Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Doorzaag-zaterdag: Citroën BX

Eigenzinnige best seller

89
Doorzaag-zaterdag: Citroën BX
  • Cornelis Kit
  • Nieuws
25 juni 2016 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wanneer in 1982 het doek van de strak gesneden Citroën BX wordt getrokken staat daar eigenlijk een mix van twee eerdere Bertone-ontwerpen: de Volvo Tundra en de Reliant FW11. Origineel of niet, het blijken ingrediënten voor een groot verkoopsucces.

Deze week op Doorzaag-zaterdag een blik onder de huid van de Citroën BX. De auto kende een vrij lange aanloop, maar uiteindelijk blijkt dat meer dan de moeite waard. De eigenzinnige middenklasser is in onze verkoopstatistieken (die teruggaan tot 1982) nog immer de best verkochte Citroën.

De eerste helft van de jaren zeventig wordt bij Citroën aan een hele reeks nieuwe modellen gewerkt. Hierbij wordt stevig, welhaast dogmatisch, vastgehouden aan de voor het merk typische constructies met boxermotoren en hydropneumatische veersystemen. Voor een middenklasser dient de in 1970 geïntroduceerde GS als vertrekpunt; in de ontwerpstudio's ontstaan dan ook tal van variaties op het GS-thema. Uiteindelijk zal geen van die GS-derivaten het productiestadium halen. Door de oliecrisis in 1973 krijgt Citroën namelijk een flinke financiële tik en zonder hulp van of samenwerking met een andere autofabrikant ziet de toekomst er weinig rooskleurig uit. Het voortbestaan van het merk hangt weer 'ns aan een zijdendraadje. Dit doet moederbedrijf Michelin in 1974 besluiten de Citroën-aandelen over te doen aan Peugeot, aanvankelijk een deel en uiteindelijk alles. Onder Peugeot-vleugels vindt een rationalisatie plaats, er zal technisch meer synergie moeten komen tussen de twee merken. Dit betekent onder andere dat voor een GS-opvolger de boxermotoren overboord gaan ten faveure van conventionele watergekoelde lijnmotoren uit de Peugeot-schappen. Als project XB (nee da's geen typefout) moet die nieuwe GS gestalte gaan krijgen.

Om er niet één grote eenheidsworst van te maken mag er overigens wel enige differentiatie tussen de merken zijn (alhoewel dat met de van de 104 afgeleide LN niet direct zichtbaar wordt). Zo hoeft voor project XB het hydropneumatische veersysteem niet overboord. Op de tekening zie je de veerbollen duidelijk ingetekend, net als het hydrauliekvat helemaal rechts vooraan. Wel wordt de wielophanging zo geconstrueerd dat die met weinig aanpassingen ook geschikt is te maken voor een conventioneel veersysteem. Vóór heeft de auto dan ook McPherson-veerpoten en achter getrokken draagarmen. De basisopzet van het XB-onderstel zal later ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld de Peugeot 405, maar dan zonder hydrauliek. En de achterasconstructie van de Citroën C15 (de bestelversie van de Visa) is ook gebaseerd op die van de XB - maar dan met schroefveren.

De begrijpelijke eis van Peugeot voor meer technologische synergie (wat schaalvoordeel moet opleveren) levert de nodige vertraging op, en ook met een eigen Citroën-design wil het niet vlotten. Zodoende wordt de levenscyclus van de GS in 1979 opgerekt met een serieuze facelift waarbij de auto en passant hatchback wordt en door het leven gaat als GSA. Het lijkt intern maar niet te lukken om met een baanbrekend ontwerp te komen dat met het verleden breekt (zoals de GS en de CX dat in 1970 en 1974 wel deden). De vele schetsen en kleimodellen laten auto's zien met vaak weinig samenhangend design. Zodoende wordt voor een origineel ontwerp buiten de deur geshopt. Uiteindelijk is het een ontwerp uit de studio's van Bertone dat goedkeuring vindt, van de hand van designer Marcello Gandini die onder andere ook verantwoordelijk is voor de Lamborghini's Countach en Diablo, de Fiat X 1/9, de Lancia Stratos en de Renault 5 Supercinq. Al is het niet zo dat Gandini iets compleet out of the box heeft verzonnen. Het design van de auto leunt sterk op het ontwerp dat bij Bertone is gemaakt voor Reliant, de FW11 uit 1977. Verder zijn ook overduidelijk stijlelementen terug te vinden van de Volvo Tundra die de Bertone-studio's hebben getekend als alternatief voor de 343, maar bij de Zweden als toch wel heel erg avantgardistisch is weggewuifd. Na de nodige fijn slijperij komt Citroën uiteindelijk in de zomer van 1982 met project XB naar buiten en heet de auto BX.

Het royaal opgezette interieur is eveneens ontworpen door Bertone. Net als aan de buitenkant overheersen vanbinnen rechte lijnen, tot in het extreme. In het instrumentarium dan ook geen ronde klokken maar een vierkant oog waarachter de snelheid geprojecteerd wordt. En in plaats van stengels aan de stuurkolom zitten er aan weerszijde van het instrumentarium 'satellieten' met bedieningsknoppen. De rode auto op de tekening is de BX 16 TRS, bij de introductie in 1982 het topmodel. Dat betekent onder andere elektrisch bediende ramen en een extra zijruit in de C-stijl. Ook zichtbaar is de grote draaiknop vooraan de zitting van de voorstoel. Hiermee kan de rugleuning versteld worden en met een soortgelijke knop aan de andere kant van de stoel de zithoogte.

Om gewicht te besparen (de BX 16 TRS weegt slechts 950 kg) zijn de achterklep en motorkap van kunststof. En daar is aanvankelijk ook weinig mis mee. Pas later - wanneer de motor voorzien wordt van de nodige elektronica - blijkt de kunststof motorkap toch niet helemaal ideaal. Te dicht in de buurt van een te sterk magnetisch veld, zoals bijvoorbeeld onder hoogspanningsmasten of de bovenleiding van treinen en trams, raakt de elektronica ontregeld. Bij andere auto's met elektronica speelt dit probleem niet. Vreemd. De oorzaak is niet direct duidelijk. Nader onderzoek leert dat bij die andere auto's de metalen motorkap deel uitmaakt van de kooi van Faraday die de elektronica vrijwaart van ontregelende straling. En dat ontbreekt dus bij de BX met z'n plastic kap. Om het probleem de kop in te drukken voorziet Citroën de motorkap voortaan aan de binnenkant van een stuk metalen gaas. Later krijgt de BX gewoon een ijzeren motorkap.

In tegenstelling tot de GS(A) ligt de motor niet in lengte richting maar dwars voorin (30° voorover gekanteld voor een beperkte inbouwhoogte). Met een inhoud van 1.590 cc en voorzien van een Weber-carburateur is de aluminium viercilinder in de BX 16 TRS goed voor 90 pk. Dit is dezelfde motor die Peugeot (maar dan met een Solex-carburateur) in de 305 GT gebruikt. Achter de motor is een handgeschakelde vijfbak te zien. Het hydraulisch systeem van de BX wordt behalve voor de vering ook gebruikt voor het remsysteem met z'n schijven rondom. Hoewel de tekening suggereert dat de auto wielen heeft met grote gaten zijn dat in werkelijkheid wieldoppen met achter die gaten zwart plastic. Maar goed, dat mag de pret niet drukken: na de BX heeft Citroën geen model meer in het gamma gehad waarvan er (in elk geval in Nederland) zo veel van verkocht zijn.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het BX-verhaal, aarzel niet…

Deze rubriek verschijnt elke zaterdag op AutoWeek.nl. Wil je het verhaal in het vervolg eerder lezen? Volg Cornelis Kit dan op zijn Facebookpagina, daar lees je elke week al op Doorkijk-donderdag een nieuw pareltje van zijn hand en je kunt er terugscrollen naar eerdere verhalen.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën BX
Citroën Citroën BX

Uitgelicht aanbod

    Citroën BX 1.6 TRI Radio/CD | LMV | Nieuwstaat

    Citroën BX 1.6 TRI Radio/CD | LMV | Nieuwstaat

    • 1987
    • 224.225 km

    € 3.250

    Citroën BX 1.4 RE

    Citroën BX 1.4 RE

    • 1983
    • 104.500 km

    Op aanvraag

    Citroën BX 1.9 GTI *UNIEK!*

    Citroën BX 1.9 GTI *UNIEK!*

    • 1986
    • 153.710 km

    € 7.495

Meer Citroën BX occasions

Lezersreacties (89) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën BX specificaties
  • Citroën BX occasions
  • Citroën BX video's
Advies en informatie
  • Citroën BX tests
  • Citroën BX gebruikersreviews
  • Citroën BX index
PREMIUM
Update Renault Scénic

Update Renault Scénic

De Renault Scénic houdt dapper stand in een strijd tussen de SUV en de MPV, die duidelijk in...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën BX (1991)

    Citroën BX (1991)

    10
    • 2 april 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 14 E (1985)

    Citroën BX 14 E (1985)

    3
    • 8 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 16 TZI (1990)

    Citroën BX 16 TZI (1990)

    11
    • 10 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 14 Injection (1990)

    Citroën BX 14 Injection (1990)

    6
    • 23 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 16 TGI (1991)

    Citroën BX 16 TGI (1991)

    2
    • 20 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 19 GTI (1992)

    Citroën BX 19 GTI (1992)

    4
    • 17 maart 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën BX 19 TRD (1986)

    Citroën BX 19 TRD (1986)

    4
    • 7 februari 2013
meer reviews
Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

56

Zo traditioneel als z'n achterwielaangedreven lay-out was, zo vooruitstrevend was de vormgeving...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Citroën BX (1989) - Liefhebber Gezocht

    Citroën BX (1989) - Liefhebber Gezocht

    71
    • 17 januari 2022
  • Nieuws
    Citroën BX - Facelift Friday

    Citroën BX - Facelift Friday

    80
    • 9 juli 2021
  • Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

    Citroën BX vs. Ford Sierra - AutoWeek Classics

    56
    • 29 september 2017
  • Citroën BX GTi – Op de Rollenbank

    Citroën BX GTi – Op de Rollenbank

    61
    • 24 augustus 2017
  • PREMIUM
    Update Renault Scénic

    Update Renault Scénic

    • 8 augustus 2017
  • Nieuws
    In het wild: Citroën BX Sport

    In het wild: Citroën BX Sport

    86
    • 21 april 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    62
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder dan €10.000

    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder...

    84
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden