AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
73

Tabee tussendifferentieel

Doorzaag-zaterdag: Audi A4 Allroad

  • Cornelis Kit
  • Autonieuws
2 juli 2016 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Quattro Ultra, is het een nieuw wasmiddel of een verbeterde brandstof? Nee. Na zevenmiljoen auto's met het klassieke vierwielaandrijfsysteem - zoals dat in 1980 in de oer-Quattro debuteerde - komt Audi in de auto's met motor in lengterichting nu met een compleet nieuw 4x4-systeem.

Onder het Quattro-label gebruikt Audi verschillende 4x4-technieken, van permanente systemen met een centraal differentieel tot oplossingen met platenkoppelingen (Haldex) en in de eerste R8 een lamellenkoppeling (vergelijkbaar met wat Volkswagen vroeger als Syncro verkocht). En nu trapt Audi in de nieuwe A4 Allroad Quattro (voorlopig alleen de 2.0 TFSI) af met weer een ander systeem dat aangeduid wordt met de marketingkreet 'ultra-Technologie'. Die ultratechnologie bestaat uit twee elektronisch geregelde koppelingen. De eerste - een platenkoppeling - zie je in z'n compacte behuizing op de tekening tegen de achterkant van de versnellingsbak (in dit geval een S tronic met dubbele koppeling) gebout en schakelt de aandrijving naar de cardanas in en uit, hierbij wordt gespeeld met een bepaalde mate van slip. De tweede koppeling - een klauwkoppeling – zit in het differentieelhuis, tussen het differentieel en de rechter aandrijfas, dit werkt volgens het alles of niets-principe. Twee systemen met slip zijn namelijk lastiger te beheersen en in dit geval ook helemaal niet nodig want de achteras heeft tenslotte al een differentieel. Wanneer de auto het met alleen voorwielaandrijving af kan staan beide koppelingen open. Hierdoor is er noch van de motorzijde noch van de kant van de achterwielen contact met de cardanas en staat deze zolang-ie niet nodig is stil. Dat scheelt energie. Verder is het systeem vier kilo lichter dan de constructie met tussendifferentieel. Al met al levert het volgens Audi een brandstofverbruik op dat ligt tussen dat van een voorwielaandrijver en dat van een permanente vierwielaandrijver.

Het elektronisch rekensysteem bepaalt elke tien milliseconden de actuele situatie en geeft indien nodig commando de koppelingen te openen of te sluiten. Overigens niet alleen reactie maar ook proactief: bijvoorbeeld op basis van de gaspedaalstand, de hoek van het stuurwiel en de dwarsversnelling kan 'voorspeld' worden wanneer in de bocht een wiel dreigt door te slaan en er een herverdeling van krachten nodig is. Maar uiteraard reageert het ook op veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld van droog asfalt naar een besneeuwde rijbaan. Het systeem waaraan Audi samen met Magna vijf jaar heeft gewerkt moet ook z'n weg in de rest van het MLB-gamma (de modellen met motor in lengte richting) gaan vinden, althans de lichter gemotoriseerde varianten. De hoge motorkoppels van de grotere motoren kan het systeem (nog) niet behappen.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het Quattro-verhaal, aarzel niet…

Deze rubriek verschijnt elke zaterdag op AutoWeek.nl. Wil je het verhaal in het vervolg eerder lezen? Volg Cornelis Kit dan op zijn Facebookpagina, daar lees je elke week al op Doorkijk-donderdag een nieuw pareltje van zijn hand en je kunt er terugscrollen naar eerdere verhalen.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A4
Audi Audi A4

Uitgelicht aanbod

    1.8 TFSI Pro Line

    Audi A4 1.8 TFSI Pro Line

    • 2012
    • 144.990 km

    € 13.900

    1.8 TFSI BUSINESS EDITION*NAVI*XENON-LED*CRUISE*

    Audi A4 1.8 TFSI BUSINESS EDITION*NAVI*XENON-LED*CRUISE*

    • 2014
    • 65.570 km

    € 13.999

    3.2 FSI quattro Pro Line S-line

    Audi A4 3.2 FSI quattro Pro Line S-line

    • 2008
    • 158.088 km

    € 12.950

Meer Audi A4 occasions

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A4 specificaties
  • Audi A4 occasions
  • Audi A4 video's
Advies en informatie
  • Audi A4 tests
  • Audi A4 gebruikersreviews
  • Audi A4 index
Audi A4 – Mazda 6 - Dubbeltest

Audi A4 – Mazda 6 - Dubbeltest

Audi heeft de A4 een make-over gegeven, en een fikse ook. De auto is klaarblijkelijk nog altijd...

Lees meer
Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

Aan het duurdere eind van het D-segment is het dringen geblazen. Alle merken willen een graantje...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

    Audi A4 en A5 nu ook als S edition competition

    23
    • 7 januari 2021
  • Autotest
    Test: Audi A4 40 TFSI

    Test: Audi A4 40 TFSI

    30
    • 3 december 2020
  • Review
    Audi A4 35 TDI Sport (2020)

    Audi A4 35 TDI Sport (2020)

    9
    • 13 november 2020
  • Review
    Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)

    Audi A4 35 TFSI Business edition (2020)

    10
    • 7 oktober 2020
  • Autonieuws
    Abt RS4-S is afgetrainde Audi RS4 Avant

    Abt RS4-S is afgetrainde Audi RS4 Avant

    25
    • 1 oktober 2020
  • Autonieuws
    Audi maakt 40 TFSI en 45 TFSI krachtiger

    Audi maakt 40 TFSI en 45 TFSI krachtiger

    24
    • 15 september 2020
  • Autonieuws
    Audi A4 40 TFSI nu ook met quattro

    Audi A4 40 TFSI nu ook met quattro

    20
    • 11 september 2020
Merk
Merk
  • Test: Audi RS E-tron GT

    Test: Audi RS E-tron GT

    • 2 maart 2021
  • Review
    Audi A2 1.4 (2005)

    Audi A2 1.4 (2005)

    3
    • 28 februari 2021
  • Review
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    7
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi E-tron GT - Back to Basics

    Audi E-tron GT - Back to Basics

    70
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI e

    Audi prijst A7 40 TFSI en A6 Avant 50 TFSI...

    30
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    Audi A6 krijgt nieuwe instapper

    33
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik

    Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins...

    5
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep