Fabia en Pulsar 5 sterren, Celerio 3 bij crashtest

Skoda Fabia EuroNCAP crashtest
Skoda Fabia EuroNCAP crashtestSkoda Fabia EuroNCAP crashtestNissan Pulsar EuroNCAP crashtestNissan Pulsar EuroNCAP crashtestNissan Pulsar EuroNCAP crashtestSuzuki Celerio EuroNCAP crahtestSuzuki Celerio EuroNCAP crahtestSuzuki Celerio EuroNCAP crahtestTesla Model S EuroNCAP crashtestTesla Model S EuroNCAP crashtestTesla Model S EuroNCAP crashtestBMW 2-serie Active Tourer EuroNCAP crashtestBMW 2-serie Active Tourer EuroNCAP crashtestRenault Megane EuroNCAP crashtest
Het Europese crashtest-instituut EuroNCAP heeft weer een aantal auto's een enkeltje schroothoop bezorgd. Deze keer waren de nieuwe Skoda Fabia, Nissan Pulsar, Suzuki Celerio, Tesla Model S, BMW 2-serie Active Tourer en Renault Mégane de pineut.

Om met de Skoda Fabia te beginnen: deze nieuwe B-segmenter, een 1.2 TSI Ambition, ging met de volle vijf sterren onder de arm naar huis. Volgens EuroNCAP worden volwassenen en kinderen goed beschermd bij een aanrijding en ook als voetganger ben je relatief goed af als je door een Fabia wordt geschept. Skoda biedt ook een systeem waarbij de auto automatisch remt in noodsituaties en dit functioneert naar behoren. EuroNCAP is ook positief over het Multi Collision Brake-systeem, dat de auto automatisch afremt na een aanrijding.

Een andere recente nieuwkomer, de Nissan Pulsar, scoort ook alle vijf de sterren. Op drie van de vier losse onderdelen (bescherming volwassenen, kinderen en voetgangers, plus de veiligheidssystemen) scoort de Japanner, een 1.2 Acenta, zelfs nog iets beter dan de Skoda Fabia. EuroNCAP is niet helemaal tevreden over de whiplash-bescherming van de voorstoelen, hier scoort de Pulsar 'marginaal'. Emergency braking is optioneel en werd alleen bij hogere snelheid getest, wat tot een goed resultaat leidde.

Minder goed verging het de Suzuki Celerio, die slechts drie sterren in de wacht sleepte. De bescherming van de onderbenen van de bestuurder wordt als 'marginaal' beoordeeld en bij een aanrijding van achteren hebben de passagiers op de achterbank een grote kans op een whiplash. Kleine kinderen die in een voorwaarts geplaatst zitje op de passagiersstoel zitten, hebben een verhoogde kans op letsel aan borst en nek. Als voetganger kun je beter niet in aanraking komen met een rijdende Celerio; het voorste deel van de motorkap werd als 'slecht' beoordeeld, waarbij heupletsel op de loer ligt.

De driesterrenscore van de Celerio is deels te wijten aan het feit dat bij EuroNCAP altijd de Europese basisuitvoering wordt getest. De basis-Celerio heeft vier airbags. Omdat een hoofdairbag optioneel is, werd de 'side pole test' niet uitgevoerd en dat kost de Suzuki een punt.

Ook van de Tesla Model S werd een aantal exemplaren afgeschreven, maar het leverde de elektro-Amerikaan wel een vijfsterrenscore op. Wel was er kritiek op de passagiersairbag, die niet voldoende opblies, waardoor het hoofd van de passagier het dashboard zou kunnen raken. Tesla heeft dit onderzocht en het bleek een calibratiefout van de software te zijn. Dit is inmiddels aangepast bij nieuwe en reeds geleverde modellen. De 'actieve motorkap' van de Model S (die iets omhoog komt na een aanrijding met een voetganger) werkt naar behoren, al beoordeelt EuroNCAP de zijkanten van de kap als slecht, waardoor een relatief lage score wordt genoteerd. Het standaard aanwezige Lane Departure-systeem functioneert goed.

Door met de BMW 2-serie Active Tourer, die zich ook bij de vijfsterrenclub mag aansluiten. Wel is er kritiek op de matige bescherming van de onderbenen van de bestuurder. Net als de Model S heeft de Active Tourer een actieve motorkap, die z'n werkt naar tevredenheid doet, al scoort de motorkap op de hoeken matig. Het standaard aanwezige Emergency Brake-systeem scoort goed.

Tot slot duikt ineens nog de Renault Mégane op. De Fransman is inmiddels aardig op leeftijd en werd eerder dit jaar al eens getest door EuroNCAP. Toen scoorde de Mégane - die bij z'n introductie vijf sterren haalde toen de NCAP-eisen minder streng waren - slechts drie sterren en dus mocht-ie het nog een keer proberen. Het toevoegen van een gordelverklikker levert nu een extra ster op.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.