Frankrijk gaat CO2-uitstoot bij productie meenemen bij EV-subsidie

Alleen subsidie na goede milieuscore

Dacia Spring Electric 65 Extreme

Frankrijk wil de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie en het transport van een EV meenemen bij de toekenning van EV-subsidies. Daarmee lijken lokaal geproduceerde EV's een voordeel te krijgen boven exemplaren die in bijvoorbeeld China worden gemaakt.

Frankrijk heeft een riante subsidieregeling voor EV’s, waarbij EV-kopers tot wel 7.000 euro aan tegemoetkoming kunnen opstrijken. De voorwaarden werden na uitgebreid misbruik al eens aangescherpt, maar de subsidie bestaat nog steeds. Tot nu toe kijkt de overheid, net als bij alle andere EV-subsidies die wij kennen, alleen naar de uitstoot van broeikasgassen tijdens het gebruik. Lees: als die nul is, dan zit je goed, eventueel nog aangevuld met een criterium op het gebied van aanschafprijs.

Het Franse ministerie van Energietransitie is dat kennelijk een doorn in het oog. Binnenkort neemt Frankrijk bij de toekenning van de EV-subsidie daarom ook de ecologische voetafdruk van een EV in aanmerking tijdens het productieproces. Dat lijkt verre toekomstmuziek, maar volgens dit door Automotive News onder onze aandacht gebrachte document zijn de plannen al heel concreet. De beoordelaars meten de productie-uitstoot aan de hand van een zogenoemde milieuscore, die zij opstellen volgens een nieuwe methode die is ontwikkeld door L’Agence de l'environnement et de la maîtrise de l'énergie, letterlijk vertaald ‘Het Agentschap voor Milieu- en Energiebeheer’. Bij het opstellen van die score houdt de overheid rekening met het volgende:

  • De productie, inclusief de gebruikte materialen
  • De assemblage en de bijbehorende fabrieken, en het energieverbruik aldaar
  • De batterij: type en technologie
  • Transport en logistiek: de milieu-impact van het transport.

China

Het woord ‘China’ valt in het nieuwe Franse plan niet letterlijk, maar de EV’s uit dat land lijken wel een belangrijke reden voor deze nieuwe aanpak. Met een groter aandeel niet-groene energie, productie zonder veel oog voor het milieu en het  transport over grote afstand, lijkt een uit China afkomstige EV bij de nieuwe normen immers lastig in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie. Het zou dan mogelijk niet alleen auto’s van Chinese merken raken, maar bijvoorbeeld ook Tesla’s en Dacia’s (Spring!) die in China worden gebouwd.

In december weten we het zeker, want dan publiceert het Franse ministerie een ‘decreet’ waarin staat welke modellen voor subsidie in aanmerking blijven komen. De Franse overheid denkt de ecologische voetafdruk van het land door deze maatregel met het equivalent van 800.000 ton CO2 te kunnen verlagen. De economische overwegingen worden niet genoemd, maar spelen ongetwijfeld ook een rol.

Wat vind jij, moet Nederland met een vergelijkbare maatregel komen? Laat je horen, maar houd het gezellig!

Lezersreacties (168)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.