Een als Yaris vermomde Daihatsu en nog twee degelijke occasions die je voor €6.500 koopt
Grijs en nuchter maar wel goed
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Allrounders als de Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris en de Volkswagen Polo domineren het populaire B-segment. Sportief ingestelden gaan voor een Ford Fiesta, Mazda 2, Seat Ibiza of Suzuki Swift, terwijl rationele denkers een nuchtere vierwieler à la Hyundai i20, Kia Rio of Suzuki Baleno appreciëren. In de feestmaand december proberen we nuchter te blijven en dus gaan we - net als vorige week - op de rationele toer.
Waarom? Simpel: de geijkte modellen zijn geliefde occasions, dus aan de prijs. Hetzelfde geldt voor de wat sportievere jongens. Maar wie pak ‘m beet een Rio zoekt, treft vaak voor dezelfde prijs een krachtiger, luxere, jongere en/of qua kilometerstand minder ervarener occasion aan, terwijl zo’n muurbloempje vaak nog betrouwbaarder is ook. Die nemen we dus en we pakken concerngenoot Hyundai i20 erbij. Voor 6,5 mille vonden we nog geen Baleno van de huidige generatie, maar wel een als Daihatsu Charade vermomde Toyota Yaris!
Daihatsu Charade 1.3 City - 2011 - 119.647 kilometer - €6.499
Deze occasion kan je zomaar op het verkeerde been zetten: het kenteken X-738-JG doet een gloednieuwe vierwieler vermoeden, maar het is een 12 jaar oude import. En evenmin is het een Toyota Yaris van de tweede generatie, maar een … Daihatsu Charade! In ons land werd -ie tussen mei 2011 en oktober 2012 slechts 137 maal aan de man/vrouw gebracht, dus dit in alle opzichten (model, lakkleur) onopvallend karretje is een heuse exoot.
Binnenin gaat het er saai grijs aan toe, met uitzondering van het centraal geplaatste dashboard dat voorzien is van digitale meters. Door hun reliëf ogen de kunststoffen zacht, maar als je ze aanraakt weet je wel beter: het materiaal is vrij hard en krasgevoelig. Nee, gezellig is het niet in het binnenste van deze occasion die op een haar na 120.000 kilometer ervaring heeft - de laagste kilometerstand van deze drie. Wel is -ie de oudste, zowel in bouwjaar als conceptie. Dat uit zich bijvoorbeeld in het ontbreken van veiligheidsitems als gordijnairbags, accessoires die je wel aantreft in het Zuid-Koreaanse duo, evenals tractioncontrol. De Hyundai heeft daarnaast een remassistent, de Charade stelt een knieairbag ertegenover. Motorisch is -ie wel meer bij de tijd: de atmosferische 1.3 heeft een vlotte 99 pk aan boord. Om de benzinedorst te beteugelen (en rust op de snelweg te bewerkstelligen) is een zesbak present die soepel schakelt. Voorin zit je patent, achterpassagiers hebben wat minder ruimte, net als de bagage.
Wat wil je ook: de Charade is 26 centimeter korter dan de Rio. Handig: de achterbank is niet alleen in delen neerklapbaar, maar tevens verschuifbaar. Meer pluspunten: uitgebalanceerde vering en demping, prettige besturing, kleine draaicirkel. Nadelen: geen in diepte verstelbaar stuur, geen usb-ingang en een karig uitgevoerd instrumentarium. Een nuchtere, betrouwbare occasion met hier en daar aardige vondsten, dat is deze Groningse jongen.
Signalement
Merk Daihatsu
Type Charade 1.3 City
Bouwjaar mei 2011
Kilometerstand 119.647
Vraagprijs €6.499
Waar te koop? Auto Oldeman, Groningen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.329 cc
Max. vermogen 73 kW/99 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 128 Nm bij 3.800 tpm
Bagageruimte 275 l/1.183 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1:18,5
0-100 km/h 11,9 s
Topsnelheid 175 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Hyundai i20 1.2 i-Motion - 2012 - 127.134 kilometer - €6.375
Gek: met de i10 heeft Hyundai een echte topper in huis, terwijl de grotere i20 veel minder uitgesproken is. Voor een portret kozen we deze Hyundai i20: jonger dan de Charade, maar met iets meer ervaring. Iets goedkoper, maar behept met een zwakkere motor. Uit de 1.2 peurt de 33-ZBH-4 (drie ex-eigenaren) 85 pk. Hij is daarmee de langzaamste van het stel, maar ook de zuinigste. Bovendien is deze i20 aanmerkelijk lichter dan zijn opponenten (945 kilo tegenover 1.025 kilo voor de Charade en 1.041 voor de Rio), waardoor het ons niet zou verbazen als deze occasion de laagste exploitatiekosten kent. Toch hoef je niet op een houtje te bijten - wellicht op de motor, hier gekoppeld aan een vijfbak, na.
Dat accessoires als alarm, led-dagrijverlichting, verwarmbare buitenspiegels en stuurwielbediening voor de audio aanwezig zijn, is mooi meegenomen, maar het is bovenal erg prettig dat het interieur veel moderner en rijker aandoet dan dat van de Charade. Hier meer zwart dan grijs, maar de aluminium accenten en blauwe infoschermpjes op het - aantrekkelijker vormgegeven - dashboard tillen het geheel naar een duidelijk hoger plan. De bediening gaat intuïtief, er zijn voldoende opbergmogelijkheden … Kortom: weinig te klagen. Dat geldt eveneens voor het voldoende stevige meubilair. Hooguit mochten de voorstoelen wat lager staan, ook vanwege het gevoel met wat er onder je gebeurt. Want ondanks z’n slechts 85 paardjes is deze i20 best een speelkameraadje: het stuur reageert vlot, bediening van bak en koppeling gaan eveneens lekker soepel. De rijeigenschappen (licht koetsje) maken het tot een speels karretje, waarbij de - weliswaar relatieve - feestvreugde vergroot zou worden als de stoelen lager kunnen. Enfin. De beenruimte achterin is niet overdadig, de hoofdruimte is juist royaal voor dit segment. Al met al meer persoonlijkheid dan de Charade, maar naast bijvoorbeeld een Clio zie je hem simpelweg niet staan. Het lot van menig muurbloempje …
Signalement
Merk Hyundai
Type i20 1.2 i-Motion
Bouwjaar september 2012
Kilometerstand 127.134
Vraagprijs €6.375
Waar te koop? Auto-Net, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.248 cc
Max. vermogen 63 kW/85 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 121 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 295 l/1.060 l
Max. aanhanger geremd 850 kilo
Gem. verbruik 1:21,3
0-100 km/h 12,7 s
Topsnelheid 168 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Kia Rio 1.4 CVVT Comfort Pack - 2013 - 159.734 kilometer - €6.495
Hyundai’s i20 en de Rio van Kia zijn bloedbroeders. Daarom zijn we met betrekking tot laatstgenoemde niet op zoek gegaan naar eentje met dezelfde 1.2, maar een portie pittiger. Deze Kia Rio viel daarbij uit de koker: de jongste van het trio, de hoogste kilometerstand (wellicht veel snelwegkilometers - gunstig, want weinig slijtage) en gezien de afgebeelde instructie- en onderhoudsboekjes afkomstig uit een Duitstalig land (horen we daar ‘autobahn’?).
Ach, de Rio. Ooit begonnen als prijsbreker in het C-segment, is -ie getransformeerd tot misschien wel het braafste jongetje van de B-segmentklas. Afgebeeld de derde generatie - een weinig inspirerend uiterlijk. Binnenin zet dit zich voort: een solide ogend en functioneel uitgevoerd dashboard met alles op de juiste plek, maar de i20 is sprankelender. Ook als het om het rijden gaat. Het lichte sturen, het weinig feedback gevende onderstel … Alles is eraan gedaan om je zo ongemerkt mogelijk van A naar B te transporteren. In een relatief ruime cabine, dat wel, waar ook achterpassagiers als het gaat om ruimte er allerminst bekaaid vanaf komen. Wel heeft de stoelbekleding die 160.000 kilometer niet vlekkeloos doorstaan: hier en daar begint het wat te lubberen. Op comfortgebied treffen we geen goodies aan die de andere twee niet hebben. Al met al is daarmee de i20 het meest luxueus van dit trio, de Charade het minst. De Rio is het zwaarst, voelt daardoor wellicht het meest volwassen aan, maar het zou ons niet verbazen als -ie daardoor tevens de duurste kostganger is. Eigenlijk best wel een serieus typje, die Rio, en dus heeft -ie niets van doen met de gelijknamige, bruisende metropool in Brazilië. Wat we hierboven bij de i20 schreven, geldt eveneens voor zijn landgenoot: zet de Rio naast een 208 en niemand kijkt naar de Zuid-Koreaan. Terwijl een gebruikte Rio misschien wel een verstandiger aankoop is dan een tweedehands 208.
Signalement
Merk Kia
Type Rio 1.4 CVVT Comfort Pack
Bouwjaar april 2013
Kilometerstand 159.734
Vraagprijs €6.495
Waar te koop? Garage Bakker, Zeist
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.396 cc
Max. vermogen 80 kW/109 pk bij 6.300 tpm
Max. koppel 137 Nm bij 4.200 tpm
Bagageruimte 288 l/923 l
Max. aanhanger geremd 1.050 kilo
Gem. verbruik 1:19,6
0-100 km/h 11,5 s
Topsnelheid 183 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke van deze nuchtere compacts weet ondanks de zware concurrentie toch jou te veroveren?
Samengevat: de Daihatsu Charade profiteert van Toyota’s betrouwbare imago en is een ware exoot, maar wel een die op meerdere fronten verouderd aandoet. Veel moderner - en ook speelser - is de i20 van Hyundai. Concerngenoot Kia Rio is eveneens moderner dan de Japanner, maar heeft een meer serieuze inborst. Deze occasions staan weliswaar in de schaduw van toppers als de Corsa, 208, Clio, Yaris en Polo, maar zijn misschien veel verstandiger in aanschaf. Wat zou jouw keuze zijn?