AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Exclusief: Volkswagen Up!
3
Volkswagens belangrijkste primeur op de IAA is een concept-car van een compacte auto. Eindelijk weten we hoe-ie er uitziet en hoe-ie heet: dit is de Volkswagen up!
De up kan het beste worden gezien als Volkswagens interpretatie van de ideale stadsauto. Er zijn treffende overeenkomsten met de Smart Fortwo: ook die heeft de motor achterin en de aandrijving op de achterwielen.
Dat de Up een belangrijke auto voor Volkswagen is, blijkt wel uit het feit dat het merk uit Wolfsburg de auto dezelfde status toebedeelt als de Kever en de Golf GTI.
De 3,45 meter lange Up is een stadsauto, maar in tegenstelling tot de eerder genoemde Smart Fortwo biedt de kleine Volkswagen plek aan vier inzittenden.
Het ontwerp van de Up is niet van de eerste de beste: Walter de Silva, die de Alfa Romeo 156 en meer recentelijk de Audi A4 en A5 heeft ontworpen, had de supervisie over het ontwerpproces.
Een knipoog naar de Kever zien we aan de voorkant, waar net als bij die icoon een grille voor de koeling ontbreekt. De zwarte rand rondom de kentekenplaat wordt door de ontwerpafdeling van Volkswagen liefkozend 'Happyface' genoemd, als ware het een blij gezicht. Opvallend zijn verder de wielen: de stadsauto staat op kolossale 18 inch sloffen.
Binnenin ligt de nadruk op het praktisch nut. Alle stoelen zijn weg te klappen en vanwege hun lage gewicht ook makkelijk weg te halen. Een praktische nieuwigheid in autoland zijn de zelfopblazende stoelen, die zich aanpassen aan de vorm van de inzittenden.
Het dashboard herbergt twee belangrijke displays: een 8-inch scherm met informatie over snelheid, de aanwezige brandstof en de actuele CO2-uitstoot, en een tweede scherm, tussen bestuurder en bijrijder in, met een diameter van 7 inch ter bediening van onder andere de airconditioning.
Over wat voor motor Volkswagen precies achterin lepelt, laat het merk ons nog in het ongewisse. De auto is vanaf 13 september door het grote publiek in Frankfurt te bewonderen.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Praktijkverbruik
Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk
Nieuws
Volkswagen Up is terug met 20 pk
Nieuws
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Autotest