Digitaal rijbewijs komt eraan: pasje straks niet meer nodig
Rijbewijs in je digitale EU-portemonnee
We zijn al van het roze papiertje naar het roze pasje gegaan en over enkele jaren gaan we nog een stap verder. Dan komt het digitale rijbewijs. Onderhandelaars van het Europees Parlement zijn daar nu over uit.
Het is over enkele jaren niet meer nodig om een fysiek rijbewijs op zak te hebben als je een voertuig bestuurt. Dan komt er namelijk een digitaal rijbewijs. Dat hangt al jaren in de lucht, maar nu zijn onderhandelaars van het Europees Parlement er ook over uit, zo wordt ons duidelijk na berichtgeving van De Telegraaf. Met het digitale rijbewijs kun je tegen 2030 in 27 EU-lidstaten aantonen dat je bevoegd bent om te rijden.
Het digitale rijbewijs is straks op te slaan in een 'digitale portemonnee' op je telefoon. Dan hebben we het niet over bijvoorbeeld Google Wallet, maar over een speciaal door de EU ontwikkelde app. Het rijbewijs krijgt met vijftien jaar een behoorlijk lange maximale geldigheid. Dat geldt overigens niet voor overal, want als je het in je land als identiteitsbewijs mag gebruiken, dan is het slechts tien jaar geldig. Dat laatste geldt ook voor Nederland. Vrachtwagen- en busrijbewijzen moeten elke vijf jaar worden verlengd en lidstaten mogen de geldigheidsduur van rijbewijzen van oudere bestuurders (65+) verkorten.
Denk je nou; 'ik heb helemaal geen zin om met een digitaal rijbewijs te moeten werken', dan is er goed nieuws. Het digitale rijbewijs vervangt het fysieke rijbewijs niet. Wil je liever gewoon met een pasje verdergaan, dan kan dat dus ook.
Meer regels, maar jonger in vrachtwagen of bus
Er komen ook meteen wat nieuwe EU-brede regels voor het halen van een rijbewijs. Medische controles worden verplicht voor het behalen van een rijbewijs. Denk daarbij aan test van het zichtvermogen en de cardiovasculaire gezondheid (hartfalen, beroerte e.d.). Er komen ook verplichte onderdelen die aangeleerd moeten worden. Zo moet er bij rijlessen stilgestaan worden bij veilig telefoongebruik tijdens het rijden, dodehoekrisico's, rijhulpsystemen, het veilig openen van deuren en rijden in sneeuw en gladde omstandigheden.
Om het tekort aan beroepschauffeurs te beperken, gaat de minimumleeftijd voor een vrachtwagenrijbewijs van 21 naar 18 jaar en voor een busrijbewijs van 24 naar 21 jaar. EU-landen mogen bovendien 17-jarigen toestaan om (in het binnenland) een vrachtwagen of bestelwagen te besturen, indien begeleid door een ervaren chauffeur.
De voorlopige deal moet nog worden goedgekeurd door de Raad en het Parlement. EU-landen hebben vier jaar de tijd om nieuwe bepalingen om te zetten in nationale wetgeving en zich voor te bereiden op de implementatie ervan.