DS N°4: nieuwe naam én elektrische versie voor flink vernieuwde DS 4

Tot 450 kilometer bereik

DS
DS N°4DS N°4DS N°4DS N°4DS N°4DS N°4DS N°4DS N°4

Belofte maakt schuld. In 2021 kondigde DS voor 2024 de komst aan van een elektrische variant van de DS 4. Die is er nu, maar de DS 4 heet niet meer DS 4, maar DS N°4. De komst van de elektrische nieuwkomer valt samen met een facelift voor het model en daar hoort ook een naamswijziging bij.

Highlights DS N°4

  • DS 4 wordt N°4
  • Nu ook met elektrische aandrijflijn
  • Plug-in is sneller én komt op elektrokracht aanzienlijk verder

Het is alweer ruim vier jaar geleden dat de huidige DS 4 debuteerde. De DS 4 is binnen Stellantis de premiumneef van auto's als de Peugeot 308 en de Opel Astra. Die minder pretentieuze C-segmenters kregen enkele jaren geleden al een of meerdere elektrische varianten en ook van de DS 4 zou er een volledig elektrische komen. In 2024 al zelfs. Tot op heden was die er nog altijd niet, maar DS maakt zijn toezegging nu waar. De DS 4 is stevig onder het mes gegaan, heet nu DS N°4 én is er als EV.

De naamswijziging van de DS N°4 is enigszins verrassend. Met de introductie van de grotere en enkel elektrische cross-over N°8 introduceerde DS eind vorig jaar ook een nieuw modelnamenbeleid. Ons werd tijdens die introductie echter verteld dat bestaande modellen niet zouden worden omgedoopt en dat enkel volledig nieuwe modellen een naam krijgen die uit 'N°' gevolgd door een nummer bestaat. Blijkbaar ziet DS de gefacelifte DS 4 als nieuw model en dus heet die nu tóch N°4.

DS 4 Hybrid

De DS 4 voordat hij N°4 heette.

Design

Nu dat uit de lucht is, kunnen we bespreken wat er op optisch vlak is gewijzigd. Veel van het plaatwerk blijft ongewijzigd, al gaat toch vrijwel het complete front op de schop. De koplampen behouden hun basisvorm, maar de led-uitlopers eronder hebben wel een metamorfose ondergaan. Ze duiken nu net al bij de N°4 scherp omlaag in een V-vorm. In tegenstelling tot bij dat model loopt de led-dagrijverlichting ook zijwaarts het front in, wat het geheel enigszins op het wortelteken doet lijken. Opvallend is dat het horizontale deel van de dagrijverlichting overloopt in gesegmenteerde ledjes die helemaal tot het nu verlichte DS-beeldmerk reiken.

Meer nieuws aan het front: de bovenste grille is een stuk platter, bevat ook nog eens verticale led-elementen en de volledige bumper is nieuw. De motorkap is zelfs vernieuwd. Wie goed kijkt, ziet dat die in het in het midden van de snuit net even verder doorloopt.

Aan de achterzijde is het visuele nieuws kleiner. Hier zien we evengoed een nieuwe bumper, maar de verlichting blijft ongewijzigd. De merknaam DS Automobiles staat voortaan groot uitgeschreven op de plek waar je voorheen het logo aantrof. De modelnaam staat eronder. Helemaal 2025.

DS N°4

DS N°4: ook aan de achterzijde is er nieuws.

Tot 450 kilometer elektrisch

Meer namennieuws: de volledig elektrische variant van de N°4 heet E-Tense, terwijl DS die aanduiding bij de DS 4 eerder nog gebruikte voor de plug-in hybride variant. Ook over die plug-in hybride is er nieuws, maar daarover straks meer. De elektrische N°4 E-Tense heeft de elektrische hardware die Peugeot al in de e-408 lepelde. Dat betekent: een 213 pk sterke elektromotor en een 58,3 kWh-accupakket. Auto's als de 308 hebben in hun meest potente elektrische vorm een 51 kWh-accu en een 156 pk sterk elektrohart. Met dat pakket komt de DS N°4 E-Tense tot 450 kilometer ver zonder bij te laden. Snelladen kan met 120 kW en een 11 kW-boordlader is standaard. Vanuit stilstand snel je er in 7,7 tellen mee naar een snelheid van 100 km/h.

Plug-in hybrid

Net als voor de facelift bestaat er ook weer een plug-in hybride. Die heet simpelweg Plug-in Hybrid en is opnieuw 225 pk sterk. De 12,2 kWh-accu die die stekkerversie eerder had, maakt plaats voor een 14,6 kWh-accupakket. Het resultaat: een elektrisch bereik van 81 in plaats van 62 kilometer. De plug-in hybride N°4 heeft een 180 pk sterke viercilinder benzinemotor en een 110 pk sterke elektromotor. Die laatste is gehuisvest in een nieuwe eDTC7-automaat. In 7,1 seconden zit je met de N°4 Plug-in Hybrid op de de 100 km/h. Daarmee overtreft hij de pre-faceliftversie met 0,3 tellen. Een 3,7 kW-boordlader is standaard, een 7,4 kW-variant optioneel.

Elders in Europa bestaat er ook van de N°4 een mild-hybride variant. Die kende de DS 4 in Nederland ook, maar lijkt hier niet terug te keren. De 130 en 180 pk sterke reguliere benzineversies die eerder al uit het leveringsgamma gingen, blijven dat ook.

DS N°4

DS N°4

Interieur

Vanbinnen weinig groot nieuws. De N°4 heeft voortaan een 10,25- in plaats van een 7-inch groot digitaal instrumentarium en onder meer de lay-out ervan is – net als dat van het infotainmentsysteem – vereenvoudigd. Er zijn nieuwe materiaal- en kleurencombinaties om het interieur mee af te werken én DS introduceert een nieuw en uitgebreid head-up display in de N°4.

Er komen onder meer Pallas, Ligne Business en Étoile geheten uitvoeringen. Prijzen hebben we nog niet.

PRIVATE LEASE DS

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.