Ecoboost-techniek voor Smart
Automotive News meldt dat de Daimler-ingenieurs de kennis van Ford gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe driecilinder turbomotoren. Daimler gaat die gebruiken voor de nieuwe Smart-familie en Renault-Nissan is ook van plan deze driecilinders in te zetten. Een woordvoerder van Daimler zei 'onder de indruk te zijn van de prestaties en lage uitstoot van de Ecoboost-driecilinder'.
Smart heeft zichzelf een CO2-uitstoot van 96 g/km ten doel gesteld voor de driecilinder. Het blok komt in verschillende vermogensvarianten beschikbaar in de nieuwe ForTwo en de ForFour, die ook weer terugkeert van -lang- weg geweest.
Het is geen zuiver filantropische actie van Ford: als wisselgeld mocht het concern kijken naar de techniek achter Mercedes-Benz' nieuwe Euro 6-motoren. De viercilinder in de nieuwe E-klasse voldoet al aan deze eisen en de Ford-ingenieurs willen maar wat graag ook deze kennis gebruiken.
Daimler, Renault-Nissan en Ford werken ook al samen op het gebied van brandstofceltechniek. Het doel van de concerns is om vanaf 2017 waterstofauto's in serieproductie te nemen.
PRIVATE LEASE Smart
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Smart #1 Pro+ 66 kWh | Panoramadak | Memorystoelen | 360° Camera | Adaptive Cruise | 22kw boordlader
- 2024
- 4.900 km

Smart #1 BRABUS 66 kWh 428 Pk | Panoramadak | Beats Audio | Adaptive Cruise | Apple Carplay
- 2024
- 22.700 km

Smart #1 Pro 49 kWh | Panoramadak | Zondag Open!
- 2024
- 14.000 km
Lees ook

Dubbeltest: De Smart #5 is bizar snel, maar minder 'af' dan de Mini Countryman

Smart #2 komt eraan: spiritueel opvolger van de ForTwo

Smart #1 en #3 goedkoper dan ooit na prijsdaling

De Smart #5 is duur, maar ook groot en luxueus – Back to basics


