Eerste foto's top-Volkswagen

Eerste foto's top-Volkswagen
Dit is de definitieve versie van de nieuwe topklasse limousine waarmee Volkswagen in het voorjaar van 2002 op de markt komt.

Zijn naam is nog een groot geheim, maar de eerste foto's zijn nu vrijgegeven. We hebben 't over de top-Volkswagen, die nog als Project D1 door het leven gaat.

Niet alleen in de populaire klassen doet het VW-concern aan concurrentie in eigen huis, ook het hogere segment moet eraan geloven. Nu heeft Audi nog de absolute topauto, maar volgend jaar gaat dat veranderen. In maart zal Volkswagen immers zijn nieuwe limousine presenteren op de Salon van Genève en kort daarna zullen de eerste rij-impressies door de pers kunnen worden gemaakt van de auto die nu nog als Project D1 te boek staat. Pas tegen het eind van dit jaar zal de definitieve naam bekend worden gemaakt.
De voorkant is prominent vormgegeven en heeft ook wel wat weg van modellen van concerngenoot Audi. De achterkant van de nieuwe VW-limo heeft een eigen identiteit, die al begint bij de C-stijl die na de achterste zijruit bijna recht naar beneden loopt.
De auto is zo te zien al helemaal klaar . Hij heeft een lengte van 5,01 m en is 1,90 m breed. De grote VW krijgt de beschikking over vijf motoren, waaronder een 3,2-liter V6 (177 kW/241 pk, max. koppel 315 Nm) en een 6-liter W12 ( 209 kW/420 pk, 550 Nm). Ook zal een 5-liter V10 TDI leverbaar worden met 230 kW/313 pk en het hoogste koppel dat ooit in een diesel-personenwagen is geleverd: 750 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een compleet nieuwe zesversnellingsautomaat.

Binnenin zal het ook allemaal luxe zijn wat de klok slaat, met onder meer een volledig nieuwe airco, de 4-Corner Climatronic. De werking is à la Lexus: de ventilatieroosters openen en sluiten automatisch, al naar gelang de behoefte. Het standaard infotainment-systeem heeft een 7-inch kleurenmonitor in de middenconsole. Afhankelijk van de uitrusting werkt dat met audio met 6-cd-wisselaar, navigatiesysteem, tv, boordcomputer, telefoon en airco.
Verder is de top-VW uitgerust met voor- en zij-airbags en windowairbags voor en achter.
Alle versies van de nieuwe limousine staan op een hoogstmodern onderstel met 4-System- luchtvering met traploos werkende elektronische schokdempers. De W12- en V10-uitvoeringen zullen later ook de luchtvering in combinatie met de 4Motion-vierwielaandrijving krijgen. Het is alleen nog niet bekend of dat standaard of een optie zal zijn.
De carrosserie is van staal, maar deuren, achterklep en motorkap zijn van aluminium.
In Dresden zullen per dag 100 exemplaren van de nieuwe auto worden gebouwd. (Henny Hemmes)

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.