'EU moet fabrikanten helpen en CO2-eisen uitstellen'
Meer ruimte geven
De autofabrikanten hier in Europa moeten soms flinke slagen maken om aan de strengere CO2-eisen van de EU te voldoen dit jaar. De coronacrisis maakt dat een enorme klap zwaarder, dus volgt vanuit Italië nu de oproep om die eisen te verruimen.
In een poging om het Europese nieuwe wagenpark minder schadelijk voor de wereld te maken, heeft de EU de toegestane gemiddelde CO2-uitstoot van automerken flink omlaag geschroefd. Dit jaar mag een merk nog een gemiddelde uitstoot van 95 g/km hebben, voor alles daarboven volgen boetes. Uiteraard moet een uitgebreider gebruik van elektrische aandrijflijnen de gemiddelde uitstoot fors omlaag brengen, maar daar zit nou net een groot probleem wegens de coronacrisis: "Een groot deel van de onderdelen voor geëlektrificeerde auto's komt uit China. Het is nog niet helder hoe lang het duurt voordat die toestroom weer normaal wordt," aldus Michele Crisci, topman van de Italiaanse bond voor buitenlandse fabrikanten (UNRAE), in gesprek met Automotive News.
Crisci is bezorgd dat fabrikanten, ondanks hun soms hoopvolle doelen, vanwege de coronacrisis eerder in de situatie komen dat de gemiddelde uitstoot niet voldoende wordt teruggebracht. Daarbovenop zorgt de crisis natuurlijk ook al voor extra derving van inkomsten. "2020 wordt vanwege de coronacrisis al een kwetsbaar jaar voor autobouwers. Grote boetes voor een industrie die al onder druk staat, maken het niet beter," aldus de Italiaan. Zijn voorstel is dan ook helder: de EU moet kijken naar het verschuiven van de CO2-eisen van 2020 naar volgend jaar.
Lees ook

AutoWeek 2025: 'Dit is de winnaar van de eindejaarsprijs beste innovatie EV'

Volkswagen ID7: wel of geen GTX, dat is de vraag

Nu ondenkbaar, toen kon het nog: Break kwam bij Peugeot 306 pas na 4 jaar

Test Fiat 500 Hybrid - De stap terug is in nostalgische zin leuk maar wat moet je hard werken
