Facelift Friday: Hyundai Coupé
Extravagant of extra-extravagant
Hyundai had de vaart er in de jaren 90 lekker in zitten en ook op sportief gebied wilden de Koreanen iets in de melk te brokkelen hebben. Vanaf 1990 - ons geboortejaar - werd de toen één jaar oude Excel in een sportief jasje gehesen en aan de wereld voorgesteld als Scoupé. Na zo'n zes jaar besloot Hyundai dat het wel mooi geweest was met de no-nonsens burgercoupé en lanceerde een opvolger: de Coupé, elders Tiburon geheten.
De Coupé verloor de S aan het begin van z'n naam - die voor 'Sporty' stond - en viel behoorlijk in de smaak. Overdreven ronde vormen waren zowel helemaal nineties als lekker futuristisch en de op de Lantra gebaseerde coupé konden we - zeker als 137 pk sterke 2,0-liter - als geslaagd bestempelen.
In 1999 gaf Hyundai z'n tekenafdeling de opdracht om de Coupé eens even 'lekker anders' te maken. De individuele lichtpitten werden de uit de koplampen gepeuterd en lukraak verdeeld over een nieuwe neus. Aan elke kant zien we vier lichtunits én een aparte richtingaanwijzer, waardoor het totaal aantal lampjes aan het front uitkwam op liefst tien stuks. Ook de achterzijde ging op de schop. Nieuw bumpwerk en grotere lichtunits, maar zo extreem als aan de voorzijde, ging Hyundai hier niet te werk.
Welke Coupé heeft jullie voorkeur? Het origineel uit 1996 of de op bijzondere wijze hertekende versie uit 1999 (die stiekem zo apart is dat het wat ons betreft weer helemaal mooi is)?