'EU moet fabrikanten helpen en CO2-eisen uitstellen'

Meer ruimte geven

Audi E-Tron fabriek EV Brussel

De autofabrikanten hier in Europa moeten soms flinke slagen maken om aan de strengere CO2-eisen van de EU te voldoen dit jaar. De coronacrisis maakt dat een enorme klap zwaarder, dus volgt vanuit Italië nu de oproep om die eisen te verruimen.

In een poging om het Europese nieuwe wagenpark minder schadelijk voor de wereld te maken, heeft de EU de toegestane gemiddelde CO2-uitstoot van automerken flink omlaag geschroefd. Dit jaar mag een merk nog een gemiddelde uitstoot van 95 g/km hebben, voor alles daarboven volgen boetes. Uiteraard moet een uitgebreider gebruik van elektrische aandrijflijnen de gemiddelde uitstoot fors omlaag brengen, maar daar zit nou net een groot probleem wegens de coronacrisis: "Een groot deel van de onderdelen voor geëlektrificeerde auto's komt uit China. Het is nog niet helder hoe lang het duurt voordat die toestroom weer normaal wordt," aldus Michele Crisci, topman van de Italiaanse bond voor buitenlandse fabrikanten (UNRAE), in gesprek met Automotive News.

Crisci is bezorgd dat fabrikanten, ondanks hun soms hoopvolle doelen, vanwege de coronacrisis eerder in de situatie komen dat de gemiddelde uitstoot niet voldoende wordt teruggebracht. Daarbovenop zorgt de crisis natuurlijk ook al voor extra derving van inkomsten. "2020 wordt vanwege de coronacrisis al een kwetsbaar jaar voor autobouwers. Grote boetes voor een industrie die al onder druk staat, maken het niet beter," aldus de Italiaan. Zijn voorstel is dan ook helder: de EU moet kijken naar het verschuiven van de CO2-eisen van 2020 naar volgend jaar.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.