Dit krijg je voor een ton aan BPM bij de Toyota Land Cruiser - Back to basics

Dit of een Range Rover

Toyota Land Cruiser back to basics
Toyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basicsToyota Land Cruiser back to basics

Wie een goed voorbeeld zoekt om aan te tonen dat bpm grote gevolgen kan hebben voor autoprijzen in Nederland, hoeft niet verder te kijken dan de Toyota Land Cruiser. Op geel kenteken is de auto bijna onmogelijk duur, maar ter vermaak kijken we toch even wat je voor dat geld krijgt.

€180.995, ofwel op een haar na hon-derd-één-en-tach-tig-dui-zend-eu-ro. Voor een Toyota, geen Lexus. Vanaf. Het is een extreem bedrag, maar Toyota zelf kan er weinig aan doen. De nieuwe Land Cruiser is hier zo duur, dat we het gewoon sympathiek vinden dat Toyota hem alsnog op de prijslijst heeft gezet. Reken er immers maar niet op dat veel mensen hem nieuw bij de dealer gaan bestellen, of het moet zonder achterbank zijn. In die hoedanigheid – dus op grijs kenteken- heb je hem  ‘al’ voor €103.745, zelfs met bpm die vanaf volgend jaar ook voor bedrijfsauto’s geldt. De berekening daarvan is echter heel anders en ook daarvoor is de Land Cruiser een uitstekend voorbeeld.

Dat de Land Cruiser niet verkrijgbaar is met zuinige hybride techniek, moge ook meteen duidelijk zijn. In alle gevallen stampt er een 2,8-liter dieselmotor onder de kap, overigens wel gewoon een viercilinder. Die komt tot 205 pk en 500 Nm en zal de stoere Toyota tot in lengte van jaren trouw door de jungle sleuren, al dan niet met een viskraam of zeiljacht aan de trekhaak.

Áls er in Nederland Land Cruisers worden verkocht, zullen het ongetwijfeld bedrijfsauto’s zijn. Maar wij richten ons vandaag toch maar op de reguliere Land Cruiser met personenauto-inrichting, want dat is onze specialiteit. Meer dan de helft van de prijs van de basisversie, te weten €99.844,49, is bpm. De Land Cruiser is er in twee smaken: Professional en First Edition. De professional kun je bovendien nog als zevenzitter bestellen, waarmee die variant met €185.595 precies €1.000 duurder is dan de First Edition, en €4.600 duurder dan de vijfzits Professional. Een flink verschil, al heeft de zevenzitter standaard een panoramadak en de vijfzitter niet.

Ronde of vierkante koplampen

Het verschil tussen de Professional en de First Edition is aan de buitenkant goed te zien. De ‘basisversie’ – wat het nauwelijks is – heeft namelijk rechthoekige koplampunits, de First Edition meer retro-achtige, vrijwel ronde exemplaren. Opvallend is dat de minst dure versie van de twee op de grootste wielen staat: de Professional heeft 20 inch, de First Edition 18. De minst dure Land Cruiser is standaard uitgevoerd in één kleur en als je daarvoor niet wilt bijbetalen, wordt het wit, zwart of donkergrijs. Ledverlichting rondom is standaard, net als privacy glass, treeplanken, spatlappen rondom, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een elektrisch bedienbare achterklep met een separaat te openen ruit. Deurgrepen en grote delen van de bumpers zijn niet meegespoten en dus zwart, maar dat is bij zo’n terreinbeul alleen maar stoer.

Ook vanbinnen wordt al snel duidelijk dat dit basismodel verre van kaal is. De met leer beklede voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, de bestuurdersstoel heeft een geheugenfunctie en zelfs stoelverwarming en ventilatie voorin én achterin zijn standaard. Uniek in deze rubriek. Op multimediavlak noteren we een 12,3-inch touchscreen en een ongetwijfeld geweldig JBL-audiosysteem met 14 speakers. Rijhulpjes dan? Behalve een hele reeks assistentiesystemen voor in het terrein praten we dan over een dodehoekassistent, een rijstrookhulp en adaptieve cruisecontrol.

Het verschil tussen de Professional en de First Edition zit hem vooral in uiterlijkheden. De introductieversie heeft de eerdergenoemde ronde koplampen en kleinere wielen (dus hogere banden), maar ook een tweekleurige carrosserie in Sand of Blue en speciale stoelbekleding in zwart of bruin.

De keuze van de auteur

Toyota Land Cruiser back to basics

Als het dan moet, dan maar zo.

Toyota Land Cruiser back to basics

Ik draag Toyota een warm hart toe, maar voor dit geld zou ik simpelweg iets anders kiezen. Een Land Rover Defender met een heleboel opties bijvoorbeeld, of (nota bene) een leuk aangeklede fullsize-Range Rover met een heerlijke zescilinder, die in een plug-in hybride-omgeving toch de bpm nog binnen de perken houdt. Dat je zo’n Land Rover wellicht niet buiten de garantietermijn moet willen rijden en de Land Cruiser juist het toonbeeld van betrouwbaarheid is, maakt het prijsverschil in dit geval niet goed. Voor die bedrijfszekerheid koop ik dan wel een oude Toyota Yaris als back-up.

Natuurlijk zijn er wel manieren om voor minder geld aan een Land Cruiser te komen. De grijs-kenteken-uitvoering is zo’n manier, maar even wachten en er dan een importeren met een fikse bpm-korting ook. Laten we even aannemen dat die alternatieven er allemaal niet zijn en ik nu een nieuwe Land Cruiser móet kopen. In dat scenario ga ik ook meteen all-in, want met een ton aan belasting en een prijs van €181.000 gaan we niet moeilijk doen over die laatste 5 mille. Dan wordt het dus een First Edition voor mij, met het panoramadak en een Professional Pack dat hem met onder meer dakdragers vooral nog stoerder doet ogen. De twee kleuren vind ik allebei zeer geslaagd, maar ik ga toch voor het blauw omdat dat veel mooier afsteekt bij de ‘Dark Chestnut’-stoelbekleding die ik zoveel liever heb dan zwart. Het resultaat kost €188.640, maar na het zien van de vanafprijs schrikken we nergens meer van.

Signalement

Merk Toyota
Model Land Cruiser 250 2.8 D-4D Professional
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 185.741

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.755 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 3.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.925 mm / 1.980 mm / 1.935 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.310 kg
Laadvermogen 840 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden265/65R18Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
CO2-uitstoot (WLTP) 278 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (127)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.