Facelift Friday: Fiat Multipla
Vrolijke dolfijn of saaie platvis?
In de geest van de oer-Multipla 600 uit de jaren 50 kwam Fiat in 1998 met een moderne interpretatie van dit multifunctionele eitje op de proppen. Op basis van de Bravo tekende ontwerper Roberto Giolito van Fiats eigen Centro Stile een koetswerk dat er op z'n zachtst gezegd 'bijzonder' uitzag.
Het ontwerp met z'n dolfijnensnuit en kraaloogjes zorgde voor veel contoverse en doet dat vandaag de dag nog steeds. Niet zelden wordt de Multipla genoemd als 'lelijkste auto aller tijden' maar tegelijkertijd heeft de zeszitter een grote schare fans (ook omdat de rijeigenschappen bovengemiddeld goed zijn) en geniet de auto tegenwoordig bijna een cultstatus.
Was de eerste Multipla nog origineel in al z'n charmante gekkigheid, met de grondige facelift van 2004 schraapte Fiat de scherpe - of eigenlijk: afgeronde - kantjes er vanaf, waarmee de auto plotseling een stuk minder opzichtig door het leven ging. Je kunt ook zeggen: saaier. Voor de verkoopcijfers maakte het allemaal weinig uit; het liep nog steeds geen storm in de Fiat-showroom.
De kern van de zaak: welke Multipla is in jouw ogen mooier (of minder lelijk, wat je wilt): het origineel uit 1998 of de gefacelifte versie uit 2004? Geef je mening hieronder en stem via de poll!