Elektrische Porsche Cayman: hoger gewicht maar ook meer vermogen

Met een vleugje oud

Spyshots elektrische Porsche 718 Cayman
Spyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 CaymanSpyshots elektrische Porsche 718 Cayman

Ook de kleinste Porsche ontkomt niet aan een elektrische aandrijflijn. De toekomst van de 718-reeks bevat ook volledig elektrische modellen. Vandaag kan AutoWeek je volledig de elektrische opvolger van de 718 Cayman laten zien. En goed ook!

De Taycan en de Macan blijven niet de enige elektrische modellen van Porsche. Er zit in ieder geval een elektrisch equivalent van de Cayenne in de pijplijn én de 718-familie komt uit EV's te bestaan. Porsche heeft elektrische opvolgers voor de 718 Boxter en 718 Cayman in het vat zitten. Die laatste kwam zo'n tweeënhalf jaar geleden al in ingepakte vorm voorbij en ditmaal hebben we de elektrische Cayman-opvolger te pakken. Let wel: we achten het aannemelijk dat de aanduidingen Boxster en Cayman blijven, maar of '718' in stand blijft, is nog niet helder.

De elektrische Porsche Cayman op deze foto's - of 718 Cayman dus - troont waarschijnlijk op een variant van het PPE-platform dat al door onder meer de Porsche Macan, Audi Q6 e-tron en Audi A6 e-tron wordt gebruikt. In grote lijnen houdt Porsche vast aan het design van de Caymans van weleer en dat betekent dus ook dat deze elektrische variant een compacte coupé wordt, ditmaal doorspekt met Taycan-achtige koplampen en een deels dicht front. Ongetwijfeld legt de elektrische Cayman heel wat kilootjes meer in de schaal dan het huidige model met verbrandingsmotoren. Die extra's kilo's worden ten dele gecompenseerd door het hogere en direct beschikbare vermogen dat de auto op de weg brengt.

Porsche heeft al meermaals gespeeld met het concept van een elektrische Cayman-achtige. Zo liet het eerder al de Mission R en 718 Cayman GT4 e-Performance zien. Het zou ons niet verbazen als Porsche net als bij die studiemodellen de accu - of een deel ervan - huisvest op de plek waar zich bij de huidige Cayman de motor bevindt: achter de voorstoelen en voor de achteras. Dat levert een dunnere bodem en dus een lagere zitpositie op. Daarbij draagt deze indeling ertoe bij dat er ook 'achterin' het nodige gewicht zit, wat helpt het Cayman-karakter in stand te houden. Dit jaar verwachten we meer nieuws over de elektrische 718-opvolgers.

Volgens onze spionagefotograaf is de achtergrond waarin je de auto op de foto's ziet aangepast om de testlocatie geheim te houden. Mocht je denken: de auto staat wat gek op de weg, dan komt dat daardoor.

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.