Dit zijn de meest geëxporteerde en geimporteerde klassiekers in 2022
Volkswagen, Ford en Mercedes-Benz domineren top 3
- Freek van Leeuwen
- Achtergrond
Het aantal auto’s van veertig jaar en ouder dat in 2022 is geëxporteerd, is praktisch gelijk aan het aantal dat is geïmporteerd. Welke merken klassiekers zijn het meest gekomen of hebben het land verlaten?
Nee, we gaan deze keer niet de complete lijst met cijfers afdrukken, want die wordt veel te lang. We hebben onze dataleverancier Vinacles namelijk gevraagd om een overzicht van alle personenauto’s van veertig jaar en ouder die in 2022 zijn geïmporteerd en geëxporteerd. Daaruit blijkt één ding: wij Nederlanders zijn erg druk in de weer met klassieke auto’s. Het grappige is dat de import en de export elkaar in balans houden. In totaal zijn er afgelopen jaar 3.658 auto’s van 40 jaar en ouder uit Nederland geëxporteerd. Daar tegenover staat dat er 3.594 stuks zijn geïmporteerd. Er is dus een miniem exportoverschot van 64 auto’s.
Top 10 aantal geëxporteerde auto’s van 40 jaar en ouder in 2022, onderverdeeld per merk
Merk | Aantal |
Volkswagen | 416 |
Mercedes-Benz | 409 |
Ford | 237 |
Citroen | 225 |
MG | 225 |
Porsche | 154 |
Triumph | 152 |
Alfa Romeo | 139 |
Opel | 136 |
Volvo | 133 |
Top 10 geïmporteerde auto’s van 40 jaar en ouder in 2022, onderverdeeld per merk
Merk | Aantal |
Volkswagen | 406 |
Ford | 354 |
Mercedes-Benz | 335 |
Citroen | 233 |
Chevrolet | 175 |
Porsche | 161 |
Fiat | 147 |
Volvo | 116 |
Alfa Romeo | 105 |
Land Rover | 102 |
Lees ook
De 10 meest geïmporteerde en geëxporteerde klassiekers van 2021
Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek
Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie C is een ware overlever

Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)
