Deze tien fraaie klassiekers dalen sterk in waarde
Vooral wat oudere exoten
- Andreas May
- Achtergrond
Tot wel 36 procent waardeverlies in de afgelopen zes jaar, dat liegt er niet om. We zetten uiteen welke tien automobiele schoonheden goedkoper zijn geworden. Daarmee zijn deze klassiekers ook bereikbaarder geworden, dus dat is het goede nieuws.
Wanneer zag jij voor het laatst een Facel Vega in het wild? Of een Lamborghini Espada of Iso Lele? Je hebt er nog nooit eentje gezien wellicht? Misschien komt dat omdat deze schoonheden uit de automobiele kunstgeschiedenis net zo zeldzaam zijn als eekhoorns in de Serengeti. Je moet dus goed opletten als er eentje te koop staat. Stijgen of dalen de prijzen van dergelijke exoten? De experts van het Duitse marktanalysebureau Classic Data hebben dat voor ons uitgezocht en hebben tien klassieke auto’s in kaart gebracht die de afgelopen zes jaar aan waarde hebben ingeboet. De Facel Vega Facel II is bijvoorbeeld nu circa €85.000 minder waard dan zes jaar geleden. In 2018 kostte hij nog €305.000, maar nu kun je er ‘al’ eentje kopen voor €220.000. Zal bij alle Facel Vega-eigenaren nu spontaan het zweet uitbreken? Ze kunnen rustig blijven ademen: wat daalt, stijgt ook weer. Als je maar geduld hebt.
1. Nissan 300 ZX Turbo
1987-1989, 2.960 cc, 228 pk
Telkens wanneer de medewerkers van Datsun en later Nissan de letter ‘Z’ op een model plakten, veroorzaakte dat wereldwijd kippenvel. Dat gold zeker voor de 300 ZX, een sportwagen met een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Nissan bouwde de eerste generatie van 1983 tot 1989, altijd met een V6. In 2018 moest je nog bijna € 10.000 meer betalen voor een Turbo met 228 pk (met katalysator 203 pk) dan nu het geval is.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€25.700 | €16.500 | 36% |
2. Lancia Flaminia GT
1963-1965, 2.775 cc, 150 pk
Deze fraaie Gran Turismo is een genot om mee over de Via Flaminia richting de Adriatische Zee te rijden. Hij heeft dezelfde naam als de fameuze weg, maar zijn populariteit is de laatste jaren wat afgenomen: alle uitvoeringen van de Flaminia (1957-1970) zijn in prijs gedaald, maar de coupé kreeg het wel heel zwaar te verduren.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€85.000 | €55.000 | 35% |
3. AC Aceca
1954-1962, 1.991 cc, 90 pk
Wat een prachtige, klassieke, harmonieus gelijnde coupé! De Britten creëerden dit kunstwerkje op basis van de tweezits roadster AC Ace en plantten er een zescilinder-in-lijnmotor met bovenliggende nokkenas en een vermogen van 90 pk in, wat voldoende was gezien het leeggewicht van zo’n 950 kg. Het waardeverlies is pittig: €56.000!
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€170.000 | €114.000 | 33% |
4. Maserati Indy
1969-1973, 4.136 cc, 260 pk
Deze sportwagen met ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen haalt een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 247 km/h. De Indy 4200 wordt aangedreven door een 4,2-liter V8 met 260 pk. Hij is gebaseerd op de Ghibli met een langere wielbasis en hij vond tijdens de productieperiode 1.104 kopers.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€105.000 | €71.600 | 32% |
5. Facel Vega Facel II
1961-1964, 6.286 cc, 355 pk
Een waardeverlies van 28 procent doet pijn als het uitgangsbedrag €305.000 is. Hoe het ook zij, de Facel II is nog steeds een lust voor het oog. Zijn voorkomen is met een lengte van 4,75 meter imposant en de 6,3-liter Chrysler V8 is beresterk.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€305.000 | €220.000 | 28% |
6. Lamborghini Espada
1968-1978, 3.929 cc, 325 pk
Lang aan de voorkant om ruimte te maken voor de twaalfcilindermotor en hoog aan de achterkant om de passagiers op de tweede zitrij ook een comfortabele zit te bieden. De Espada was een ontwerp van Bertone en Gandini. Lamborghini bouwde hem gedurende een periode van tien jaar (1968-1978) en verkocht 1.217 exemplaren.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€203.000 | €147.000 | 28% |
7. Alfa Romeo Giulia 1300 TI
1965-1972, 1.290 cc, 82 pk
Je hebt niet veel cilinderinhoud nodig om je hart sneller te laten kloppen, want als 1300 TI met 82 pk biedt ‘Julia’ meer dan genoeg toerenplezier en een lekker geluid. De 105/115-serie is zowel voor Alfisti als voor Alfa-beginners een goede optie.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€29.800 | €21.600 | 28% |
8. Jaguar MK 2
1959-1967, 2.483 cc, 120 pk
Deze Jaguar laat zien hoe stijlvolle mobiliteit er in de jaren 60 uitzag. Met alle ruimte voor vier inzittenden, een daadkrachtige motor (zescilinder) en dito remmen (schijven rondom). En dankzij een prijsdaling van 26 procent is hij nu redelijk geprijsd.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€38.800 | €28.900 | 26% |
9. Iso Rivolta Lele
1969-1974, 5.733 cc, 355 pk
De sportcoupé is een van de vele meesterwerken van de hand van ontwerper Gandini, uitgerust met V8-motoren van Chrysler en Ford. Hij was vernoemd naar Piero Rivolta’s vrouw Rachele, die kortweg ‘Lele’ werd genoemd.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€86.000 | €65.300 | 24% |
10. Fiat 500 A Topolino
1936-1948, 569 cc, 14 pk
Wat een schattig muisje! In het Italiaans heet dat een ‘Topolino’ en die naam past heel goed bij deze 3,22 meter korte Fiat met tweecilindermotortje. In 1948 waren er maar liefst 122.000 Topolino’s gebouwd.
Waarde 2018 | Waarde 2024 | Prijsdaling |
€15.500 | €11.900 | 23% |