Dit is de enige auto ooit die met een V5 én een 5-in-lijn werd geleverd

Borrelpraat

Volkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinder
Volkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinderVolkswagen New Beetle

Wat moet je doen als het weer, de huizenmarkt en de kinderen al honderd keer besproken zijn en er tóch weer een borrel of kringverjaardag op de agenda staat dit weekend?  Simpel: de hongerige menigte voeden met kennis over de enige auto ooit die met zowel een V5 als een 5-in-lijn werd geleverd.

Vijfcilindermotoren zijn er door de eeuwen heen best wat geweest, maar zijn toch altijd bijzonder gebleven. Volvo is er groot mee geworden, Mercedes was ooit dol op vijfcilinder diesels en Audi is de enige die nu nog nieuw een vijfcilinder aanbiedt in Europa, los van de door Audi-motoren aangedreven Donkervoorts dan. In alle gevallen gaat het om vijfcilinder lijnmotoren, waarbij de cilinders keurig op een rijtje staan. Volkswagen is de enige fabrikant die de vijfcilinder ooit op grote schaal anders heeft aangepakt, en wel met de V5 die van eind jaren 90 tot grofweg 2006 in (met name) luxere Golfs en Passats werd geschroefd. Dit was strikt genomen geen échte V5, maar een ‘VR5’ waarbij de enigszins in V-vorm opgestelde cilinders alsnog samen één cilinderkop deelden. Toch duidelijk anders dan een reguliere vijfcilinder dus, en daarmee een opmerkelijk blok dat terecht een prominent plaatsje in de geschiedenisboeken heeft.

Rabbit

Datzelfde Volkswagen was elders op de wereld nog veel groter in vijfcilinders, maar dan met een motor die nagenoeg geheel aan onze Europese neuzen voorbij is gegaan. De in Noord-Amerika en het Midden-Oosten geleverde 2.5 had behalve het cilinderaantal en de fabrikant helemaal niets te maken met de 2.3 V5 in ‘onze’ Volkswagens, maar diende wel weer als basis voor de door turbo’s opgejaagde blokken die Audi al jaren in kleinere RS-modellen monteert.

Volkswagen Jetta 2.5 USA

Volkswagens 2.5 vijfcilinder was in onder meer Noord-Amerika lange tijd de standaardmotor in het compacte segment.

De vijfcilinder-in-lijn werd door Volkswagen geleverd in en vanaf de vijfde generatie van de Golf (‘Rabbit’ in de VS) en Jetta en werd in of rond 2005 voor het eerst toegepast. De 2.5 zou in Noord-Amerika ook in grotere Passat worden gebruikt, maar net als bij de Golf gaat het dan om een generatie ná de auto’s die in Europa met de V5 werden geleverd. Tegen de tijd dat in Amerika de 'i5' op het menu verscheen, was de 2,3-liter grote V5 in Europa dus al nagenoeg verdwenen.

Eén uitzondering

Toch is er één model dat een brug slaat tussen de Golf IV en de Golf V, en dat is de New Beetle. Die wat opmerkelijke retro-kever leunt technisch op de Golf IV, maar werd tot 2011 en dus ruim na de komst van de Golf V gebouwd. In Europa werd vanaf 2000 ook de V5 toegepast in dit model, als één van de topmotoren naast de ongeveer even krachtige 1.8 Turbo en de VR6 van de bizarre RSI. De V5 werd met de vrij uitvoerige facelift van de New Beetle in 2005 geschrapt, maar diezelfde facelift markeert in onder meer de VS juist de komst van de vijfcilinder-in-lijn die vanaf datzelfde jaar in de technisch modernere Golf/Rabbit V leverbaar was. Hoewel niet gelijktijdig en niet op dezelfde plek, is de New Beetle daarmee wel het enige automodel ooit dat zowel met een V5 als een 5-in-lijn is geleverd. Proost!

Volkswagen New Beetle 2.3 V5 2.5 i5 vijfcilinder

Het was wel proppen hoor, zo'n vijfcilinder in die korte en gladde Beetle-neus.

Met zijn viercilinders, vijfcilinders en zescilinders had de New Beetle een erg gevarieerd motorenaanbod, maar de koning op dat vlak is het zeker niet. Die eer gaat naar een ander Volkswagenproduct, namelijk de Touareg van de eerste generatie. Het contrast met het weinig gevarieerde motoraanbod van tegenwoordig is trouwens wel schokkend ...

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.