Duitsland zet streep door subsidie op elektrische auto
Wegbezuinigd
In Duitsland komt er een keihard einde aan de subsidie die particulieren kunnen aanvragen op de aanschaf van een nieuwe of (jong) gebruikte elektrische auto.
Met ingang van vandaag kun je in Duitsland geen subsidie meer aanvragen op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Aanvankelijk zou je bij onze oosterburen nog tot en met volgend jaar een financiële tegemoetkoming kunnen ontvangen op de aanschaf van een nieuwe of jong gebruikte EV. Daaraan komt dus vervroegd een eind.
Waarom er een streep gaat door de subsidiëring van EV's? Dat heeft volgens ADAC en de Duitse krant Handelsblatt onder meer te maken met een begrotingsgat van €30 miljard dat de overheid tracht te dichten. Handelsblatt zou zich daarbij baseren op overheidsdocumenten van het Klimaat- en Transitiefonds (KTF) dat het heeft ingezien. Wie in Duitsland een elektrische auto kocht, kon voor tot €6.750 aan financieel voordeel tegemoetzien. €4.500 daarvan kwam uit de staatskas. Dat deel verdwijnt nu. Het resterende deel van de zogenoemde Milieubonus komt uit de zak van autofabrikanten die direct wordt verrekend met de aanschafprijs.
Marktonderzoeker Dataforce geeft tegen Handelsblatt aan te verwachten dat de verkoop van EV's in Duitsland sterk zal afnemen. Duitsland wil dat er in 2030 maar liefst 15 miljoen elektrische auto's op de weg te vinden zijn. Dat doel lijkt nu in gevaar te komen. Onder meer belangenbehartiger VDA (Verband der Automobilindustrie) spreekt van een 'verkeerde beslissing'.
In Duitsland zijn de EV-subsidies de afgelopen tijd stapsgewijs vereenvoudigd en kleiner geworden. Sinds enkele maanden komen enkel particuliere kopers nog in aanmerking voor een tegemoetkoming. Volgens het Duitse Center of Automotive Management (CAM) kost een elektrische auto in Duitsland gemiddeld €52.693, precies €4.000 meer dan een jaar eerder.