AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Elektrische gaspedaalfunctie Toyota in orde'
58
Toyota is van overtuiging dat de aanpassingen bij de terugroepacties afdoende zijn om problemen met het gaspedaal te voorkomen. Critici betwijfelen dit.
Toyota heeft een statement vrijgegeven waarin het merk zegt dat het tijdens intensieve tests geen fouten in de elektrische gaspedaalfunctie heeft gevonden. Het Japanse merk heeft een team van 200 ingenieurs op de testprocedure gezet. Critici claimen namelijk dat de aanpassingen niet afdoende zijn en de Toyota's onveilig blijven.
Toyota heeft miljoenen auto's teruggeroepen in 'gaspedaalgate', omdat het merk onderkende dat de gaspedaalconstructie en de plaatsing van de vloermatten in de betrokken auto's voor problemen konden zorgen. Bij de 'gaspedaalterugroepactie' plaatst Toyota een metalen stelring bij het gaspedaal, bij de vloermatten gaat het om een verplaatsing. Het Japanse merk zegt dat deze aanpassingen afdoende zijn, maar critici bestrijden dit.
'Onpartijdig'
Het Japanse merk is echter van mening dat de ongerustheid over de elektronische gaspedaalfunctie vooral is ontstaan door een gebrek aan kennis bij de kopers: "We hebben gemerkt dat we de communicatie met onze klanten over de voorzieningen op onze auto's moeten verbeteren om dit soort misverstanden te voorkomen."
In opdracht van onder meer het Amerikaanse Congres onderzoeken ingenieurs van de NASA en de National Highway Traffic Safety Administration momenteel de gaspedaalconstructies van de betreffende Toyota's. Dit is omstreden, omdat twee van deze ingenieurs naar verluidt betaald worden door de partijen die Toyota voor de rechter hebben gesleept.
Inmiddels heeft Toyota bij 2,3 miljoen auto's het gaspedaal gerepareerd, ongeveer 70 procent van de betrokken auto's. Bij een derde van de 5,4 miljoen betrokken voertuigen zijn de vloermatten vervangen. Tenslotte is bij het overgrote deel van 147.500 teruggeroepen Priussen en Lexussen het remsysteem gerepareerd.
In opdracht van onder meer het Amerikaanse Congres onderzoeken ingenieurs van de NASA en de National Highway Traffic Safety Administration momenteel de gaspedaalconstructies van de betreffende Toyota's. Dit is omstreden, omdat twee van deze ingenieurs naar verluidt betaald worden door de partijen die Toyota voor de rechter hebben gesleept.
Inmiddels heeft Toyota bij 2,3 miljoen auto's het gaspedaal gerepareerd, ongeveer 70 procent van de betrokken auto's. Bij een derde van de 5,4 miljoen betrokken voertuigen zijn de vloermatten vervangen. Tenslotte is bij het overgrote deel van 147.500 teruggeroepen Priussen en Lexussen het remsysteem gerepareerd.
PRIVATE LEASE Toyota
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Toyota Aygo 1.0 VVT-i S-CVT Pulse | Stoelverwarming | Apple CarPlay, Android
- 2025
- 22 km
€ 25.600

Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-fun |Airco!|Metallic kleur!|Bluetooth!
- 2020
- 45.580 km
€ 9.740

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive / Bi tone | Oxide brons | Pano dak | Afnm. Trekhaak | 10 jr GARANTIE | Rijklaar!!
- 2022
- 41.079 km
€ 28.950
Lees ook
Autotest
De Toyota C-HR is een halve klasse groter dan de Opel Mokka, en dat voel je - Dubbeltest
Peugeot 107: 'Een prima eerste auto voor weinig geld'
Test: Toyota C-HR+ - Elektrisch, dus groter en zwaarder maar wel met het dynamische C-HR-gevoel
Nieuws
Nieuwe Toyota Corolla, LFA-opvolger en meer nieuwe Toyota's!
Nieuws