Een gebruikte elektrische auto van een nieuw merk: voor €25.000 koop je deze modellen
BYD, Cupra, Polestar
De komst van de elektrische auto heeft een stroom aan nieuwe automerken opgeleverd (met name uit China). Nu eens afgeleid van een bestaand merk, dan weer afkomstig van een ons (tot voor kort) onbekende fabrikant. In deze aflevering drie gebruikte EV’s van zo’n nieuwe speler.
Om ons meteen in te dekken: in een eerdere aflevering van Op Zoek Naar is benchmark Tesla Model 3 al ‘ns aan bod gekomen, dus die slaan we ditmaal over en richten onze pijlen op vertegenwoordigers van BYD, Cupra en Polestar. Wat krijg je als je € 25.000 uitgeeft?
BYD Dolphin Comfort - 2024 - 10.753 kilometer - € 24.950
BYD staat voor Buid Your Dreams en bestaat als autofabrikant sinds 2003. Naast EV’s brengen de Chinezen tevens plug-in hybrides uit - die laatste categorie wordt in ons land vertegenwoordigd door ddoor de Seal U DM-i. Het zwaartepunt ligt echter bij EV’s van divers formaat - in korte tijd is het gamma behoorlijk uitgebreid. Het resulteerde in ruim 3.200 verkopen in 2024. Een daarvan was deze BYD Dolphin die na ruim een jaar en nog geen 11.000 kilometer bij de merkdealer staat. Een demo? Dat kan aantrekkelijk zijn. De kop is eraf (en een flinke kop: liefst een euro per kilometer!), maar de fabrieksgarantie geldt nog tot en met 2030.
Qua formaat is de Dolphin te vergelijken met de Cupra Born, maar als het om ruimte achterin gaat, dan verslaat -ie zelfs de grotere Polestar 2: tussen de rugleuningen vóór en achter zit maximaal 97 centimeter, daar waar de 2 tot 90 centimeter komt (Born: 93 centimeter). Daartegenover is de kofferruimte het kleinst. Als enige van dit trio heeft de Dolphin geen lithium-ion-accu’s aan boord, maar van het LFP-type, goed voor 62 kWh. De elektromotor is 204 pk en 310 Nm sterk, wat ‘m met de Spanjaard vergelijkbare prestaties geeft. Meer cijfers: snelladen van 20 naar 80% duurt met het snellaadvermogen van 88 kW 41 minuten, AC-laden (11 kW) duurt 3 uur en drie kwartier. Met een WLTP-verbruik van 15,9 kWh per 100 kilometer kom je 427 kilometer ver. Het uiterlijk is wat inwisselbaar, binnenin valt met name het te draaien touchscreen op dat enerzijds snel reageert en fraai oogt, maar door de menustructuur (waarin o.a. nogal bemoeizuchtige veiligheidshulpjes en climate control ondergebracht zijn) niet heel gebruiksvriendelijk werkt. De uitrusting is royaal, de afwerking netjes, dankzij de kunststof met een reliëfje. Over de zit achter het stuur geen klagen, wel over volgas wegrijden. Spinnende voorwielen zijn het gevolg. Een rustiger rechtervoet (die het overgrote deel van de clientèle wel zal bezitten) doet wonderen.
Signalement
Merk BYD
Type Dolphin Comfort
Bouwjaar maart 2024
Kilometerstand 10.753
Vraagprijs € 24.950
Waar te koop? Louwman Dreams, Rotterdam
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 310 Nm
Leeggewicht 1.658 kilo
Bagageruimte 345 l/1.310 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 15,9 kWh/100 km (WLTP)
0-100 km/h 7,0 s
Topsnelheid 160 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Cupra Born 58 kWh 150 kW Adrenaline - 2022 - 49.796 kilometer - € 24.880
Om uiteenlopende redenen (privacy, mensenrechten) zijn velen wat huiverig om een Chinese auto aan te schaffen, zo lezen wij regelmatig in jullie commentaren. Zoeken we een - nieuwe - Europese tegenhanger voor de Dolphin, dan vormt de Cupra Born een alternatief. Cupra was ooit het sportieve label van Seat, maar werd in 2020 zelfstandig en biedt sindsdien (net als BYD) EV’s en plug-in hybriden aan. Met tot op heden ruim 6.600 verkochte exemplaren is de Born in ons land verreweg de meest succesvolle Cupra (qua productieaantallen staat de Formentor bovenaan). Een daarvan is deze CUPRA Born die bij de merkdealer staat. Ouder en qua kilometers meer ervaren dan de Dolphin en toch bijbetalen voor garantie (want de fabrieksgarantie is vervallen) - dat moet de Born op andere fronten goedmaken. Qua aandrijving, prestaties en stroomverbruik zijn er nauwelijks verschillen: het accupakket (eveneens 62 kWh) is van het lithium-ion-type, de elektromotor is met 204 pk en 310 Nm exact even krachtig.
Snelladen van 20 naar 80% duurt met het snellaadvermogen van 100 kW 36 minuten, AC-laden (11 kW) is net als bij de Dolphin na 3 uur en drie kwartier gepiept. Met een WLTP-verbruik van 15,4 kWh per 100 kilometer kom je 420 kilometer ver. Het voorkomen van de P-522-KN is wel expressiever. Koperkleurige elementen (het kenmerk van Cupra) vormen een mooi contrast met het vuilniszakgrijs van de koets die er verder uitziet alsof -ie zo aan elke rally mee kan doen. Een heel stuk spannender dan de Volkswagen ID3 waarvan -ie is afgeleid. Qua rijervaring loopt -ie in de pas met z’n uiterlijk en verschilt daarin van bovenstaande Chinees: prettig sportonderstel, laag zwaartepunt en directe stuurrespons (maar iets meer feedback had best gemogen). Het interieur doet in grote lijnen denken aan z’n Duitse bloedverwant (met al diens voor- en nadelen, zoals de onhandige raambediening), maar ook hier heerst een sportief, eigen sfeertje. Het zijn dus met name de looks waarin de Born zich van de Dolphin onderscheidt - die slaat terug met z’n waar-voor-je-geld-gehalte.
Signalement
Merk Cupra
Type Born 58 kWh 150 kW Adrenaline
Bouwjaar oktober 2022
Kilometerstand 49.796
Vraagprijs € 24.880
Waar te koop? Maas-De Koning Occasion Center, Uithoorn
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet
Max. vermogen 150 kW/204 pk
Max. koppel 310 Nm
Leeggewicht 1.736 kilo
Bagageruimte 385 l/1.267 l
Max. aanhanger geremd 0 kilo
Gem. verbruik 15,4 kWh/100 km (WLTP)
0-100 km/h 7,3 s
Topsnelheid 160 km/h
Polestar 2 78 kWh Dual Motor Launch Edition - 2020 - 107.001 kilometer - € 24.840
Als bouwjaar en ervaring je minder uitmaken dan omvang en prestaties, dan is deze Polestar 2 een optie. Polestar begon z’n leven als sportlabel van Volvo (net als Cupra bij Seat), maar bouwt sinds eind vorig decennium zelf EV’s die in China van de band rollen. De J-130-SP komt uit introductiejaar 2020 en dat was in ons land meteen het topjaar voor Polestar (bijna 3.000 stuks, als model trekt de 2 hier de kar - tot nu toe bijna 12.000 verkochte exemplaren). En over introductie gesproken; dit zwarte exemplaar is een Launch Edition, dus volgehangen met extraatjes - alhoewel -ie weinig meer biedt dat de andere twee.
Het panoramadak is echter een prettige bijkomstigheid en wat te denken van een geremd trekvermogen van 1.500 kilo? Verantwoordelijk voor dit laatste zijn twee elektromotoren die in totaal 408 pk en liefst 660 Nm over voor- en achterwielen uitstorten (de Dolphin heeft voorwielaandrijving, bij de Born zijn de achterwielen aangedreven). Het accupakket (78 kWh) is van het lithium-ion-type. Snelladen van 20 naar 80% duurt met een snellaadvermogen van 150 kW een half uur, AC-laden (11 kW) is na bijna 4 uur en drie kwartier afgerond. Met een WLTP-verbruik van een vrij forse 19,2 kWh per 100 kilometer kom je 480 kilometer ver. De prestaties zijn eveneens beter, maar de vraag is of alles nog zo is als nieuw. Als enige van de drie aanbieders toont die van de 2 een SoH-rapport dat een score van 94 (van de maximale 100) laat zien. De wegligging is goed, strak en rustig (de 2 weegt dan ook bijna 2.100 kilo), maar ook hier ontbreekt feedback vanuit het stuur. De opzet van de auto lijkt ‘m meer reiswagen te maken dan die andere twee, maar als het om binnenruimte gaat, dan is de 2 toch geen koploper. Wel heerst er een aangename sfeer aan boord. De materialen zijn goed uitgekozen, het dashboard compleet.
Signalement
Merk Polestar
Type 2 78 kWh Dual Motor Launch Edition
Bouwjaar december 2020
Kilometerstand 107.001
Vraagprijs € 24.840
Waar te koop? DHG Mobility B.V., Alkmaar
Technische gegevens
Motor synchroonmotor, permanente magneet (2 elektromotoren)
Max. vermogen 300 kW/408 pk
Max. koppel 660 Nm
Leeggewicht 2.098 kilo
Bagageruimte 405 l/1.095 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 19,2 kWh/100 km (WLTP)
0-100 km/h 4,7 s
Topsnelheid 205 km/h
Welke gebruikte EV van een nieuw merk spreekt jou het meeste aan?
Met 25 mille op zak kun je gaan voor een zo goed als nieuwe BYD Dolphin, een wat ervarener, maar expressiever uitgedoste Cupra Born of een Polestar 2 die nog wat langer op aarde rondrijdt, maar ronduit vlotte prestaties koppelt aan een serene sfeer. Vergeet ook het trekgewicht niet - en eveneens het hoge wagengewicht. Wat zou jouw keuze zijn? Een van deze drie, een Model 3 of iets heel anders? We horen het weer graag!