk, 50 pk meer dan vóór de update. Lotus heeft ook de downforce, vering en demping verbeterd en een sperdifferentieel toegevoegd. Dankzij de facelift heeft de Evora zes seconden minder nodig voor een rondje op de testbaan in Hethel. Vind je de facelift geslaagd of is het ontwerp helemaal uit balans?

Video

Lezersreacties (19)

Reageren