AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
73

2,82 kilo per pk

Dít zijn de Alfa Romeo Giulia GTA én GTAm!

Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
2 maart 2020 om 16:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Autosalon van Genève had het podium moeten zijn waarop Alfa Romeo de terugkeer van een zeer bekende afkorting zou herintroduceren, maar het afgelasten van de Zwitserse autobeurs kan de nieuwspret bij Alfa Romeo niet drukken. Dít is namelijk de Giulia GTA!

De legendarische aanduiding 'GTA' keert terug op een auto met dezelfde naam als de auto waar Alfa Romeo de drielettercombinatie in 1965 op presenteerde: de Giulia. De afkorting, die staat voor Gran Turismo Alleggerita, waarbij dat laatste woord zich laat vertalen naar 'lichtgewicht', werd in een relatief recent verleden nog toegepast op zeer heftige versies van zowel de 156 als de 147. Ook van de Mito had een GTA-variant moeten verschijnen, maar door de economische crisis bleef het bij de in 2009 gepresenteerde concept-car. 2020 is het jaar waarin de Italianen de aanduiding officieel uit de mottenballen trekken. Dít is de Giulia GTA!

De Giulia GTA is een door Alfa Romeo's racedivisie Autodelta aangepakte extra heftige versie van de in de basis al niet bepaald bescheiden gemotoriseerde Giulia Q. De Giulia GTA krijgt dan ook een krachtigere versie van diens 2,9-liter grote biturbo V6 onder de kap, een machine die nu geen 510 pk, maar maar liefst 540 pk opwekt. Alfa Romeo vergroot de spoorbreedte aan zowel voor- als achterkant van de Giulia met 5 centimeter en past uiteraard ook de ophanging aan. De Italianen spreken van de komst van nieuwe veren en aangepaste dempers.

De auto is volgens hetzelfde recept ontwikkeld als de oer-GTA en dat betekent: meer vermogen, verbeterde aerodynamica in combinatie met een lager wagengewicht. De Giulia GTA profiteert daarbij van de kennis van F1-raceteam Alfa Romeo Racing (voorheen Sauber). De auto is namelijk uitgerust met de Sauber Aerokit, een bodykit die onder meer bestaat uit speciale sideskirts, een andere achterspoiler én een actieve splitter onderaan de voorbumper. Onder de Giulia GTA hangt een uitlaatsysteem van Akrapovič, een exemplaar dat in het midden van de bilpartij uitmondt te midden van een uit koolstofvezel opgetrokken diffuser. De Giulia GTA staat op 20-inch lichtmetaal met een centrale wielmoer, iets dat we niet eerder onder een straatlegale sedan hebben gezien.

De GTA legt 1.520 kilo in de schaal. Dat is zo'n 100 kilo minder dan de reguliere Giulia Q op de weegschaal afleest. Die gewichtsbesparing is onder meer bereikt door zaken als de aandrijfas, motorkap, het dak, de voorbumper, de voor- en achterschermen en delen van de stoelen te vervaardigen uit koolstofvezel. Daarnaast past Alfa Romeo aluminium onderdelen toe in de ophanging en gebruikt het merk composieten voor zaken als de raamstijlen. Elke pk hoeft slechts 2,82 kilo te verplaatsen. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is - met Launch Control - in 3,6 tellen achter de rug. De reguliere Giulia's Q nemen 3,9 tellen de tijd voor dezelfde sprint.

Natuurlijk nemen Alfa Romeo en Autodelta ook het interieur van de Giulia onder handen. Het dashboard, de deurpanelen, de stijlen, stoelen en zelfs het handschoenenvakje worden met alcantara bedekt.

GTAm

Het blijft niet bij de Giulia GTA, Alfa Romeo vuurt namelijk ook de Giulia GTAm via zijn digitale kanalen op autoland af. Deze extra heftige variant wordt door zijn scheppers omschreven als een "[...] 100 procent straatlegale raceversie" van de GTA. Deze variant moet het zonder achterbank en fraai afgewerkte deurpanelen stellen, maar beschikt wel over een rolkooi en twee racestoelen met zespuntsgordels. De plek waar normaliter de achterbank zit, is volledig bedekt met alcantara. Aan de buitenzijde profiteert deze extremere variant van een grotere splitter onderaan de voorbumper en van een volledig uit koolstofvezel opgetrokken achtervleugel. Daarnaast krijgt de Giulia GTAm een set wielkastverbreders aangemeten.

Wie hebberig wordt van het GTA- en GTAm-nieuws, moet snel handelen. In totaal gaat Alfa Rome er slechts 500 stuks van bouwen. Informatie over Nederlandse prijzen en een introductiedatum is vooralsnog niet voorhanden.

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Giulia
  • Lees meer over supercars en sportscars
Alfa Romeo Alfa Romeo Giulia Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    200PK Sprint | Veloce Interieur | Driver Assist Pack+

    Alfa Romeo Giulia 200PK Sprint | Veloce Interieur | Driver Assist Pack+

    • 2021
    • 1.061 km

    € 57.665

    2.2 Eco Business Super *NAVI+VOLLEDER+KEYLESS+CAMERA+DAB+ECC+PDC+CRUISE* *MODEL-2017*

    Alfa Romeo Giulia 2.2 Eco Business Super *NAVI+VOLLEDER+KEYLESS+CAMERA+DAB+ECC+PDC+CRUISE* *MODEL-2017*

    • 2016
    • 236.347 km

    € 14.745

    2.2 Super 180pk | 18 inch | Veloce interieur | Carbon Q-spoiler | Carbon stuur |  Xenon | Adapt. Cruise | Stoel + stuurverwarming

    Alfa Romeo Giulia 2.2 Super 180pk | 18 inch | Veloce interieur | Carbon Q-spoiler | Carbon stuur | Xenon | Adapt. Cruise | Stoel + stuurverwarming

    • 2017
    • 91.614 km

    € 25.900

Meer Alfa Romeo Giulia occasions

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Giulia specificaties
  • Alfa Romeo Giulia occasions
  • Alfa Romeo Giulia video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Giulia tests
  • Alfa Romeo Giulia gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Giulia index
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Normaal gesproken leggen we een aanmelding voor Klokje Rond met een auto op diesel met iets...

Lees meer
Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce - Op de Rollenbank

58

Het is de auto die iedereen het liefste wil, maar niemand koopt. Daar zijn we het gauw over...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijzen Alfa Romeo Giulia en Stelvio Veloce Ti bekend

    Prijzen Alfa Romeo Giulia en Stelvio Veloce...

    34
    • 23 februari 2021
  • Review
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    23
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Alfa Romeo dost Stelvio en Giulia uit als Veloce Ti

    Alfa Romeo dost Stelvio en Giulia uit als...

    38
    • 10 december 2020
  • Autonieuws
    F1-coureurs Alfa Romeo testen Giulia GTA

    F1-coureurs Alfa Romeo testen Giulia GTA

    16
    • 20 oktober 2020
  • Review
    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    28
    • 18 oktober 2020
  • Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018...

    • 28 september 2020
  • Review
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    9
    • 8 september 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'Alfa Romeo Tonale uitgesteld door nieuwe CEO'

    'Alfa Romeo Tonale uitgesteld door nieuwe...

    66
    • 8 april 2021
  • Review
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione (2007)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione...

    6
    • 28 maart 2021
  • Review
    Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)

    Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)

    4
    • 25 maart 2021
  • Achtergrond
    Hoe de Alfa Romeo 164 Pro Car de enige van zijn soort werd

    Hoe de Alfa Romeo 164 Pro Car de enige...

    22
    • 21 maart 2021
  • Review
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2002)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive...

    1
    • 9 maart 2021
  • Review
    Alfa Romeo 159 1.8 mpi Business (2008)

    Alfa Romeo 159 1.8 mpi Business (2008)

    2
    • 5 maart 2021
  • Review
    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi Veloce (2016)

    1
    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep