Extra heftige Toyota GR Supra GRMN op komst

Met het hart van de M3/M4?

Toyota Supra 'GRMN'
Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'Toyota Supra 'GRMN'

Is de Toyota GR Supra met 340 pk sterke zes-in-lijn van BMW je niet sportief genoeg? Dan hoef je Toyota's coupé nog niet van je shortlist te halen. Het lijkt er namelijk op dat Toyota een nog sportievere variant van de GR Supra in het vat heeft zitten.

In 2019 keerde de legendarische modelnaam Supra bij Toyota terug. De samen met BMW ontwikkelde GR Supra is er – afhankelijk van de markt – met een geblazen 2.0-viercilinder en met zescilinders van BMW.

Die 340 pk (elders: 387 pk) sterke 3.0-zes-in-lijn was aanvankelijk de enige krachtbron die in Nederland in de GR Supra te krijgen was, later werd ook de 258 pk sterke 2.o-viercilinder in ons land beschikbaar. Op de Nürburgring-Nordschleife is nu een summier ingepakte Toyota GR Supra gesnapt die doet vermoeden dat Toyota een extra sportieve GRMN-versie in de pijplijn heeft zitten.

Toyota GR Supra 45th Anniversary Edition

De 45th Anniversary Edition van de GR Supra heeft al een achtervleugel, maar dat is een andere.

De gekiekte Toyota GR Supra draagt een kleine hoeveelheid camouflagewerk op zijn neus en ook aan de achterzijde komen we stickerwerk met een ietwat psychedelisch printje tegen. De voorbumper is in grote lijnen gelijk aan die van de GR Supra zoals je die al enkele jaren kent, maar wie goed kijkt ziet dat Toyota extra lipjes en randjes heeft toegevoegd. Aan de achterzijde wordt de aandacht getrokken door een nieuwe, op de achterklep geplaatste vleugel, die ongetwijfeld voor extra neerwaartse druk moet zorgen. Toyota levert in bepaalde markten een speciale 45th Anniversary Edition met een vleugel op de achterklep, maar dat exemplaar wijkt af van de unit achter op dit testexemplaar. Daarbij zien we achter het lichtmetaal geperforeerde remschijven. Ook dat is nieuw voor de GR Supra. Verder lijkt het erop dat dit prototype dichter tegen het asfalt ligt dan elke andere variant van de GR Supra. Dat wijst er uiteraard op dat deze mogelijke GRMN-versie een straffer onderstel heeft.

Het is niet ondenkbaar dat deze Toyota GR Supra 'GRMN' de 480 pk sterke 3.0-zes-in-lijn van de BMW's M3 en M4 in zijn snuit heeft liggen. Die machine valt bij BMW in elk geval ook aan een handbak te knopen, terwijl de GR Supra met zescilinder er in tegenstelling tot de versie met viercilinder enkel met automaat is. Vooralsnog is er echter officieel niets bekend over de komst van deze motor naar de GR Supra. Kortom: nog even afwachten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.