Dit zijn de klassiekers uit de jaren 70 die het snelst in waarde stijgen
Zelfs een Trabant is duur
- Andrea May
- Achtergrond
De automobiele helden uit de jaren 70 worden duurder, maar zijn nog steeds betaalbaar. Dat neemt niet weg dat klassiekers als de Trabant P 601, de Volkswagen Passat en de Opel Manta de afgelopen zes jaar flink in waarde zijn gestegen.
In de jaren 70 ging het er kleurrijk aan toe. Kijk maar eens naar de kleurenfoto’s die in menig familiealbum staan. Een knalgroene of gele Mercedes? Dat kon best. Of een Passat in Manillagroen (kleurcode L63Y) of een Volkswagen-busje in fluorescerend oranje (L20B). Veel klassiekers uit deze periode zijn inmiddels naar de eeuwige jachtvelden, maar de resterende exemplaren worden steeds gewilder. Dat komt uiteraard ook tot uiting in de prijsontwikkeling. De experts van het Duitse Classic Data hebben het in kaart gebracht en de auto’s uit de jaren 70 die de afgelopen zes jaar het meest in waarde zijn gestegen, krijgen een plekje in dit artikel. Zoals de Tatra T613, die exoot uit het voormalige Tsjechoslowakije. Daarvan is de gemiddelde prijs de afgelopen zes jaar met 133 procent gestegen naar €34.000. Het kan echter ook goedkoper: een nette Trabant kost anno 2024 €6.900. De jaren 70 zijn weer helemaal in. Tijd voor een trip down memory lane! Bij de korte specificaties zie je de gangbaarste versies staan.
1. Tatra T613
1974-1984, 3.496 cc, 165 pk
Wat een bijzondere auto is dit eigenlijk: een 5,03 meter lange sedan met schuin aflopende achterzijde, met een 3,5-liter V8 op de achteras. Tatra, een fabrikant die was gevestigd in wat nu Tsjechië is, is een van de oudste autofabrikanten ter wereld en wat de fabrikant in 1974 op de weg zette, liet de harten in het complete Oostblok sneller kloppen. De luxe sedan, die was ontworpen door het Italiaanse Vignale en werd aangedreven door een luchtgekoelde V8-motor achterin, werd tot 1996 slechts 11.009 keer gebouwd en het aanbod is zodoende zeer beperkt.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
10.400 | 35.000 | 133% |
2. Trabant 601
1974-1990, 594,5 cc, 26 pk
De Trabant P 601 is in het verleden vaak belachelijk gemaakt, maar inmiddels is dit model gewoon cult. Zijn tweecilinder tweetaktmotor maakt een beste bak herrie en uit de uitlaat komt de geur van de vroegere DDR. Na de val van de Berlijnse Muur wilde iedereen ervan af, nu is hij geliefd, dus de prijs stijgt. Dat geldt overigens ook voor de stationwagon-uitvoering. Na een prijsstijging van 114 procent is de gemiddelde prijs gestegen naar €7.700.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
3.100 | 6.900 | 123% |
3. Volkswagen Passat Variant
1973-1977, 1.297 cc, 55 pk
Nog voor de Golf en Scirocco ontwierp de Italiaanse designheld Giugiaro op basis van de Audi 80 de Passat met schuin aflopende achterzijde of stationwagon-achterste. De nieuwkomer met Audi-techniek werd tot 1977 in Wolfsburg gebouwd en daarna eveneens in het in het noorden van Duitsland gelegen Emden. Met het vertrek uit de hoofdfabriek van het merk deed ook een facelift zijn intrede: hij had voortaan kunststof in plaats van verchroomde bumpers.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
5.100 | 10.600 | 108% |
4. Lancia Beta 1800
1975-1979, 1.585 cc, 100 pk
Er waren zes standaard carrosserievarianten, zoals de vierdeurs versie met schuin aflopende achterzijde (foto), de Spider en de sportieve tweezitter Montecarlo. Terwijl de gemiddelde prijs van de laatste variant al jaren rond de €20.000 zit, is het vierdeurs model nog steeds zeer betaalbaar.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
3.900 | 8.100 | 108% |
5. Daf 66 Coupé
1972-1973, 1.289 cc, 57 pk
De 66 Marathon Coupé oogt best sportief, maar de prestaties staan daar nogal haaks op, met een acceleratietijd van 23,8 seconden voor de sprint naar de 100 km/h en een topsnelheid van 145 km/h. Het stukje Neerlands trots met continu variabele transmissie is sinds 2018 meer dan verdubbeld in waarde.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
3.900 | 8.000 | 105% |
6.Alfa Romeo Alfetta
1972-1975, 1.779 cc, 122 pk
De Alfetta werd ontworpen door Bertone en toonde zich buitengewoon roestgevoelig. In de jaren 70 leed de reputatie van het Italiaanse merk sterk onder de roodbruine plaag. Het kost zodoende behoorlijk wat moeite om een nette Alfetta te vinden. De prijsontwikkeling kent maar één richting: omhoog.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
8.900 | 16.700 | 88% |
7. Fiat 132
1972-1974, 1.789 cc, 105 pk
Fiat produceerde tussen 1972 en 1981 in totaal drie series van zijn middenklasse sedan. Het was de tijd dat Fiat ook nog vrolijk meedeed in de middenklasse en zelfs in de segmenten daarboven.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
7.900 | 8.700 | 78% |
8. Peugeot 504 Coupé
1978-1983, 2.664 cc, 144 pk
De Franse coupé op basis van een middenklasser werd op de markt gebracht in 1969. Hij was ontworpen door Pininfarina. Eind jaren 70 kreeg de 504 kunststof bumpers in plaats van chromen exemplaren (zoals op de foto).
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
13.200 | 23.400 | 77% |
9. Opel Manta A
1970-1975, 1.584 cc, 68 pk
Een sportieve auto met een lange motorkap en vier lichtunits voor en achter, met daaronder in massa geproduceerde technologie: Opel had een schot in de roos met de Manta. De prijs van deze coupé is in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
9.900 | 17.000 | 72% |
10. Volkswagen T2 Westfalia
1975-1979, 1.970 cc, 70 pk
De iconische Volkswagen T1 is inmiddels onbetaalbaar. En zijn opvolger? Die gaat dezelfde kant op. Met kampeeruitrusting en een hefdak van Westfalia kosten nette exemplaren inmiddels al meer dan €50.000.
Waarde 2018 | waarde 2024 | prijsstijging |
32.200 | 54.500 | 70% |
Lees ook
Deze stationwagons waren ooit pakezel maar worden nu als klassieker meer waard
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Gebruikers flits-app krijgen twee keer vaker bekeuring
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
