Dit zijn handige gezins-SUV's voor €15.000
Qashqai, Tiguan of 3008
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
We hoeven je niet te vertellen dat de meest populaire carrosserievariant van dit moment de cross-over/SUV is. Voor ons reden om regelmatig aandacht aan die stoere hoogzitters te schenken. Van Dacia Duster tot Porsche Cayenne; veel occasions hebben we al gehad op deze site, maar de meer bread-and-butter-modellen voor alledaags gezinsgebruik schitterden vooralsnog enigszins door afwezigheid. Dat maken we deze week goed.
Met dat standpunt én 15 mille op zak mag de stamvader van dit segment eigenlijk niet ontbreken, dus trappen we af met een Nissan Qashqai. Wie 'bread-and-butter' zegt, zegt 'Volkswagen', dus pikken we tevens een Tiguan mee. Goed, een Duitser en een Japanner. Ruimte over voor een Franse vertegenwoordiger en wel in de vorm van de Peugeot 3008.
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Acenta - 2017 - 114.525 kilometer - €14.895
Na de saaie burgermansbakken Sunny en Almera gooide Nissan het in 2007 over een heel andere boeg met de Qashqai. Eigenlijk weinig anders dan een opgehoogde hatchback, maar blijkbaar zat iedereen daarop te wachten. De Qashqai bleek een cash cow, maar had last van de wet van de remmende voorsprong: de vele concurrenten die volgden, waren beter en/of hadden (nog) meer succes, waardoor deze (melk)koe in de grote kudde een beetje verloren is gegaan. Maar vanwege zijn voortrekkersrol verdient de Japanner een plekje in onze spotlights. Met 15 mille komt een van de jongere generaties in beeld, zoals deze bescheiden Nissan Qashqai: de basismotor (een geblazen 1.2, goed voor 115 pk) in combinatie met de tweede trede op de luxeladder: Acenta (Visia is de basis). Kleur wit, afkomstig van de eerste eigenaar, het klokje net rond en hij gaat weg inclusief een jaar Bovag-garantie. Een weinig-aan-de-hand-vierwieler, zo lijkt het.
Overigens is deze witte Qashqai helemaal niet zo schraal: onder meer elektrisch inklapbare buitenspiegels, een trekhaak (1.200 kilo geremd trekvermogen), climate control en cruisecontrol, parkeersensoren rondom, elektronisch sperdifferentieel, led-dagrijdverlichting, regensensor en hill assist zijn aanwezig. Het interieur is - met name achterin - ruimer dan z’n voorganger, en de gebruikte materialen alsmede de lay-out zijn aantrekkelijker. Op de weg zijn er minder verschillen ten opzichte van de oer-Qashqai. Het is bovenal een ontspannend rijdende auto. Sportievelingen moeten elders winkelen - de vrij simpele torsie-as achter laat weinig gekkigheid toe. Bovendien is de besturing wat doods. Vering en demping zijn goed in balans. In snel genomen bochten blijft de grip oké, ondanks dat de koets best iets wil hellen. Dit accent op comfort wordt voortgezet onder de motorkap. De viercilinder van Renault is geen strepentrekker, maar gewoon vlot. De licht en trefzeker te schakelen zesbak past er goed bij. Kortom: een net, alledaags vervoermiddel voor iedereen die wars is van pretenties en dikdoenerij.
Signalement
Merk Nissan
Type Qashqai 1.2 DIG-T Acenta
Bouwjaar mei 2017
Kilometerstand 114.525
Vraagprijs €14.895
Waar te koop? Sturm Dealer Occasions. Middelburg
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.197 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 190 Nm bij 2.000 tpm
Bagageruimte 430 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1:17,9
0-100 km/h 10,6 s
Topsnelheid 185 km/h
Volkswagen Tiguan 1.4TSI Sport & Style - 2014 - 133.350 kilometer - €14.950
Goed, de Qashqai is een echte volkswagen. De Tiguan is dat ook - zelfs met de hoofdletter V! Volkswagen is eerder trendvolgend dan trendsettend, maar áls VW iets op de wielen zet, dan doet het dat goed. In die zin dat de grote goegemeente zich wel in het nieuwe model zal kunnen vinden. De Tiguan bleek van begin af aan dan ook een groot succes. Keuze te over op de occasionmarkt, dus. Omdat de techniek gevoelig is voor goed en tijdig onderhoud (wat voor meer merken geldt, zie bijvoorbeeld hieronder), gaan we op zeker.
Wat te denken van deze Volkswagen Tiguan: staat bij de merkdealer, is indertijd daar nieuw verkocht en altijd onderhouden en gaat weg inclusief een jaar Bovag-garantie. Wel is de 6-TFG-09 (één ex-eigenaar) drie jaar ouder dan de Nissan (Volkswagens zijn én wat duurder én deze staat bij de dealer) en heeft wat meer ervaring. Binnen- en buitenkant zien er prima uit. Het interieur is goedgebouwd, maar qua kleurgebruik overheerst somberheid. Dit heeft nauwelijks te maken met sport dan wel stijl! Het meubilair zit prima, voor- en achterin is ruimte genoeg. Precies wat je hebben wilt, maar het mist wel een beetje sjeu.
Handig is de verschuifbare achterbank, dat geeft ‘m MPV-achtige trekjes. En aan de (inklapbare) trekhaak mag maar liefst 1.600 kilo geremd, dus caravanvakanties kan hij prima aan. Die maak je - net als in de Qashqai - op een ontspannen manier. Het onderstel voelt gedegen aan, net als de besturing: hier juist een wat zwaarder draaiende hoepel. Niet sportief, wel vertrouwenwekkend. Met zaken als navigatiesysteem, privacy glass achter, vermoeidheidsherkenner, klaptafeltjes achterop de voorstoelen en brede middenarmsteun achterin lijkt deze occasion misschien nog wel meer op de ideale gezinsvakantiekar dan de Qashqai. Die is echter net wat frivoler vormgegeven dan de op safe spelende Tiguan. Voor de een is dat een pre, voor de ander een nadeel.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Tiguan 1.4TSI Sport & Style
Bouwjaar januari 2014
Kilometerstand 133.350
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Volkswagen-dealer Thur Genderen B.V., Genderen
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.390 cc, turbo
Max. vermogen 90 kW/122 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 470 l/1.510 l
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1:15,4
0-100 km/h 10,9 s
Topsnelheid 185 km/h
Peugeot 3008 1.2 Puretech 130 Active - 2017 - 119.510 kilometer - €14.900
Met de kakelverse e-3008 in het vooruitzicht, is het aardig om nog ‘ns een oudere 3008 te portretteren. Niet die van de eerste generatie - een collega vergeleek dat model met een pasgeboren olifantje, wat beledigend voor het arme beestje is - maar die van het - veel expressievere - type erna. Net als de TSI-motoren van concullega Volkswagen zijn de Franse Puretech-machines van het gevoelige soort (goed en tijdig onderhoud is een must, waarbij de oliewissel eerder dan volgens fabrieksvoorschrift wordt aanbevolen), dus ook hier gaan we op zeker.
Bij Broekhuis Hyundai in Almere (het concern kent tevens Peugeot-vestigingen) staat deze Peugeot 3008: vrij bescheiden qua motorisering en uitvoering (de Access is de instapper), twee eigenaren reden er nog geen 120.000 kilometer mee en hij gaat eveneens weg met Bovag-garantie. Niet alleen door de felblauwe lak is het uiterlijk van de 3008 modebewuster of zo je wilt: minder tijdloos/saai dan de Tiguan. Binnenin zijn de verschillen nóg groter vanwege het instrumentarium dat zich boven het stuur bevindt. Uitgebreid proefzitten en -rijden, dus! Deze 3008 is qua uitrusting te vergelijken met de Tiguan, maar aan de aanwezige veiligheidssystemen zie je dat het concept jonger is. Ruimte vóór- en achterin is er genoeg, aan de - afneembare - trekhaak mag 1.300 kilo geremd. Onder de motorkap een driecilinder die met 130 pk het grootste vermogen levert. Wat betreft de prestaties maakt het weinig uit, wel zou de Fransman het zuinigst zijn. De 3008 zit het comfortabelst van deze drie. Ook de vering is vrij soepel afgesteld, de stevige demping zorgt ervoor dat het geen weke boel wordt. Dat alles maakt deze occasion eveneens tot een prettige reis- en vakantieauto, al mist-ie net dat stukje variabiliteit dat de Tiguan wel aan boord heeft, maar biedt-ie wel meer joie de vivre.
Signalement
Merk Peugeot
Type 3008 1.2 Puretech 130 Active
Bouwjaar januari 2017
Kilometerstand 119.510
Vraagprijs €14.900
Waar te koop? Broekhuis Hyundai Almere, Almere
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Bagageruimte 520 l/1.482 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1:19,2
0-100 km/h 10,6 s
Topsnelheid 188 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke gezins-SUV van 15 mille spreekt jou het meest aan?
Nadat we al eerder sportievere cross-overs (X1, Kuga, CX-5) en ook bijvoorbeeld CR-V en RAV-4 in deze kolommen hebben geparkeerd, was het nu tijd voor de meer volksere types. De Tiguan komt het meest doordacht over, maar tussen de Qashqai en de 3008 tevens het meest belegen. Die laatste is vanbuiten en vanbinnen het meest expressief, maar daardoor ook smaakgebonden - met name voor de bestuurder. Het meest down to earth lijkt ons de Qashqai - ook wat betrouwbaarheid betreft. Wat zou jouw keuze zijn?