Europese Commissie gaat 'dumping' van Chinese elektrische auto's onderzoeken

'We moeten ons verdedigen tegen oneerlijke praktijken'

Nio ET5 Touring

De Europese Commissie kondigt aan onderzoek te gaan doen naar elektrische auto's die afkomstig zijn uit China en in steeds groter wordende aantallen de Europese markt overspoelen. Waarom Chinese auto's? Volgens de Europese Commissie worden de prijzen van Chinese elektrische auto's kunstmatig laag gehouden door Chinese subsidies en daar is het niet bepaald over te spreken.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigt in het jaarlijkse Europese equivalent van de troonrede aan dat de Europese Commissie onderzoek gaat doen naar de wijze waarop Chinese elektrische auto's oneerlijk concurreren met EV's van niet-Chinese producten. Von der Leyen zegt dat de wereldmarkt - en de Europese - wordt overspoeld met goedkopere elektrische auto's uit China. De prijzen van die auto's '[...] worden kunstmatig laag gehouden door enorme staatssubsidies'. Volgens Von der Leyen is er sprake van oneerlijke concurrentie en verstoort dat de Europese markt.
De commissievoorzitter zegt dat we dergelijke praktijken 'binnen in Europa niet accepteren en dus ook niet van buitenaf'. Het gevolg? De Europese Commissie gaat een zogenoemd antisubsidieonderzoek starten naar elektrische auto's die uit China komen. "Europa staat open voor concurrentie. Niet voor een race to the bottom. We moeten ons verdedigen tegen oneerlijke praktijken", besluit Von der Leyen. In hoeverre er uiteindelijk maatregelen genomen worden tegen elektrische auto's uit China, is op dit moment nog niet te zeggen.
Ook  VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal onderschrijft het belang van het door de Europese Commissie aangestelde onderzoek, maar zegt dat het nog lang niet voldoende is. "[...] China produceert meer auto’s dan het kan afzetten in zijn eigen markt. Het land ‘dumpt’ deze auto’s in Europa en dat is niet alleen oneerlijke handel, maar daarmee verdwijnt ook industrie. Zo berekende kredietverzekeraar Allianz Trade dat de Europese auto-industrie tegen 2030 maar liefst 7 miljard euro aan inkomsten kan mislopen, door de tsunami van elektrische auto’s uit China. Maar er zijn meer argumenten om Chinese elektrische auto’s te weren. Ze zijn uitgerust met allerlei technologie en verzamelen data van de gebruiker. Dat brengt risico’s met zich mee op het gebied van privacy en spionage. Elke auto is een potentiële sensor voor het offensieve spionage programma van China. [...] Europa moet nu daadkracht tonen en snel ingrijpen om die risico’s zo veel mogelijk te beperken."

Lezersreacties (423)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.