Dit is de nieuwe oude Mini Cooper C en S: met verbrandingsmotoren

Slim vernieuwd

Mini Cooper C
Mini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper E en Mini Cooper SMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper CMini Cooper C

Maak kennis met wat Mini de nieuw Cooper C en Cooper S noemt. Volgens het merk zijn dat de nieuwe generaties van de driedeurs Mini hatchback met benzinemotoren. Dat klopt ten dele. Ze hebben inderdaad verbrandingsmotoren en lijken sterk op de elektrische Coopers, maar feitelijk hebben we te maken met kundig opgefriste versies van het oude model.

In september vorig jaar tilde Mini de Cooper op het podium. Cooper is voortaan niet meer een aanduiding, maar is het de modelnaam voor de drie- en vijfdeurs Mini hatchbacks én de Cabrio. De Mini Cooper werd vorig jaar als Cooper E en als Cooper SE gepresenteerd: driedeurs hatchbacks met elektrische aandrijflijnen. Mini trekt nu het doek van wat het de nieuwe Cooper C en S noemt. Dat zijn de modellen met verbrandingsmotoren. Belangrijk hierbij: in beginsel zijn het totaal andere auto's dan de elektrische Mini Cooper E en SE. Waar de elektrische Cooper E en SE op een splinternieuw EV-platform staat dat Mini samen met het Chinese Great Wall heeft ontwikkeld, borduren de nieuwe Coopers C en S - dus de modellen met verbrandingsmotoren - gewoon voort op hun voorganger. Met een slim vernieuwd uiterlijk én een nieuwe naam.

De elektrische Mini Cooper (boven) en de benzineversie (onder).

Net als de elektrische Coopers hebben de Mini Cooper C en S de opvallende driehoekige en naar binnen wijzende achterlichten, een strip ertussen met daarop de naam van de uitvoering én een snuit met daarin ronde kijkers met de het huidige Mini kenmerkende lichtsignatuur. Hoewel er meer zaken op wijzen geven de Mini Cooper C en S vooral van opzij weg dat het in feite om grondig vernieuwde versies gaat van het in 2013 gepresenteerde en inmiddels dus 11 jaar oude model. Zo ligt de voorruit minder vlak, is de raampartij niet identiek, is de auto korter, heeft hij duidelijk dezelfde motorkap als het 'oude model' en zien we in de portieren gewoon de oude handgrepen. Geen semi-verzonken exemplaren dus, daarvoor zou Mini immers de complete portieren moeten aanpassen. Dat is - zelfs bij een ingrijpende facelift als deze - niet gebruikelijk.

Mini Cooper C en S vanbinnen.

Mini heeft zeer goed zijn best gedaan om de 'oude 3-deurs' te laten lijken op de écht nieuwe elektrische Coopers. Niet alleen vanbuiten, ook vanbinnen. Het oude interieur maakt plaats voor het binnenste dat één op één lijkt overgenomen uit het nieuwe model. Lijkt, want er zijn verschillen. Kijk maar eens naar de deurpanelen, die zijn anders dan die van de elektrische Coopers. Wel krijgen de benzinemodellen platte brede ventilatieroosters in het dashboard, het nieuwe Mini-stuurwiel én het opvallende grote ronde infotainmentscherm waarop het nieuwste besturingssysteem draait.

Motoren en versies

De Mini Cooper C heeft een 156 pk en 230 Nm sterke driecilinder en bereikt met dat vermogen in 7,7 tellen de 100 km/h. De sterkere Cooper S wordt bedeeld met een 204 pk sterke viercilinder. Die brengt 300 Nm op de been en daarmee zit je in 6,6 seconden op de 100 km/h. Deze krachtbronnen zijn nieuw voor de hatchbacks.

De Mini Cooper C en Cooper S zijn straks verkrijgbaar in de uitvoeringen Essential, Classic, Favoured én als sportief uitgedoste JCW. Maar er is meer. Zo komen er nog krachtigere John Cooper Works-versies, maar daar blijft het niet bij. De vijfdeurs Hatchback én de Mini Cabrio worden straks op vergelijkbare wijze als deze driedeurs hatchback vernieuwd. Althans, tot op zekere hoogte. De Mini Cabrio moet het straks mogelijk zonder de driehoekige achterlichten doen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.