Dít is de nieuwe Mercedes-Benz GLS
Groot, groter, GLS
Lijkt de op stapel staande GLA je te krap en vind je de past opgefriste GLB ook niks? Geen probleem, je kunt immers ook een GLC of GLE bestellen. Zit daar ook niets van je gading bij? Mercedes-Benz ligt er niet wakker van, want wie graag de allergrootste SUV rijdt, kan zodadelijk de nieuwe GLS bestellen.
Terwijl de aandacht in autoland uit lijkt te gaan naar het zo ver mogelijk terugdringen van uitstoot, worden de nieuwste technieken steeds vaker verpakt in aerodynamisch niet al te efficiënte cross-overs en SUV's. Deze hagelnieuwe derde generatie GLS fungeert bij Mercedes-Benz natuurlijk als alternatief voor concurrenten als de Range Rover en BMW X7, maar is daarnaast ook hét bewijs dat het met grote SUV's nog lang niet gedaan is.
Want groot, dat is deze derde generatie GLS op elk vlak. Het opperhoofd van Mercedes' SUV-familie is met zijn lengte van 5,21 meter bijna acht centimeter langer dan zijn voorganger. Zijn breedte is met 1,96 minstens zo indrukwekkend. De wielbasis van de GLS neemt bij de generatiewissel met zes centimeter toe tot een bepaald niet geringe 3,14 meter. Schrik niet, dat is twee centimeter méér dan zich tussen de voor- en achteras van een verlengde (!) Range Rover bevindt. Zetten we daar de BMW X7 naast, ook een directe opponent, dan zien we dat ook die 5,15 meter lange gigant een kortere wielbasis (3,11 meter) heeft dan Mercedes' jongste top-SUV.
Vanbuiten
Vanbuiten is de GLS vooral te herkennen als een SUV van Mercedes-Benz. Er zitten elementen van de GLC én van de GLE in en we nemen er zelfs stukjes van de onlangs gepresenteerde Concept GLB in waar. De GLS krijgt overigens standaard Multibeam Led-kijkers mee, exemplaren met 112 ledjes pér unit. Natuurlijk maakt ook de verlichting aan de achterzijde gebruik van led-techniek. Komt het dashboard je bekend voor? Dat kan kloppen, het is namelijk nagenoeg een-op-een overgenomen uit de GLE.
Volgens Mercedes-Benz profiteren met name de passagiers op de tweede zitrij van de extra centimeters die deze nieuwe generatie met zich meebrengt. De GLS is wederom een zevenzitter en dat betekent dat er zich achterin een derde zitrij bevindt waar personen, volgens Mercedes-Benz, tot een lengte van 1,94 meter fatsoenlijk kunnen zitten. Deze achterste stoelen kunnen in de bodem verdwijnen en wie de tweede zitrij vervolgens platgooit, moet tot 2.400 liter aan bagage mee kunnen nemen. Overigens heeft Mercedes-Benz ook een nieuwe variant met zes zitplaatsen op de rol staan, een uitvoering waarin je op de tweede zitrij twee luxueuze separate stoelen krijgt. Die variant is in de Verenigde Staten overigens de standaard GLS-uitvoering.
Techniek
Mercedes-Benz geeft aan dat de GLS leverbaar wordt met een reeks zes- en achtcilinders. De GLS beleeft zijn publieksdebuut als GLS 580 4Matic, een V8 die dankzij de 48v-architectuur van de auto over EQ Boost beschikt. Het blok is in beginsel 490 pk en 700 Nm sterk, maar kan dankzij de al genoemde EQ Boost tijdelijk over 22 pk en 250 Nm extra beschikken. Lager op de motorenlijst staat de GLS 450, een 367 pk en 500 Nm sterke zescilinder die dankzij EQ Boost óók tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra krijgt. Dieselen kan met een 286 pk en 600 Nm sterke GLS 350d en met de 331 pk en 700 Nm sterke 400d. Beide zelfontbranders zijn in principe dezelfde zes-in-lijn. Schakelen gaat in alle gevallen met een 9G-Tronic-automaat. Optioneel is, voor het eerst, een tussenbak te krijgen voor het échte offroadwerk. De GLS moet zich - met E-Active Body Control - zelf los kunnen wrikken door de vering in en uit te strekken.
Natuurlijk past Mercedes-Benz in de GLS diverse technieken toe die we al kennen van andere recent onthulde modellen van het merk. Zo krijgt ook de GLS - uiteraard optioneel - E-Active Body Cotrol dat op de nieuwe GLE werd geïntroduceerd. Dit systeem kun je zien als een geëvolueerde versie van het Active Body Control dat op de huidige S-klasse debuteerde.
Verwennerij
Mercedes-Benz noemt zijn GLS 'de S-klasse van de SUV's' en dat betekent dat je achterin de GLS als een vorst zit. Das Haus monteert er twee 11,6-inch grote touchscreens waarmee een'gescheiden' MBUX-infotainmentsysteem gebruikt kan worden en je kunt je telefoon er draadloos laden. Optioneel heb je achterin zelfs massagestoelen. Alle stoelen in de GLS zijn elektrisch verstelbaar en alle achterste zitrijen zijn met een druk op de knop neer te klappen. De achterste exemplaren zijn overigens ook verwarmd en wie helemaal achterin de GLS zit, heeft de beschikking over zijn eigen USB-poort.
Extra
Leuk weetje: ondanks zijn grotere koets heeft de GLS een cW-waarde van 0.32, en dat is significant lager dan zijn voorganger (0,35). Ook interessant: de GLS heeft een Carwash-functie waarmee de SUV zijn spiegels inklapt, alle zijramen én het dakraam sluit, de regensensor uitschakelt, de klimaatregeling op recirculeren zet en de 360-graden camera aanzet om de wasstraat in te kunnen rijden. Als de GLS vervolgens harder dan 20 km/h rijdt, wordt deze wasstraatmodus weer uitgeschakeld. Het laatste fraaie feitje: met één druk op de knop is de tildrempel met vijf centimeter te verlagen. Handig!
De nieuwe GLS ziet, evenals zijn voorganger, het levenslicht in het Amerikaanse Tuscaloosa (Alabama). Welke versies naar Nederland komen, is nog niet bekend. Meer informatie daarover volgt spoedig.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLS 450 4MATIC Premium | Luchtvering | Camera | Leder | Pano | Keyless | Stoelverw.
- 2020
- 134.942 km

Mercedes-Benz GLS 450 4MATIC AMG Line | Trekhaak | Nightpakket | Rijassistentiepakket | Parkeerpakket met 360°-camera | Memorypakket | KEYLESS GO-comfortpakket | ENERGIZING-Plus pakket | Premium Plus pakket |
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz GLS 600 Maybach First Class Seats NL-Auto
- 2021
- 76.512 km