EU: 'Tot bijna 40 procent importheffing op Chinese auto's als niets verandert'
Laatste waarschuwing
De Europese Commissie wil vanaf 4 juli hoge importheffingen invoeren voor Chinese elektrische auto's. China bedrijft oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, oordeelt de commissie. Als daaraan niets verandert, komen er heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent.
De Britse zakenkrant FT meldde de Europese maatregelen woensdagochtend al, maar nu maakt de Europese Commissie zelf de details duidelijk. Wat blijkt; het gaat om een soort laatste waarschuwing. Brussel wil nog met Peking in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Als dat niet lukt, moet je over drie weken bijvoorbeeld op auto's van BYD in de EU 17,4 procent extra betalen. Op de invoer van auto's van SAIC, bijvoorbeeld MG's, zou de EU het hoogste tarief van maar liefst 38,1 procent heffen. Geely (onder meer Volvo, Polestar) zit ertussenin met 20 procent en voor andere fabrikanten zou gemiddeld 21 procent worden gerekend. De invoerheffing op Chinese auto's ligt nu nog op 10 procent.
De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september een onderzoek ingesteld naar bedrijven die elektrische auto's in China produceren. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, is de voorlopige conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en dat schaadt Europese concurrenten. De commissie is op haar hoede, omdat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde. Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.
China neemt alle denkbare maatregelen om zijn wettelijke rechten en belangen "krachtig te verdedigen", reageert het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De extra tarieven van de EU op Chinese auto's schenden de beginselen van de markteconomie en schaden uiteindelijk Europa's eigen belangen, zei een woordvoerder.