Deze stationwagons waren ooit pakezel maar worden nu als klassieker meer waard
Hoe de combi cool wordt
- Andreas May
- Achtergrond
Stationwagons waren ooit vooral pakezels. Eigenaren versleten hun combi’s, estates en breaks doorgaans tot op de draad. We tonen tien modellen uit de jaren 60 en 70 waarvan de prijzen een stijgende lijn vertonen.
Wie in de jaren 60 of 70 een stationwagon kocht, deed dat meestal om beroepsmatige redenen. Denk aan een bakker of timmerman die af en toe spullen moest vervoeren, maar daarvoor nu ook weer geen busje nodig had. Dan was een stationwagon een mooie oplossing. Het spreekt voor zich dat hun eigenaren dergelijke auto’s bijna nooit vertroetelden, maar vooral intensief gebruikten. De kans dat ze waardig met pensioen konden gaan, was vrij klein en roest luidde meestal in een vroeg stadium het einde in.
Maar sommige exemplaren hebben het overleefd en stijgen inmiddels in waarde. De marktexperts van het Duitse Classic Data zochten naar stationwagons die voor 1980 de showroom verlieten. Naast de bekende vertegenwoordigers uit dit segment, zoals de Volkswagen Passat Variant, de T-versie van de Mercedes W123 en de Ford Granada stationwagon, vonden ze ook zeldzame exemplaren zoals de Renault 12 Break. De volgende keer gaan we op zoek naar stationwagons vanaf 1980, waarbij het aanbod aanmerkelijk groter is.
1. Trabant 601 Universal
Met zijn lengte van 3,56 meter is dit een bijzonder compacte stationwagon, aangedreven door een 26-pk tweecilinder tweetakt met nog geen 600 cc. Bij de ‘Trabi’ is alles een maatje kleiner dan bij andere auto’s. Lange tijd waren de prijzen ook bescheiden. Maar daarin komt verandering. In nette staat verkerende 601’s ‘Universal’ zetten koers richting de € 10.000. Als je er eentje wilt hebben, moet je nu toeslaan, want goedkoper worden ze niet.
1974-1990, 595 cc, 26 pk
prijs 2019 | prijs 2025 | Prijsstijging |
€3.600 | €7.700 | 114 % |
2. Volkswagen Passat Variant
1974-1977, 1.297 cc, 55 pk
Het was niet de eerste, maar wel een van de populairdere pakezels. De Volkswagen Passat kwam tot stand met hulp van Audi, de fabrikant uit Ingolstadt leverde de technische basis. De Audi 80 waarmee hij zijn basis deelde, was verkrijgbaar als sedan, terwijl de Passat werd geleverd met schuin aflopende achterzijde en als stationwagon.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€5.300 | €10.600 | 100% |
3. Wartburg 353 Tourist
1968-1975, 992 cc, 45 pk
Hij kostte indertijd maar liefst 17.700 mark op de thuismarkt. Daarvoor kreeg je een watergekoelde driecilinder tweetaktmotor, een carrosserie met een lengte van 4,38 meter en een topsnelheid van 130 km/h. De stationwagon-versie van de Wartburg 353 kan uiteraard ook veel meer bagage opslokken dan de 16 centimeter kortere sedan. Beide varianten hebben één ding gemeen: de prijzen stijgen.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€6.600 | €10.100 | 53% |
4. Peugeot 504 Break
1971-1982, 1.971 cc, 93 pk
Deze Peugeot 504 in XL-formaat is een 4,80 meter lange stationwagon. Er waren drie varianten: de Break, de Commerciale en de Familiale voor grote gezinnen. Die laatste bood plek aan zeven personen. De wielbasis is opgerekt tot 2,90 meter.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsontwikkeling |
€8.500 | €12.100 | 42 % |
5. Mercedes-Benz 240 TD
1978-1982, 2.404 cc, 65 pk
Een goede optie voor mensen die willen onthaasten: de dieselmotor met weinig vermogen past bij het goedmoedige karakter van de Mercedes W123. Overigens had de 240 TD vanaf de zomer van 1979 7 pk meer te bieden, een gevalletje ‘Meercedes’ dus.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsontwikkeling |
€11.400 | €16.100 | 41% |
6. Ford Granada Stationwagon
1975-1977, 2.550 cc, 125 pk
Wat een gaaf ding is dit. Een lekkere zescilinder, bijna 4,70 meter lang en voorzien van een eindeloze bagageruimte. Met de Granada richtte Ford zijn pijlen op de hogere middenklasse, na de opfrisbeurt in de zomer van 1975 was zelfs airconditioning tegen meerprijs verkrijgbaar.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€11.400 | €15.100 | 35% |
7. Opel Kadett Caravan
1965-1971, 1.078 cc, 55 pk
De B-Kadett was een echte allrounder. Hij was verkrijgbaar als sedan, fastback, coupé en stationwagon met twee en vier portieren. De technische basis van de Opel: in de lengterichting geplaatste motoren voorin en achterwielaandrijving.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€8.300 | €11.100 | 33% |
8. Renault 12 Break
1970-1975, 1.289 cc, 54 pk
In Duitsland ging de stationwagon op basis van de Renault 12 als ‘Variable’ door het leven, maar bij ons in Nederland was het net als in Frankrijk gewoon de R12 Break. Later is dit model ook nog door Dacia gevoerd als 1310.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€4.900 | €6.500 | 32% |
9. Volvo 1800 ES
1971-1973, 1.986 cc, 124 pk
Is ‘Sneeuwwitjes doodskist’ echt een stationwagon? De Shooting Brake was altijd al meer een lifestyle-auto dan een pakezel. De grote glazen achterklep is vandaag de dag nog steeds heel erg hip.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€27.500 | €34.800 | 26% |
10. Audi 100 Avant
1977-1982, 2.144 cc, 115 pk
De C2 of Type 43 werd soms besteld als tweedeurs en vaak als vierdeurs sedan, vanaf 1977 was hij er ook met schuin aflopende achterzijde onder de naam Avant. Laten we het zo zeggen: de grote achterklep is praktisch, maar een echte stationwagon is het nu ook weer niet.
prijs 2019 | prijs 2025 | prijsstijging |
€9.100 | €10.700 | 17% |
Lees ook
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Gebruikers flits-app krijgen twee keer vaker bekeuring
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes

Ford Thunderbird (1957)
