Dít is de nieuwe Volkswagen Polo!

Dít is de nieuwe Volkswagen Polo!
Op de aanstaande autotentoonstelling van Frankfurt zal dít één van de grootste publiekstrekkers zijn: de nieuwe Volkswagen Polo.


Op de aanstaande autotentoonstelling van Frankfurt zal dít één van de grootste publiekstrekkers zijn: de nieuwe Volkswagen Polo.

Volkswagen koos bij de Polo voor 'dubbelrond', twee ronde lampunits naast elkaar. Buiten de Lupo en New Beetle gebruikte VW lekker strakke rechthoekige units en nu dus ook op de Polo. Aan de achterkant zien we een mengelmoesje van wat bekende producten uit de VW-familie. Zo lijken de achterlichtunits voor de helft op die van de Audi A3; de andere helft op die van de Seat Arosa en de achterklep heeft wel iets weg van de Golf. Het geheel smoelt trouwens heel aardig. We beschikken nu alleen nog over foto's van de vijfdeurs en die heeft al een vrij vlak liggende achterklep, de driedeurs moet volgens onze informatie sportiever gelijnd te zijn. Op of vlak vóór de IAA zullen we die te zien krijgen.

Binnenruimte is aan het begin van deze 21e eeuw het toverwoord. En dus groeide de Polo aan alle kanten een beetje. Binnen zien we een dashboard dat juist afstapt van al die ronde toestanden. Geen 'buizen' voor de snelheidsmeters als in de huidige Polo, Lupo en New Beetle. Alles zit weer - net als vroeger - onder één dak

verzameld. De middenconsole is ook strak en oogt behoorlijk breed met alle knoppen hoog en gemakkelijk bereikbaar.
De nieuwe Polo is er aanvankelijk met drie motoren, maar dat programma zal snel worden uitgebreid. VW begint met een driecilinder (65 pk) en een viercilinder (75 pk) op benzine en een driecilinder 75 pk sterke TDI-dieselmotor. Kort daarna komen nog vijf motoren, waaronder een direct-ingespoten benzinemotor (FSI) van 85 pk en een tweede driecilinderbenzinemotor, nu met maar 55 pk.
Verder zien we bekende uitrustingsniveau's: Basis, Trendline, Comfortline en Highline. Standaard heeft elke Polo in ieder geval ABS en vier airbags. Op de optielijst staan nog een automatische versnellingsbak, ESP en een rem-assistent.
De nieuwe Polo moet het gaan opnemen tegen concurrenten als de Skoda Fabia, die op hetzelfde onderstel staat, maar ook tegen de nieuwe Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio en Peugeot 206 - om maar wat te noemen. Op de prijzen en defintieve technische gegevens moeten we nog wachten, maar we houden u vanzelfsprekend op de hoogte. Vanaf begin 2002 staat hij bij de dealers als vijfdeurs én als driedeurs.
(Damiaan Hage)

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.