'Einde voor de Ford Ka in zicht'
Tegenover het Engelse Autocar zegt Smith dat de Ford Ka 'absoluut geen winst maakt' en dat de auto niet past in de 'One Ford'-ambities van het concern. "De Ka zal de Amerikaanse crashtests niet halen, de auto is ontworpen voor de specifieke Europese smaak en hij wordt op slechts één locatie (bij Fiat in het Poolse Tychy, red.) gebouwd", verklaart Smith het afschieten van een derde generatie Ka. Hij vervolgt: "Hij krijgt nog een kleine mid-life opfrisbeurt maar zoals de zaken er nu voor staan, zie ik daarna geen leven meer voor de Ka."
Volgens Smith is er binnen Ford wel enthousiasme voor een meer uiteenlopend aanbod van stadsautootjes, waarmee Ford weer winst zou kunnen gaan maken. Als voorbeeld van een compacte auto met een 'global reach' noemt hij de Ecosport. "Die is simpel, goedkoop te produceren en wereldwijd te verkopen", aldus de designbaas van Ford Europa.
De eerste generatie van de Ford Ka hield het vol van 1997 tot 2008, toen-ie werd afgelost door het huidige model.