AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dubbele koppeling voor Citroën C-Crosser
13
Daar kon je op wachten: gisteren was er het nieuws dat de Peugeot 4007 is voorzien van een versnellingsbak met dubbele koppeling. Vandaag is het de beurt aan zijn tweelingbroer: de Citroën C-Crosser.
Net als bij de Peugeot 4007 krijgt de Citroën C-Crosser met de 2,2-liter 156 pk sterke diesel de beschikking over een versnellingsbak met dubbele koppeling. De versnellingsbak heeft een handgeschakelde modus en de automatische stand kent naast een normale stand een Sport-modus.
Het interieur is voortaan voorzien van verbeterde dashboardbekleding en meer verchroomde details. De versterker is voor het nieuwe modeljaar krachtiger geworden.
De C-Crosser stoot met zijn nieuwe techniek 192 gram CO2 per kilometer uit. Bij de handgeschakelde variant is dat 185 gram per kilomeer. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 11,1 seconden terwijl de versie met handbak dat kan in 9,9 seconden.
De automaat met dubbele koppeling zou vloeiender schakelen dan een conventionele automaat. Zodra de ene koppeling wordt ontlast, wordt de trekkracht meteen losgelaten op de tweede koppeling. Dat levert een nooit onderbroken trekkracht op.
Als Dynamique kost de Dual Clutch Systeem C-Crosser 42.890 euro en de Exclusive is 52.035 euro.
Lees ook
Nieuws
De Tweeling: Mitsubishi Outlander - Peugeot 4007 - Citroën C-Crosser
Vergelijkende test
Vergelijkende Test: Kia Sorento - Citroën C-Crosser - Peugeot 4007
Autotest
Test: Citroen C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive (2008)
Koopwijzer
Mitsubishi Outlander-Citroën C-Crosser-Peugeot 4007
Nieuws