‘Euro 7 toch niet het einde van de brandstofmotor’

Iets minder streng

Uitlaat uitstoot dieselgate

Volgens een nieuw voorstel voor de Europese Euro 7-emissienorm zou die striktere norm toch niet het einde van de verbrandingsmotor betekenen, waar dat eerder wel werd gedacht.

De Euro 7-norm moet in 2025 worden ingevoerd. Autofabrikanten zien dat jaartal dan ook met angst en beven naderen, want eerder leek het erop dat 2025 daarmee het laatste jaar voor de verbrandingsmotor zou zijn in Europa.

De Euro 7-norm zou namelijk zó streng zijn, dat het onmogelijk is om er met een verbrandingsmotor aan te voldoen. Het probleem zit niet alleen in de uitstootnormen zelf, maar vooral in de vrees dat auto’s onder alle denkbare omstandigheden onder een bepaald maximum zouden moeten blijven. Dat is in de praktijk onhaalbaar, is de algemene visie van autobouwers.

van 10 naar 30

Volgens onze Duitse collega’s bij AutoBild wordt de soep echter niet zó heet gegeten. De stikstofoxide-uitstoot zou niet naar 10 milligram, maar naar 20 of 30 milligram worden ingeperkt. Dat is nog steeds fors lager dan de huidige 80 milligram, maar wel aanzienlijk minder onhaalbaar dan 10.

PHEV en EV

Voor wat betreft CO2-uitstoot zou er niets zijn veranderd ten opzichte van eerder gepresenteerde plannen. Met een voorgestelde daling van 66 procent ten opzichte van het huidige vlootgemiddelde van 95 gram zijn plug-in hybrides en EV’s alsnog de enige manieren om de nieuwe norm te halen.

Té streng kan ook

De Duitse transportminister had al gewaarschuwd voor de aanvankelijk voorgestelde superstrenge normen en dat geldt ook voor BMW en het Verband der Automobillindustrie, een belangenbehartiger van de Duitse auto-industrie. Deze partijen stellen dat strikte normen op zichzelf noodzakelijk zijn, maar dat er wel moet worden gekeken naar de technische haalbaarheid ervan.

Bovendien moet voorkomen worden dat de nieuwe oplossingen zo duur zijn dat automobilisten hun oude auto simpelweg langer gebruiken. Dat is slecht voor de omzet van de autobouwers, maar natuurlijk ook voor de daadwerkelijke uitstootcijfers.

Lezersreacties (115)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.