Facelift Friday: Lotus Evora

Meer lucht voor krachtigere V6

Facelift Friday! Lotus Evora
Facelift Friday! Lotus EvoraFacelift Friday! Lotus EvoraLotus Evora 400Lotus EvoraLotus Evora 400Lotus EvoraLotus Evora 400Facelift Friday! Lotus EvoraLotus Evora 400Lotus Evora
Zeven jaar na de introductie in 2008, verving Lotus de Evora door de Evora 400. Dat aantal is een verwijzing naar het aantal pk dat de 3,5-liter V6 genereert, maar ook aan de buitenkant veranderde er het nodige.

Wat bij de Evora 400 van 2015 het meest in het oog springt, is de voorbumper met drie grote luchtopeningen en led-dagrijverlichting. De buitenspiegels zijn voorzien van richtingaanwijzers, terwijl de achteruitrijlampen zijn verplaatst naar de uiterste hoeken van de bumper. Lotus heeft ook de achterspoiler en diffuser gewijzigd. Het interieur heeft een sportieve metamorfose ondergaan en bovendien zijn de handbak en automaat vernieuwd. Om gewicht te besparen, krijgt de Evora een nieuw aluminium chassis, een koets van composietmateriaal, lichtere stoelen en lichtere aluminium wielen. Samen leveren die wijzigingen een gewichtsbesparing van 22 kg op.

Dankzij een grotere supercharger, betere koeling en een gewijzigd motormanagementsysteem stijgen vermogen en koppel. De motor, die afkomstig is van Toyota, is goed voor 406 pk, 50 pk meer dan vóór de update. Lotus heeft ook de downforce, vering en demping verbeterd en een sperdifferentieel toegevoegd. Dankzij de facelift heeft de Evora zes seconden minder nodig voor een rondje op de testbaan in Hethel. Vind je de facelift geslaagd of is het ontwerp helemaal uit balans?

Video

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.