Fabrieksbezoek Volkswagen California

Californisering

AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018

Je leest het in AutoWeek Campers 2018

Van de 800 Volkswagens Transporter die dagelijks in Hannover van de band rollen, krijgen er ongeveer 100 een speciale behandeling. Dat gebeurt op een steenworp afstand in Limmer, waar de busjes met de hand tot California's worden vertimmerd.

Neem je het onderscheid tussen korte en lange wielbasis, voor- of vierwielaandrijving, links- of rechtsgestuuurde exemplaren en de verschillende opbouwvarianten in acht, dan is de Transporter in wel 70 configuraties leverbaar. De ene wordt een rudimentaire Pick-Up, de andere een comfortabele Multivan, maar de carrosserieën die zonder dakpaneel door de fabriek in Hannover laveren, gaan een avontuurlijker lot tegemoet. Na een korte verplaatsing promoveren ze in het naburige Limmer tot California Beach, Coast of Ocean, om zo het Westfalia-erfgoed, dat bij de T1 van 1950 begon, verder te cultiveren.

TOP-DOWNSTRATEGIE

De productielijn in Limmer schuifelt voort met een snelheid van een halve meter per minuut en doet het helemaal zonder robots. In plaats daarvan zwoegen er 300 arbeiders met verschillende specialisaties, van elektriciens en loodgieters tot aan gasfitters toe. Op de eerste van de drie productielijnen zijn het vooral de installateurs die aan de bak moeten, want hier wordt het stabilisatiesysteem van de daktent gemonteerd. Dat bestaat uit dakverhogingen aan de voor- en achterkant om het geheel (in toegeklapte toestand) aerodynamisch te houden en de hydraulische pompen te verbergen waarmee het paneel opent en sluit.

In de Beach en Coast-versies moet je nog zelf meeduwen, op de top-of-the-line Ocean is de bediening automatisch. In één keer worden ook de rails gemonteerd die de dakconstructie op zijn plaats houden, net als de kenmerkende zijluifel boven de schuifdeur, die altijd rechts zit. Dan wordt de camper in spe in een krappe stelling geparkeerd, waar de monteurs van bovenaf het dakpaneel installeren. Dat gebeurt met een speciaal liftsysteem, omdat het slaapvertrek in zijn geheel wordt geplaatst en best wat weegt. Het bijhorende tentdoek, dat op een ander station met de hand in zijn frame wordt gehamerd, wordt hier ook geplaatst. Afhankelijk van de gewenste kleurcombinatie is het zeil rood, wit of blauw. Wist je trouwens dat de fietsen te allen tijde op het klapdak mogen staan, zelfs als er iemand onder ligt te slapen?

KITCHENETTE

Vervolgens zijn de keukeninstallateurs aan de beurt. De compacte kitchenette met gasfornuis en vaatwasser wordt door een luchtvaartbedrijf geassembleerd en in zijn geheel naar Limmer getransporteerd. Daar wordt het meubel met millimeterprecisie gemonteerd, waarbij meteen alle slangen en kranen worden aangesloten. Ondanks het gebruik van aluminium weegt het kleinood makkelijk 100 kilo, wat voor uitdagingen bij de montage zorgt. Idem dito bij reparaties en schade, die om dezelfde reden het best door een Volkswagen-specialist kunnen worden uitgevoerd.

Het meubel is beschikbaar in vier kleuren, terwijl er voor de vloer nog eens twee opties zijn. De bijhorende watertank heeft een inhoud van 30 liter en kan via een aansluitbare doucheslang ook buiten worden gebruikt, net als het stopcontact van 230 volt. Als alles op zijn plaats zit, worden de toleranties opnieuw gecontroleerd. Om de waterdichtheid van de nieuwe onderdelen te garanderen, heeft Volkswagen een speciale cabine met sproeikoppen ontwikkeld. Na de regendouche gaat een monteur met een zaklamp op zoek naar lekkages, tot in de verste hoeken van de keukenkastjes. Mocht er nog een probleem zijn, dan schuift de California weer aan op de productielijn om te worden geperfectioneerd. De eerlijkheid gebiedt ons echter te melden dat er bij de zesde generatie nog nooit eentje terug naar af moest, wat ze in Limmer natuurlijk zo willen houden. Je weet immers hoe het Duitse spreekwoord luidt: ‘Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser’...

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.