Door te kiezen voor een BMW 116 bespaar je €87 – Back to Basics
Sowieso de 120
Opmerkelijk: als 116 is de vernieuwde BMW 1-serie nauwelijks goedkoper dan als veel sterkere 120. De BMW 116 is echter wel de basisversie, dus hoort hij thuis in deze rubriek.
BMW 116A - €41.420
Kleine prijsverschillen komen wel vaker voor in autoland, maar de stevig vernieuwde BMW 1-serie maakt het wel erg bont. Als 116 (de ‘i’ is geschrapt) kost hij minimaal €41.420, de 120 kost €41.507. Het prijsverschil bedraagt dus om precies te zijn €87 en voor dat geld krijg je bij de 120 28 pk extra (150 in plaats van 122 pk) en een mild-hybridehulpje die het verbruik verlaagt en dus ook dat kleine prijsverschil verklaart. Daarmee kunnen we nu al stellen dat de 116 geen aanrader is, want voor die 90 euro is de 120 simpelweg een veel betere keuze. BMW verklaart het desgevraagd zo: 'De klant is bij ons koning, dus we willen die 116 gewoon aanbieden voor wie er eventuele behoefte aan heeft.' Dat in de praktijk vrijwel iedereen voor een 120 zal kiezen, wordt uiteraard niet ontkend. Een automaat is overigens in beide gevallen standaard, voor zelf schakelen moet je (nu nog) bij de 2-serie Gran Coupé zijn.
Dat laat onverlet dat het interessant is om te zien wat de goedkoopste nieuwe BMW in petto heeft als het om uitrusting gaat, want wat dat betreft zijn er geen verschillen tussen de 116 en de 120. We gaan dus stug door met dit verhaal. Aan de buitenzijde is de 1-serie zonder meerprijs leverbaar in uni-wit of uni-zwart, alle metallic-kleurtjes kosten extra. 17-inch lichtmetaal in donkergrijs is standaard, voor een luttele 270 euro kies je een ander design in dezelfde maat met zilverkleurige afwerking. De ledkoplampen en -achterlichten zijn uiteraard wat eenvoudiger dan de complexe matrix-exemplaren die je op de persfoto’s ziet, maar zijn geen reden voor schaamte. Bovendien heb je nu standaard overal led, dat was voorheen anders bij de 1-serie. De grille is keurig afgewerkt met een zilverkleurig randje en wat meegespoten moet zijn, is ook meegespoten. De zijruitomlijsting is altijd zwart, maar anders dan bij de M-modellen is privacy glass gelukkig niet standaard.
Zeg het maar: zwart of wit?
Het interieur is afgewerkt met een combinatie van zwarte en donkergrijze stof en dat kan er wat ons betreft prima mee door. Bij een premiummerk hoort vaak keuze op het gebied van sierlijsten op het dashboard en dat is bij de 1-serie niet anders. Standaard monteert BMW een aluminiumkleurige afwerking, voor €288 wordt dat een andersoortig aluminium met verlichting.
De uitrusting is oké, maar zeker niet indrukwekkend. Eerst het goede nieuws: een groot touchscreen met BMW’s nieuwste Operating System 9 is present, met navigatie. Een ongetwijfeld prima klinkend audiosysteem met tien speakers zit er ook op, net als cruisecontrol, climatecontrol, regen- en lichtsensor, verwarmde buitenspiegels en meer van dat soort basisvoorzieningen. Voor climatecontrol met twee zones moet je echter bijbetalen en dat geldt ook voor adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming, keyless entry en zelfs zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel. De optielijst is dus nog altijd vrijwel onontkoombaar bij BMW, al komt dat wellicht deels ook doordat onze standaard zo hoog ligt.
De keuze van de auteur
Het samenstellen van een BMW is een heel proces en zeer persoonlijk. ‘Kaal’ is hier eigenlijk geen optie, dus in de praktijk zou ik waarschijnlijk thuiskomen met minimaal 10.000 euro aan opties als het budget dat zou toelaten. Voor dit verhaal doen we echter net alsof dat niet zo is en gaan we zeer spaarzaam met het budget om. Evengoed gaan we gezien het minimale prijsverschil natuurlijk voor de 120, dus de basisprijs komt al op €41.507. Het ‘Premium Pack’ biedt eigenlijk alleen maar zaken die de auto veel beter maken, dus die €1.496 gaat er met enige tegenzin en een schuin oog op de restwaarde toch maar tegenaan. Het brengt keyless access, maar ook automatisch dimmende spiegels, draadloze telefoonladers en adaptieve ledkoplampen die beter schijnen en beter ogen.
Zonder tweede klimaatzone kan ik leven, dus dat doen we niet. Sportstoelen zijn eigenlijk verplicht in een BMW en omdat de meerprijs meevalt, vinken we dat voor €406 ook aan. Dat betekent wel dat er automatisch nog €203 moet worden uitgegeven voor andere bekleding, een donkerblauw materiaal dat wel alleraardigst oogt. Het totaal voor deze optie komt om precies te zijn op €608,60. Stoelverwarming? Vooruit, maar dan slaan we het verwarmde stuur van €213 wel over. Adaptieve cruisecontrol wil ik eigenlijk wel, maar zit in een pakket van €855 dat ook allerlei functies biedt waar ik niet om heb gevraagd. Toch maar niet dus, wellicht kan het achteraf als ik me nog bedenk. Een panoramadak via een over-the-air-update moet nog worden uitgevonden en zou ik dolgraag hebben, maar past met €1.260 niet echt in dit budgetverhaal. Ik sla hem dus een keer over, maar zou in de praktijk alles op alles zetten om dit dak – met schuif/kantelfunctie! – alsnog te krijgen.
'Mijn' BMW 120, enigszins met de hand op de knip samengesteld
Rest ons een kleur. We zitten met dat donkerblauwe interieur, dus niet alles is mogelijk. Het lichte en redelijk ingetogen ‘Cape Cork Green’ vormt er volgens mij nog net een goede combi mee en is bovendien nieuw op de 1-serie, altijd een leuk argument. De wielen maken we dan voor €267 zilver (styling 972), als stil protest tegen al die donkere en zwarte exemplaren van tegenwoordig. Het totaal oogt allang niet kaal meer, maar de prijs van €44.928 mag er dan ook zijn.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 120 M Sport (Nieuw Model) - Automaat | Dig. Cockpit | Adapt. Cruise | Stoelverw. | PDC | Camera | NAV + App. Connect | ECC | DAB | LM 18" | 4288
- 2024
- 9.103 km

BMW 120 M Sport (Nieuw Model) - Automaat | Dig. Cockpit | Adapt. Cruise | Stoelverw. | PDC | Camera | NAV + App. Connect | ECC | DAB | LM 18" | 4243
- 2024
- 4.487 km

BMW 120 M Sport (Nieuw Model) - Automaat | Dig. Cockpit | Adapt. Cruise | Stoelverw. | PDC | Camera | NAV + App. Connect | ECC | DAB | LM 18" | 4260
- 2024
- 6.120 km