Deze SUV's zijn krachtige trekauto's: 1.800 kilo of meer

Veel elektrische

Kia EV9 met caravan

De SUV is voor veel mensen de favoriete keuze van dit moment, ten koste van bijvoorbeeld de aloude stationwagon. SUV’s zijn ook populair als trekauto en het aanbod groeit. We zoomen in op enkele actuele modellen, die minimaal 1.800 kg mogen trekken.

SUV’s zijn erg in trek, en dat hebben ze niet in de laatste plaats te danken aan hun capaciteiten als trekauto. Ze bieden meestal meer toegestane trekcapaciteit dan de stationwagons van weleer en dankzij hun vierwielaandrijving (niet bij alle modellen standaard overigens) kun je er ook op een natte kampeerweide prima mee uit de voeten.

SUV’s – vooral de grote exemplaren die bijzonder geschikt zijn voor het trekken van caravans – hebben steeds vaker een imagoprobleem. Ze wekken afgunst op en staan te boek als milieuvervuilers. Daarom verschuift de markt, in ieder geval in ons land, al jaren naar compactere modellen, die natuurlijk voordelen bieden op het gebied van brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot. Sinds autofabrikanten boetes moeten betalen als hun modellengamma gemiddeld te veel CO2 uitstoot en de bpm ook daarop is gebaseerd, blijft vierwielaandrijving steeds vaker achterwege. Daarmee verdwijnt een belangrijk voordeel en wordt de SUV slechts een carrosserievariant op basis van een gewone auto. Maar ook bij SUV’s maken fabrikanten vorderingen op het gebied van elektrificatie.

Veel geschikte trekauto's zijn een elektrisch

Geen wonder dat veel geschikte trekauto’s die we in dit artikel uitlichten een elektrische aandrijflijn hebben. In ieder geval in de krachtigere versies zetten fabrikanten meestal in op twee aandrijfmotoren; één voor de vooras en één voor de achteras. Op deze manier neemt het aantal trekkende voertuigen met vierwielaandrijving weer toe. Afhankelijk van de reisgewoonten en de vakantiebestemming vereist een elektrische trekauto enige concessies, want met een caravan achter de auto blijft er niet veel over van de veelbelovende standaard actieradius volgens de WLTP-testcyclus. Vooral niet als je over de Alpen naar het zuiden reist en de auto op steile hellingen af en toe flink aan de bak moet. Daarom hebben klassieke verbrandingsmotoren nog steeds hun bestaansrecht. En voor wie zijn of haar auto maar één keer per jaar gebruikt voor een vakantiereis en verder vooral voor woon-werkverkeer, kan een hybride met of zonder laadstekker eveneens aantrekkelijk zijn, omdat die verbruiksvoordelen biedt in de stad en op korte afstanden.

In ons overzicht hebben we, op één uitzondering na, alleen SUV’s meegenomen die minstens 1.800 kilogram mogen trekken en die nieuw op de markt zijn of belangrijke updates hebben gekregen voor het huidige modeljaar. Over het algemeen raden we aan om bij modellen de krachtigere versie te kiezen en het toegestane trekvermogen niet tot de laatste kilo uit te putten.

We zetten er een aantal op een rij, maar het overzicht is verre van compleet:

Audi Q6 e-tron

Max. trekgewicht: 2.000–2.400 kg

Max. vermogen: 326-387 pk

Leverbaar vanaf€65.950

De Q6 e-tron is Audi’s tegenhanger van de elektrische Porsche Macan. In technisch opzicht zijn de twee nauw verwant, want ze rusten allebei op hetzelfde platform. In de Q6 e-tron kun je kiezen tussen een uitvoering met 326 pk en achterwielaandrijving en een versie met 387 pk in combinatie met vierwielaandrijving. De sterkste van het stel mag een forse 2,4 ton trekken, terwijl het model met achterwielaandrijving nog steeds twee ton mag aanhaken. De 94,9-kWh accu laad je op met maximaal 260 kW.

BMW X5

Max. trekgewicht: 2.700–3.500 kg

Max. vermogen: 298-490 pk

Leverbaar vanaf€100.572

De X5 is BMW’s eerste SUV en zag al in 1999 het levenslicht. Inmiddels is, als we alle facelifts meerekenen, alweer de zevende generatie X5 te koop. De twee mild hybrid diesels (298 en 352 pk) en drie benzinemotoren die eveneens mild hybrid-technologie herbergen (380 - 625 pk) hebben vierwielaandrijving en mogen liefst 3,5 ton trekken. Er is ook een PHEV met 490 pk, die een nog altijd indrukwekkende 2.700 kilogram mag voortsleuren.

BMW XM

Max. trekgewicht: 2.700 kg

Max. vermogen: 476-748 pk

Leverbaar vanaf€131.414

Meer is niet mogelijk: de XM is niet alleen de krachtigste in serie geproduceerde BMW aller tijden, hij heeft ook elke vorm van visuele terughoudendheid van zich afgeschud. Dat het een plug-in hybride is, heeft minder te maken met brandstofbesparing en meer met brute kracht. Afhankelijk van de gekozen versie leveren de V8-benzinemotor en de 197 pk sterke elektromotor samen 476 tot 748 pk. Het opgegeven gemiddelde verbruik van 1,8 l/100 km (oftewel 1 op 55,6) is op papier erg aantrekkelijk, maar in de praktijk haal je dat nooit.

Ford Kuga 2.5 PHEV

Max. trekgewicht: 2.100 kg

Max. vermogen: 183-243 pk

Leverbaar vanaf€43.350

Ford heeft bij de recente facelift van de Kuga alle diesels uit het assortiment gehaald. In Nederland stonden ze al een tijdje niet meer op het menu. Er zijn voortaan alleen driecilinder benzinemotoren verkrijgbaar met een te laag trekgewicht en twee viercilinder hybrides: de full hybrid levert 183 pk en is tevens leverbaar met vierwielaandrijving, terwijl de PHEV goed is voor 243 pk. Beide zijn alleen verkrijgbaar in combinatie met een continu variabele automaat en kunnen 2.100 kilogram meeslepen.

Kia EV9 AWD

Max. trekgewicht: 2.500 kg

Max. vermogen: 385 pk

Leverbaar vanaf€71.485

De EV9 is niet alleen de grootste elektrische auto van het Kia/Hyundai-concern, maar (samen met de Sorento in dieseltrim) ook de krachtigste trekauto van het bedrijf. De elektro-gigant kan 2,5 ton trekken en de twee elektromotoren van de zes- of zevenzitter zijn goed voor 385 pk. De 99,8-kWh accu laad je op met maximaal 210 kW. Er is ook een eenmotorige versie met een krachtbron die 204 pk levert, maar die mag slechts 900 kilogram trekken. Daar kun je als caravanbezitter helemaal niets mee.

Mercedes-Benz EQA

Max. trekgewicht: 1.800 kg

Max. vermogen: 228–292 pk

Leverbaar vanaf€48.390

Hij is eigenlijk nog maar kort op de markt en heeft toch al een facelift achter de rug: de EQA is de elektrische versie van de kleinste SUV van Mercedes, de GLA, en verscheen in 2021 op de markt. Begin 2024 volgde een facelift. Alleen de tweemotorige vierwielaangedreven modellen met 228 pk (EQA 300) en 292 pk (EQA 350) mogen 1.800 kilogram trekken. Beide uitvoeringen hebben een lithium-accu met 66,5 kWh, die je kunt opladen met een maximaal vermogen van 100 kW.

Mercedes-Benz EQB

Max. trekgewicht: 1.700 kg

Max. vermogen: 228–292 pk

Leverbaar vanaf€50.810

Net even een beetje meer. Zijn techniek is nauw verwant aan de EQA, maar de EQB biedt meer gebruiksgemak dankzij zijn 22 centimeter langere carrosserie. Tegen meerprijs is zelfs een derde zitrij voor kinderen verkrijgbaar. Een trekhaak is pas sinds de dit jaar doorgevoerde facelift leverbaar voor de EQB, maar alleen voor de vijfzitter en met een maximaal trekvermogen van 1.700 kilo. Toch nemen we hem mee in dit overzicht.

Mercedes-Benz EQE SUV

Max. trekgewicht: 1.800 kg

Max. vermogen: 292–625 pk

Leverbaar vanaf €89.125

Ook voor de grote SUV’s van Mercedes geldt: alleen de krachtige vierwielaangedreven modellen kunnen echt iets trekken. De 408 pk sterke aandrijflijn van de EQE SUV 500 wordt gevoed door een 90,6 kWh-accu en kun je opladen met maximaal 170 kW. De krachtigste versies zijn de AMG 43 en AMG 53, maar meer trekken en sneller opladen kun je gevoeglijk uit je hoofd zetten.

Mercedes-Benz EQS SUV

Max. trekgewicht: 1.800 kg

Max. vermogen: 360–658 pk

Leverbaar vanaf €109.660

Ook bij de grootste elektrische SUV van Mercedes-Benz zijn het de 4Matic's die de kar trekken. De 4Matic heeft twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. De minst zware EQS SUV die 1.900 kilo erachter mag hebben levert een vermogen van 360 pk. De krachtigste is de 680 met 658 pk.

Mini Countryman

Max. trekgewicht: 2.000 kg

Max. vermogen: 218 pk

Leverbaar vanaf €75.990

Hij heet weliswaar Mini, maar met zijn lengte van 4,44 meter is de Countryman een volwassen compacte SUV die bovendien best wat kan trekken. De basisbenzine Countryman C met 170 pk haalt de vereiste horde in ons overzicht niet helemaal, maar de Countryman S ALL4 heeft zelfs geen probleem met een twee ton zware caravan, met dank aan zijn vierwielaandrijving.

Nio EL7

Max. trekgewicht: 2.000 kg

Max. vermogen: 653 pk

Leverbaar vanaf€88.900

Deze grote SUV uit China is volledig elektrisch en heeft een maximaal toelaatbaar trekgewicht van twee ton. Er is maar één aandrijvingsversie met twee motoren en vierwielaandrijving, maar er is wel keuze uit twee accugroottes: 73,5 of 90 kWh. Het maximale laadvermogen is 140 kW in het geval van de kleine accu en 125 kW als je voor de grote batterij kiest. Je hebt bij aanschaf de keuze uit twee mogelijkheden. Je kunt voor het totaalpakket gaan of je schaft de auto zonder accu aan, die je er vervolgens bij huurt.

Polestar 3 Dual Motor

Max. trekgewicht: 2.200 kg

Max. vermogen: 489-517 pk

Leverbaar vanaf€88.400

De Chinees-Zweedse samenwerking tussen Geely en Volvo is vruchtbaar, vooral als het gaat om elektrische auto’s. Met vergelijkbare aandrijfvarianten als de Volvo EX40/EC40, maar een grotere accu (netto 107 kWh), kan de tweemotorige versie van de Polestar 3 caravans met een maximaal gewicht van 2.200 kg aan. Voor een meerprijs van €6.600 krijg je 517 pk als onderdeel van het Performance Pack. Opladen kan met maximaal 250 kW.

 

Polestar 4 Dual Motor

Max. trekgewicht: 2.000 kg

Max. vermogen: 544 pk

Leverbaar vanaf €72.800

In de iets compactere Polestar 4 is het aandrijfpakket iets anders samengesteld dan bij de Polestar 3, waar de tweemotorige vierwielaangedreven versie een vermogen van 544 pk heeft waarmee hij twee ton kan trekken. Met een nettocapaciteit van 96 kWh is de tractiebatterij goed voor een nuttige actieradius, zelfs met caravan erachter. Met een maximale gelijkstroom-laadcapaciteit van 200 kW kun je hem volgens Polestar in 30 minuten voor 80 procent opladen.

 

Porsche Macan

Max. trekgewicht: 2.000 kg

Max. vermogen: 360-639 pk

Leverbaar vanaf €85.300

Porsches kleinere SUV, de Macan, is in de jongste, derde generatie alleen leverbaar met batterij-elektrische aandrijving. Er zijn drie vermogensniveaus: 360 pk in combinatie met achterwielaandrijving, 408 en 516 pk in de uitvoeringen met vierwielaandrijving en 639 pk, ook in combinatie met vierwielaandrijving. Dit vermogen is voorbehouden aan de Macan Turbo. De 100-kWh accu van alle aandrijfversies laad je op met maximaal 270 kW, dus zelfs met een caravan erachter – alle Macan modellen kunnen twee ton trekken – zijn langere ritten mogelijk.

 

Volvo EC40 Twin Motor

Max. trekgewicht: 1.800 kg

Max. vermogen: 408 pk

Leverbaar vanaf€60.995

Volvo springt ook op de SUV coupé-trein en biedt zodoende de EC40 aan naast de EX40 - wat op zijn beurt de elektrische tegenhanger is van de compacte SUV XC40. De modulaire opzet maakt een aanbod van liefst 17 varianten mogelijk, maar alleen de negen tweemotorige versies met 408 pk en vierwielaandrijving kunnen 1.800 kilo trekken. De 79-kWh accu kun je opladen bij het DC-laadstation, met een maximaal vermogen van 205 kW.

Volkswagen Tiguan

Max. trekgewicht: 1.800–2.200 kg

Max. vermogen: 150–272 pk

Leverbaar vanaf51.990

De Volkswagen Tiguan van de derde generatie is een belangrijke nieuwkomer in SUV-land. Het motorenaanbod omvat twee benzinemotoren (130 en 150 pk), twee plug-in hybrides (204 en 272 pk) en twee diesels (150 en 193 pk), die helaas in ons land niet te koop zijn. De 150-pk versies en de elektro-hybrides mogen slechts tussen de 1.800 en 2.000 kilo trekken. De 130 pk sterke benzinemotor voldoet in dit overzicht niet aan onze eisen met een trekgewicht van 1.600 kg.

Welke aandrijflijn moet je hebben: diesel, hybride of elektrisch?

Een laag verbruik en een goede trekkracht: van oudsher geven caravanners de voorkeur aan een dieselmotor. Maar het dieselaanbod wordt alsmaar kleiner. En hoe zit het met de te verwachte restwaarde? Of is een benzinemotor toch de betere keuze? Heeft een hybride voordelen? Moet je kiezen voor een plug-in hybride (PHEV) of zelfs een volledig elektrische auto?

Ook al mogen oudere zelfontbranders sommige stadscentra niet meer in, diesels zijn zeker geen klimaatkillers. Hun hogere rendement leidt tot een lager specifiek brandstofverbruik en dus uiteindelijk tot een lagere CO2-uitstoot, al stoot een liter diesel meer CO2 uit dan een liter benzine. Moderne benzinemotoren komen met hun normverbruik steeds dichter bij de dieselmotor, maar met een huisje op wielen achter de auto worden ze dorstig.

Dit geldt ook voor hybrides, die in feite alleen brandstof besparen in stadsverkeer en bij een lage belasting. PHEV’s kunnen echt zuinig rijden, maar alleen als je ze consequent via het stopcontact oplaadt. Daaraan heb je niet zo veel als je op vakantie gaat, want de zuinige rit op elektriciteit eindigt al na enkele tientallen kilometers als je een caravan voorttrekt. En opladen duurt tijdens langere reizen enorm lang, omdat je veel PHEV’s niet snel kunt bijladen.

Volledig elektrische auto’s worden steeds concurrerender omdat de accu’s steeds groter worden en de laadsystemen steeds sneller. En het aanbod van elektrische auto’s dat geschikt is voor aanhangers neemt toe. Of EV's geschikt zijn als trekauto, hangt vooral af van de vakantiebestemming en je reisgewoonten. Houd je ervan om elke twee uur een half uur te pauzeren of rijd je liever flink door? Hoe dicht is het netwerk van laadpunten onderweg en op de vakantiebestemming? Al zijn ze lekker krachtig: niet iedereen is blij met elektrische trekauto’s.

    Lezersreacties (108)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.