Facelift Friday: Ferrari FF/GTC4Lusso
Strakke koets, nieuwe naam
Toen de FF in 2011 op de markt verscheen, was het in meerdere opzichten een opmerkelijke auto. Dat geldt natuurlijk voor iedere nieuwe Ferrari, maar dankzij z'n enorme Shooting Brake-koets, bijzondere vormgeving én vierwielaandrijving deed deze nieuwkomer de kaken nog nét iets verder naar de aarde zakken dan z'n minder wonderlijke broeders.
In februari vond Ferrari het tijd om de FF van z'n maniakale grijns te ontdoen. Het gemeen lachende hekwerk van het origineel maakte plaats voor een wat strakker front. Ook de rest van de auto is sindsdien fors anders. De achterlichten verdubbelden in aantal, de flanken kregen minder wulpse accenten mee en zelfs de vorm van het achterste zijruitje is nieuw. De Italianan vonden een naamsverandering dan ook op z'n plek en gaven de nog altijd unieke verschijning de om wat gewenning vragende aanduiding 'GTC4Lusso' mee.
Alsof deze auto nog niet bijzonder genoeg is, besloot Ferrari vorige week een versie toe te voegen. De GTC4Lusso T heeft de geblazen V8 uit de California T onder de lange motorkap én ontbeert de vierwielaandrijving van z'n krachtiger broertje. Dat is opnieuw een opmerkelijke stap, want niet eerder was éénzelfde Ferrari die met zowel een acht- als een twaalfcilinder te krijgen was. Bovendien heeft de 'instapper' geen vierwielaandrijving, terwijl dit juist één van de speerpunten van de FF was. Los van de techniek: in welke verschijningsvorm vind jij deze 'praktische' Ferrari het meest geslaagd?