Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dít zijn de Alfa Romeo Giulia GTA én GTAm!

2,82 kilo per pk

73
Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm
Alfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAmAlfa Romeo Giulia GTA en GTAm
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
2 maart 2020 om 16:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Autosalon van Genève had het podium moeten zijn waarop Alfa Romeo de terugkeer van een zeer bekende afkorting zou herintroduceren, maar het afgelasten van de Zwitserse autobeurs kan de nieuwspret bij Alfa Romeo niet drukken. Dít is namelijk de Giulia GTA!

De legendarische aanduiding 'GTA' keert terug op een auto met dezelfde naam als de auto waar Alfa Romeo de drielettercombinatie in 1965 op presenteerde: de Giulia. De afkorting, die staat voor Gran Turismo Alleggerita, waarbij dat laatste woord zich laat vertalen naar 'lichtgewicht', werd in een relatief recent verleden nog toegepast op zeer heftige versies van zowel de 156 als de 147. Ook van de Mito had een GTA-variant moeten verschijnen, maar door de economische crisis bleef het bij de in 2009 gepresenteerde concept-car. 2020 is het jaar waarin de Italianen de aanduiding officieel uit de mottenballen trekken. Dít is de Giulia GTA!

De Giulia GTA is een door Alfa Romeo's racedivisie Autodelta aangepakte extra heftige versie van de in de basis al niet bepaald bescheiden gemotoriseerde Giulia Q. De Giulia GTA krijgt dan ook een krachtigere versie van diens 2,9-liter grote biturbo V6 onder de kap, een machine die nu geen 510 pk, maar maar liefst 540 pk opwekt. Alfa Romeo vergroot de spoorbreedte aan zowel voor- als achterkant van de Giulia met 5 centimeter en past uiteraard ook de ophanging aan. De Italianen spreken van de komst van nieuwe veren en aangepaste dempers.

De auto is volgens hetzelfde recept ontwikkeld als de oer-GTA en dat betekent: meer vermogen, verbeterde aerodynamica in combinatie met een lager wagengewicht. De Giulia GTA profiteert daarbij van de kennis van F1-raceteam Alfa Romeo Racing (voorheen Sauber). De auto is namelijk uitgerust met de Sauber Aerokit, een bodykit die onder meer bestaat uit speciale sideskirts, een andere achterspoiler én een actieve splitter onderaan de voorbumper. Onder de Giulia GTA hangt een uitlaatsysteem van Akrapovič, een exemplaar dat in het midden van de bilpartij uitmondt te midden van een uit koolstofvezel opgetrokken diffuser. De Giulia GTA staat op 20-inch lichtmetaal met een centrale wielmoer, iets dat we niet eerder onder een straatlegale sedan hebben gezien.

De GTA legt 1.520 kilo in de schaal. Dat is zo'n 100 kilo minder dan de reguliere Giulia Q op de weegschaal afleest. Die gewichtsbesparing is onder meer bereikt door zaken als de aandrijfas, motorkap, het dak, de voorbumper, de voor- en achterschermen en delen van de stoelen te vervaardigen uit koolstofvezel. Daarnaast past Alfa Romeo aluminium onderdelen toe in de ophanging en gebruikt het merk composieten voor zaken als de raamstijlen. Elke pk hoeft slechts 2,82 kilo te verplaatsen. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is - met Launch Control - in 3,6 tellen achter de rug. De reguliere Giulia's Q nemen 3,9 tellen de tijd voor dezelfde sprint.

Natuurlijk nemen Alfa Romeo en Autodelta ook het interieur van de Giulia onder handen. Het dashboard, de deurpanelen, de stijlen, stoelen en zelfs het handschoenenvakje worden met alcantara bedekt.

GTAm

Het blijft niet bij de Giulia GTA, Alfa Romeo vuurt namelijk ook de Giulia GTAm via zijn digitale kanalen op autoland af. Deze extra heftige variant wordt door zijn scheppers omschreven als een "[...] 100 procent straatlegale raceversie" van de GTA. Deze variant moet het zonder achterbank en fraai afgewerkte deurpanelen stellen, maar beschikt wel over een rolkooi en twee racestoelen met zespuntsgordels. De plek waar normaliter de achterbank zit, is volledig bedekt met alcantara. Aan de buitenzijde profiteert deze extremere variant van een grotere splitter onderaan de voorbumper en van een volledig uit koolstofvezel opgetrokken achtervleugel. Daarnaast krijgt de Giulia GTAm een set wielkastverbreders aangemeten.

Wie hebberig wordt van het GTA- en GTAm-nieuws, moet snel handelen. In totaal gaat Alfa Rome er slechts 500 stuks van bouwen. Informatie over Nederlandse prijzen en een introductiedatum is vooralsnog niet voorhanden.

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Giulia
  • Lees meer over supercars en sportscars
Alfa Romeo Alfa Romeo Giulia Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Camera | Harman/Kardon | Carbon ext. + int. | Stoelverw.

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Camera | Harman/Kardon | Carbon ext. + int. | Stoelverw.

    • 2018
    • 67.836 km

    € 69.500

    Alfa Romeo Giulia 2.2 Airco Leder Cruise Navigatie Parkeersensoren Metallic LmVelgen

    Alfa Romeo Giulia 2.2 Airco Leder Cruise Navigatie Parkeersensoren Metallic LmVelgen

    • 2016
    • 73.682 km

    € 19.900

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Camera | Harman/Kardon | Carbon ext. + int. | Stoelverw.

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Camera | Harman/Kardon | Carbon ext. + int. | Stoelverw.

    • 2018
    • 67.836 km

    € 69.500

Meer Alfa Romeo Giulia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Alfa Romeo Giulia (952)

    1240
    • 12 mei 2021

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Giulia specificaties
  • Alfa Romeo Giulia occasions
  • Alfa Romeo Giulia video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Giulia tests
  • Alfa Romeo Giulia gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Giulia index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2019)

    16
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Super (2017)

    8
    • 29 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    28
    • 8 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2018)

    39
    • 18 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2019)

    9
    • 8 september 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business...

    8
    • 4 april 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

    16
    • 8 januari 2020
meer reviews
Alfa Romeo Giulia 2.0T Super - Opel Insignia GSi - Dubbeltest

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super - Opel Insignia GSi - Dubbeltest

De sportieve D-segmenter lijkt een uitstervend soort. Toch gloort er hoop: met een minder CO2...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen facelift naar Tonale-voorbeeld'

    'Alfa Romeo Giulia en Stelvio krijgen facelift...

    55
    • 10 februari 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 'Giulia' - Blik to the Future

    Alfa Romeo 'Giulia' - Blik to the Future

    106
    • 23 januari 2022
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Giulia-opvolger waarschijnlijk puur elektrisch'

    'Alfa Romeo Giulia-opvolger waarschijnlijk...

    58
    • 8 november 2021
  • Nieuws
    Ultieme Alfa Romeo Giulia's zijn uitverkocht

    Ultieme Alfa Romeo Giulia's zijn uitverkocht

    24
    • 30 september 2021
  • Alfa Romeo Giulia 2.0T Super - Opel Insignia GSi - Dubbeltest

    Alfa Romeo Giulia 2.0T Super - Opel Insignia...

    • 10 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    45
    • 27 mei 2022
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden