Differentieelsper – Cornelis schetst

‘Assen en differentieel vormen nu één geheel, en we kunnen weer rijden…’

2 reacties

Video

Een open differentieel is bedacht om toerenverschillen tussen het linker- en rechterwiel
mogelijk te maken én om beide wielen evenveel koppel te geven. Maar… wanneer één wiel
geen grip heeft en geen koppel kwijt kan, krijgt het andere wiel ook geen koppel meer (want
allebei evenveel). Om te voorkomen dat je niet meer verder kunt, kun je het differentieel met
een sper verbinden met één van de uitgaande assen. Hierdoor blokkeert het differentieel en
krijgt het wiel wat nog wel grip heeft toch weer koppel toebedeeld. Dat klinkt ingewikkeld,
maar is dat ook zo?

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.