Officieel: Citroën C3!

Frans wapen in B-segment volgt C4 Cactus

Citroën C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3
Citroën slaat met de nieuwe derde generatie van de C3 een compleet andere weg in. Het blijft een B-segmenter met double chevron op zowel neus als kont, maar daartussen verandert alles.

Na zeven jaar valt het doek voor de huidige C3 en deze splinternieuwe Citroën met dezelfde naam zal zijn plek gaan opvullen. Opvallend is hoe sterk de nieuwe B-segmenter de designweg volgt die het Franse merk met de C4 Picasso is ingeslagen. Kunststof wielkastranden, airbumps en een hoge neus met ranke kijkers: Citroën durft.

Personaliseren

Met zijn lengte van 3,99 meter groeit de C3 hij zo'n 5 centimeter ten opzichte van het uitgaande model. Bovendien is hij 2 centimeter breder en 4 centimeter lager dan zijn voorganger. De wielbasis neemt uiteraard toe en wel van 2,47 tot 2,54 meter. Daarmee komt zijn wielbasis overeen met die van de Peugeot 208, en dat is geen verrassing. De nieuwe C3 deelt immers het PF1-platform met deze concerngenoot. De bagageruimte meet 300 liter.

We zien een B-segmenter met een opvallend fris ogende, in twee kleuren gespoten koets. Dat is niet standaard en dat geldt ook voor de airbumps en de plastic wielkastranden. Zonder deze items (foto 3) ziet de C3 er iets 'normaler' uit, maar het neusje met de boven de koplampen gepositioneerde dagrijlampen is natuurlijk wel altijd present. Dit front wordt het familiegezicht, belooft Citroën. De C3 is de vierde die het gezicht krijgt en volgt daarmee de C4 Cactus, C4 Picasso en C1.

Het dak is in drie kleuren te krijgen en ook voor het materiaal rond de mistlampen, de zijspiegelkappen, de Airbumps en de omlijsting van de achterruit zijn diverse kleuren beschikbaar. Daar houdt de personalisering niet bij op. Voor de aankleding van het interieur zul je als koper kunnen kiezen uit vier 'mood packs' die de bepalend zijn voor de sfeer in het binnenste van de nieuwe C3.

Advanced Comfort

Citroën zegt hoog ingezet te hebben op comfort, iets waarover we kort geleden al iets te horen kregen in de vorm van Citroëns Advanced Comfort-programma. Deze C3 zou daardoor de comfortabelste in zijn klasse zijn. De Fransen beloven een dankzij een panoramisch dak goed verlicht interieur vol opbergmogelijkheden én prettige stoelen. Net als in de C4 Cactus zullen de meeste knoppen vervangen zijn door een centraal geplaatst, 7-inch metend touchschreen. Het dashboard is in diverse materialen uit te voeren, van stof tot kunststof.

Eveneens interessant is een HD-camera die Citroën ConnectedCam heeft gedoopt. Met de camera kunnen tijdens het rijden opnames worden gemaakt die direct via social media gedeeld kan worden. Bovendien zijn de geschoten beelden handig bij bijvoorbeeld een ongeval. In dat geval is de ConnectedCam 'slimmer' dan een gewone dashcam: de beelden van de 30 seconden voor én na de impact worden altijd bewaard.

Driepitters

Op de motorenlijst komen drie benzinemotoren te staan, driepitters met 68, 82 of 110 pk. Deze PureTech-motoren kennen we al uit de huidige Citroën C3 én uit de Peugeot 208. Ook staan er twee dieselmotoren met vermogens van 75 en 100 pk op de planning, deze BlueHDi's zijn eveneens reeds bekend. Een zestrapsautomaat zal ook beschikbaar komen.

Voor rallyliefhebbers zit er trouwens ook nog wat moois in het C3-vat: de WRC-versie is eerder al getoond en verschijnt nog dit jaar in definitieve vorm.

In totaal zijn van twee generaties C3 in ons land 61.361 exemplaren aan de man gebracht. Daarmee is het - op de C1 en BX na - het populairste model dat het merk sinds de jaren tachtig op de Nederlandse markt heeft gebracht. Internationaal gezien is de nieuwe C3 een zeer belangrijke auto voor Citroën. Van de vorige generaties zijn in totaal meer dan 3,6 miljoen exemplaren verkocht.

Ondergetekende is op dit moment in Frankrijk om kennis te maken met de nieuwe Citroën C3. Hij zal daar ook in gesprek gaan met de mensen achter deze auto. De uitgebreide analyse die daaruit voortkomt lees je in AutoWeek 27, die vanaf 5 juli op de deurmat verschijnt.

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (213)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.