Driemaal opvallend: de toekomst van stads-EV's volgens GAC

Etaleren in Milaan

GAC City Concepts
GAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City BoxGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City POD ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run ConceptGAC City Run Concept

Het Chinese GAC heeft tijdens de Milan Design Week behoorlijk uitgepakt. Het toverde er niet één en ook niet twee, maar zelfs drie studiemodellen uit de hoge hoed. De gemene deler: ze zijn volgens de Chinezen alle drie gericht op stedelijk vervoer.

Tijdens de Milan Design Week heeft GAC een drietal showmodellen gepresenteerd: de City Box, de City Pod en de City Run. We beginnen met de kleinste, de City Box. Die is volgens GAC geïnspireerd op de Piaggio Ape, de ook wel VespaCar of TriVespa geheten microbesteller die nog geregeld in het Italiaanse straatbeeld opduikt. Opvallend is de bagageruimte, die is namelijk afgedekt door een uittrekbaar stuk stof. Hij is dus ongetwijfeld goed vol te laden.

Een maatje groter is de City Pod. Ook die is geïnspireerd op een Italiaan van weleer: de Isetta. Net als die Isetta is de City Pod een minuscule stadsrakker. De City Pod moet helemaal geschikt zijn voor de - hou je vast - 'snelle, stijlvolle Milanese levensstijl'. Het is een opvallend compact model met een enorme raampartij. Dat levert ongetwijfeld een goed zicht rond de auto op als je ermee door het verkeer zoemt.

De grootste van het stel is de City Run. Het Chinese marketingapparaat van GAC omschrijft de Run als een 'compacte, trend zettende coupé' die performance combineert met penache. De tweezitter heeft geen traditionele portieren. Je krijgt toegang tot de auto door het complete dak inclusief de zijruiten naar voren te klappen. In het interieur nemen we een enorm glazen paneel waar dat volgens GAC dienstdoet als head-updisplay.

Gaan de City-studiemodellen van GAC in productie? Uiteraard niet. Ze moeten vooral op opvallende wijze laten zien hoe GAC de toekomst van elektrisch stadsvervoer voor zich ziet.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.