Deze sportieve hatchbacks van €14.000 hebben minstens 150 pk

Ze doen je hart sneller kloppen

BMW 1-serie

Bij autoliefhebbers gaat het hart meestal sneller kloppen naarmate het toerental stijgt. Daarom  nogmaals aandacht voor sportieve hatchbacks. Eerder portretteerden we al auto’s als de Honda Civic, Hyundai Veloster, Peugeot RCZ, Seat Leon SC, Volkswagen Scirocco en Volvo C30. Op de Civic na allemaal driedeurs. In deze aflevering van Op Zoek Naar richten we onze blik op vijfdeurs occasions met minimaal 150 pk onder de kap, met in onze knip 14.000 euro.

Als je in vroeger tijden een sportieve auto zocht, stonden steevast Alfa Romeo en BMW op het lijstje. Liefhebbers van exotisch gingen bijvoorbeeld voor een Triumph Dolomite Sprint of een Mazda met rotatiemotor. Die laatste twee zijn er al lang niet meer. In plaats daarvan heb je de 3 van Mazda, de Ford Focus of, zoals aangegeven, de Honda Civic en Seat Leon. Voor deze vergelijking kozen we echter een Mercedes-Benz A-klasse als derde optie.

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 150 Super - 2017 - 147.218 kilometer - 13.950 euro

Hij werd geïntroduceerd in 2010 en we mogen de Giulietta best een tijdloze schoonheid noemen. Van de grille via de achterlichten tot het sportieve interieur, de mensen van Alfa Romeo hebben een dik decennium geleden hun best gedaan om een fraaie hatchback neer te zetten. Desondanks hadden sportievelingen de Italiaan niet heel hoog op het verlanglijstje staan, met een behoorlijke afschrijving tot gevolg.

Fijn voor de occasionkoper, want neem nu deze Alfa Romeo Giulietta: liefst vier jaar jonger dan beide Duitsers hieronder. Met nog geen anderhalve ton op de klok, 150 pk onder de wulpse motorkap en afgeleverd met zes maanden Bovag-garantie is het geen stakker. Dat is de Super-uitrusting evenmin, alhoewel hij daarin niet direct z’n tegenstrevers naar het tweede plan verwijst. Het zijn meer de nuances. Geen xenon, maar ledverlichting bijvoorbeeld.

En uiteraard is ook de DNA-knop aan boord van de PD-351-X (3 eigenaren, in relatief korte tijd …). Wel laat de Italiaan veel meer z’n sportieve inborst zien: rode sierbies onder de grille, merklogo in de hoofdsteunen, dashboardklokken in diepliggende kokers, racy pedaalwerk en uiteraard de prachtige wielen. Achter het stuur zit je patent, de besturing zelf is lekker scherp, de gaspedaalrespons idem dito en het sportonderstel stevig, maar niet oncomfortabel. De zesbak schakelt niet zo strak als het BMW-exemplaar, maar al met al is het voor sportieve gezinsvaders erg goed toeven.

En over gezin gesproken, achterin is net wat meer plek voorhanden dan in z’n opponenten van vandaag. Met standaard 350 liter inhoud is de bagageruimte daarentegen niet ruim bemeten, maar dat geldt voor de anderen ook (1-serie: 360 liter, A-klasse: 341 liter). Wel is de tildrempel liefst 20 centimeter hoger dan die van de Benz, dus vakantievierders met zwakke ruggen moeten toch maar elders winkelen. Datzelfde geldt voor veiligheidsadepten, want op dat vlak merk je wél de leeftijd van de Giulietta.

 

Signalement

Merk  Alfa Romeo

Type   Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 150 Super

Bouwjaar       juni 2017

Kilometerstand        147.218

Vraagprijs     € 13.950

Waar te koop?          Autobedrijf Leenstra V.O.F., Gauw

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc, turbo

Max. vermogen         110 kW/150 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel  230 Nm bij 2.250 tpm

Bagageruimte           350 l/1.045 l

Max. aanhanger geremd     1.300 kilo

Gem. verbruik          1 op 18,2

0-100 km/h    8,2 s

Topsnelheid   210 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

BMW 118i High Executive - 2013 - 140.808 kilometer - 12.995 euro, excl. garantie

We gaven het al aan: als je vroeger als gezinsvader je wilde haren nog niet had verloren, kocht je een BMW -02 of Alfa Romeo Giulia. Die modellen zijn geëvolueerd tot 3-serie respectievelijk de moderne Giulia, en qua prijs lang niet meer voor iedereen toegankelijk. Gelukkig had Alfa de Giulietta, BMW heeft nog altijd de 1-serie. Hoewel hij tijdens de introductie in 2004 niet ieders handen op elkaar kreeg, maakt de compacte Beier nog altijd deel uit van het BMW-programma. Er kwamen in de loop der jaren cabrio’s en coupés/sedans, maar de drie- en vijfdeurs hatchbacks bleven de ruggengraat van de 1. Uit het omvangrijke aanbod kozen we deze blauwe BMW 1-Serie: iets minder kilometers dan de Giulia, maar wel vier jaar ouder.

Met 170 pk lekker krachtig en snel, en toch een duizendje goedkoper. Maar let op: dit is de meeneemprijs, garantie kost extra. Doen, want het is een importauto (sinds 2021 één Nederlandse eigenaar gehad) en BMW-onderhoud is niet goedkoop. Met zo’n 1 koop je een occasion die wel om de bestuurder heen lijkt te zijn gebouwd. Lage zitpositie (fijn, die zittingverlengers), strak schakelende zesbak direct onder handbereik, scherpe stuurrespons en een heerlijke wegligging (deze 1 heeft nog achterwielaandrijving). Komen de passagiers er dan bekaaid af? Nou, achterin valt de ruimte niet mee en ook de kofferruimte maakt dat de 1 geen riante vakantiekar is.

Het is een High Executive dus is de uitrusting riant, met op de middenconsole uiteraard de onvolprezen iDrive-knop. De K-926-XR is tevens uitgerust met het M-sportpakket, maar oogt toch iets ingetogener dan de Giulietta, op twee uitlaten en fors bumperwerk na. Dat kenmerkt eigenlijk de hele auto: in plaats van warm en uitnodigend heerst hier koele hightech, met onder meer als resultaat dat deze BMW op veiligheidsgebied een stuk verder is dan de Alfa.

 

Signalement

Merk  BMW

Type   118i High Executive

Bouwjaar       maart 2013

Kilometerstand        140.808

Vraagprijs     € 12.995

Waar te koop?          Auto Totaal Twello, Twello

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo

Max. vermogen         125 kW/170 pk bij 4.800 tpm

Max. koppel  250 Nm bij 1.500 tpm

Bagageruimte           360 l/n.b.

Max. aanhanger geremd     1.200 kilo

Gem. verbruik          1 op 17,5

0-100 km/h    7,4 s

Topsnelheid   225 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Mercedes-Benz A200 Prestige - 2013 - 163.253 kilometer - 13.999 euro  

Een Mercedes-Benz moet altijd een bepaald gezag uitstralen, iets waar het de eerste generaties A-klasse (en ook B) nogal aan ontbrak. In 2012 gooiden de Duitsers het roer radicaal om: de hoge MPV werd een lage hatchback, met als doel jongere klanten aan zich te binden. Dat is gelukt, waarbij de jongste gastjes uiteraard voor de heftige AMG-versies gaan, vanwege hun uitlaatgeplof. Zo heftig is deze Mercedes-Benz A-klasse niet, op de wat groteske sportzetels vóór na. De L-566-SH is nipt de oudste én de duurste, heeft de hoogste kilometerstand en kent, evenals de 118i, een buitenlandse oorsprong.

Een jaar Bovag-garantie is echter inbegrepen, maar dan nog: voor je munten mag je met deze gegevens wel iets bijzonders verwachten. Welnu, deze Benz stelt niet teleur. Met z’n diverse veiligheidsitems is hij duidelijk het modernst van deze drie; het interieur ziet er fraai en hoogwaardig uit en zit wat ons betreft tussen de ‘warme’ Giulietta en de ‘koele’ 118i in. De eerste eigenaar heeft diverse pakketten laten monteren (o.a. AMG Sport- en Exclusief-pakket), maar toch blijft de uitstraling van deze occasion vrij bescheiden. Eveneens relatief bescheiden is de interieurruimte. Voorin valt het alleszins mee, maar achterin zit je al snel tegen z’n grenzen aan, ook al doet de verkoopfoto anders vermoeden.

De A-klasse uit 2018 is in alle richtingen een stukje royaler, dus als het budget dat ook is en het gezin eveneens, zou dat een optie kunnen zijn. Rijden doet deze A echter als de beste: mooi direct en gezegend met een onderstel dat geen enkel probleem met de 156 paarden kent. De combinatie van veren en dempers maken er een lekker stevig geheel van, overigens zonder dat het comfort uit het oog wordt verloren. Het is tenslotte een (gezaghebbende) Mercedes-Benz. Puik karretje!

 

Signalement

Merk  Mercedes-Benz

Type   A200 Prestige

Bouwjaar       februari 2013

Kilometerstand        163.253

Vraagprijs     € 13.999

Waar te koop?          Auto Corner Boxtel, Boxtel,

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.595 cc, turbo

Max. vermogen         115 kW/156 pk bij 5.300 tpm

Max. koppel  250 Nm bij 1.250 tpm

Bagageruimte           341 l/1.157 l

Max. aanhanger geremd     1.400 kilo

Gem. verbruik          1 op 18,2

0-100 km/h    8,4 s

Topsnelheid   224 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Welke van deze sportieve gezins-hatchbacks past bij jou?

Samenvattend: met de A-klasse heeft Mercedes-Benz zich tussen erkende sportieve helden als de Alfa Romeo Giulietta en de BMW 1-serie genesteld. Maar wordt het 't Italiaanse temperament, de koele hightech van de BMW of de mix van status en sportiviteit van de A? Of toch liever (en wellicht voor minder geld c.q. lagere exploitatiekosten) een Focus, 3, Leon of Civic? We horen het graag!

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.