Doorzaag-zaterdag: Opel Monza

Royale driedeurs coupé

Opel Monza
Bij de presentatie van de Senator - Opels nieuwe vlaggenschip in 1978 - wordt ook meteen de Monza voorgesteld, een driedeurs coupé die een betaalbaar alternatief voor de Mercedes SLC en de BMW 6-serie moet vormen.

De tweede generatie van de grote Opel-drieling Kapitän, Admiral en Diplomat (de KAD-modellen) brengt in de jaren zeventig niet bepaald het verwachte verkoopsucces. Een derde generatie zal er dan ook niet komen. In een poging toch nog iets aan de bovenkant van de markt te verdienen, wordt in 1978 een iets compactere grootste Opel gepresenteerd: de Senator. En gelijktijdig met de vierdeurssedan ook de Monza, een driedeurs coupé.

De Senator en de Monza staan op het platform van de E Rekord, waarbij de wielbasis voor de Senator met anderhalve centimeter is verlengd. Net als de Rekord hebben de Monza en de Senator aan de voorkant McPherson-veerpoten. De starre achteras van de Rekord wordt overboord gezet ten faveure van een onafhankelijke constructie. Die wielophanging had Opel eigenlijk al productierijp voor de Commodore B uit 1972, maar is toen op het laatste moment vanwege de hogere kosten geschrapt. Zes jaar later debuteert de constructie dus alsnog onder de Senator en Monza.

De van Chevrolet afkomstige V8 zoals in de Diplomat is er in de Senator en de Monza niet meer bij, er is alleen een zescilinder lijnmotor. Dit is een doorontwikkeling van de in de KAD-modellen beproefde 2800, wat in de basis een vierpitter was met twee toegevoegde cilinders. Veel componenten zoals de waterpomp en de distributie zijn dan ook uitwisselbaar tussen de vier- en zescilinder. In de Senator en Monza heeft de zescilinder naar keuze een slagvolume van 2,8 of 3,0 liter met carburateur of injectie. Later komt daar nog een 2,5 liter-versie bij en met de facelift in 1982 worden ook nog de 2.0 en 2.2 viercilinders uit de Rekord aan het gamma toegevoegd. Voorzien van injectie is de drieliter goed voor 180 pk en stuwt hij de Monza op tot een top van 215 km/h waarmee de driedeurs de snelste Opel is tot dan toe. In Australië zijn er zelfs plannen om de Monza als Holden aan de man te brengen met een Holden V8, zover komt het echter niet. Wel gaat de Monza de boot op naar Engeland waar hij als Vauxhall Royale Coupé wordt verkocht.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.