Dit is waarom de nieuwe Peugeot 3008 geen ‘coupé’ heet

'Coupe klinkt als iets kraps'

Coupe SUV rafale 3008

De nieuwe Peugeot e-3008 is een SUV met een aflopende daklijn. De laatste jaren is het dan gebruikelijk om het woord ‘coupé’ uit de kast te trekken als autofabrikant, maar Peugeot blijft verre van die term. Doelbewust, uiteraard.

De term ‘coupe SUV’ wordt te onpas gebruikt door autofabrikanten. Louter ‘te onpas’, inderdaad, want een echte coupé is een SUV natuurlijk nooit. Alle auto’s die zo worden genoemd, hebben immers gewoon achterdeuren. Als het aan de afdeling marketing ligt, komt de term ‘coupé’ al heel snel in beeld. Het enige ‘criterium’ is daarbij een sterk aflopende daklijn, maar dat is een vorm die we zeker in elektrische-autoland wel erg vaak zien tegenwoordig. Zo’n daklijn is immers goed voor de stroomlijn, zeker als het ook nog eens betekent dat de verstorende achterwisser achterwege blijft.

Bij het gebruik van de term ‘coupe’ (in het Engels zonder streepje) gaat de ene fabrikant wat zelfverzekerder te werk dan de andere. Sommige merken spreken slechts van ‘coupé-invloeden’, anderen noemen hun hoogpotige model simpelweg ‘coupé’. Mercedes is daarvan een van de bekendste voorbeelden met de GLC Coupé en de GLE Coupé, modellen die deze toevoeging nodig hebben ter onderscheiding van de reguliere GLC en GLE. Audi houdt het bij een wat neutraler ‘Sportback’, maar schaamt zich er niet voor om een model als de Q8 aan te duiden als ‘SUV-Coupé’. Dat het daarvoor niet nodig is om ook een variant zónder aflopende daklijn aan te bieden, bewijst Renault. Het merk had al de ‘coupe-SUV’ Arkana, en voegde onlangs de grotere en duurdere Arkana aan het aanbod toe. “De Renault Rafale is een SUV-coupé die is geboren en getogen voor rijplezier”, ronkt het persbericht.

De Renault Rafale (boven) en de Peugeot e-3008

Als we het silhouet van die Rafale vergelijken met dat van de nieuwe Peugeot e-3008, valt op dat de daklijn aardig overeenkomt. De Renault oogt mede door zijn grotere lengte net wat gestrekter, maar de wisserloze achterruit staat bij deze auto’s onder een vergelijkbare hoek. Toch neemt Peugeot het woord ‘coupe’ nergens in de mond. Peugeots wereldwijde Product Director Jérôme Micheron geeft desgevraagd aan dat dit een hele bewuste keuze was. “‘Coupé’ klinkt als iets dat minder ruim is. Het woord ‘Fastback’ geeft veel beter aan wat we willen met deze auto, die ook gewoon ruim en breed inzetbaar moet zijn en een flinke bagageruimte heeft.”

Dat de min of meer gelijkvormige, maar wat lagere Peugeot 408 evenmin coupé heet, heeft natuurlijk dezelfde reden. Het is misschien een kleine stap, maar wel een interessante. Zoals we het woord ‘SUV’ ooit in ‘cross-over’ zagen veranderen en die termen nu min of meer door elkaar worden gebruikt, zo zal de ‘SUV coupé’ wellicht ooit ook een negatieve bijklank krijgen. Of beter: zo zal de term ‘SUV coupé’ wellicht uiteindelijk óók bij autobouwers een negatieve bijklank krijgen. Bij het publiek is dat immers al heel lang het geval.

Peugeot-design

Van koplampen tot grille en van slagtanden tot wiel-ontwerp: dat de Renault Rafale heel wat Peugeot-trekjes heeft is niet te ontkennen.

Nu de Renault Rafale toch in verband is gebracht met de Peugeot e-3008: Renaults meest recente ontwerpen hebben opvallend veel weg van actuele Peugeots. Dat is vermoedelijk geen toeval, want ontwerper Gilles Vidal maakte in 2020 de overstap van Peugeot naar Renault. Zijn vervanger Matthias Hosann geeft liever geen direct commentaar op de Peugeot-trekjes van de Rafale, maar laat desgevraagd wel een veelbetekenende glimlach zien. ‘We zien het maar als een compliment’, doet een andere Peugeot-vertegenwoordiger de zaak af.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.