Facelift Friday: Audi 80
Zonder 90, met stationwagen
De Audi 80 die vandaag in deze rubriek schittert, is de laatste uit de modelreeks met die naam. De auto van voor de facelift, die in 1986 werd gelanceerd, kreeg de interne benaming B3, de volgende B4. Dat suggereert een complete modelwissel, maar dat was zeker niet het geval. Wel slaagde Audi er begin jaren 90 in om de 80 klaar te maken voor het nieuwe decennium. De grille kreeg een plekje in de motorkap, die daardoor tussen de koplampen door liep en pas in de bumper eindigde. Ook de koplampen, bumpers, achterlichten en het motorgamma gingen op de schop. Terugkijkend past de facelift-80 wat styling betreft mooi tussen de B3 en de eerste A4 in.
De plaat die boven dit verhaal schittert, vertelt niet het hele verhaal, want de richtingaanwijzers in de voorbumper van de faceliftversie zijn voorbehouden aan de modellen met een V6. Bij de B3 bracht Audi nog duidelijker onderscheid aan tussen de verschillende versies door de variant met vijf cilinders de naam 90 te geven. Die modelnaam verviel in 1991, ter compensatie kwam er een heuse stationwagenversie van de 80. Een coupé en een cabriolet kwamen er ook, maar die heetten eenvoudigweg Coupé en Cabriolet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Lezersreacties (69) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.