Deze plug-in hybrides kun je snelladen
Maar waarom zou je dat doen?
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Bij volledig elektrische auto’s is snelladen een belangrijk wapenfeit. Het mag dan belastend zijn voor de techniek, op lange ritten heb je hier vaak meer aan dan aan enkel een grote batterij. Bij plug-in hybrides is dat anders, die hebben immers een verbrandingsmotor achter de hand. Toch zijn er fabrikanten die hun PHEV voorzien van snellaadaansluiting. Welke zijn dat, en wat heb je eraan?
Om te beginnen: er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de meeste plug-ins geen ondersteuning bieden voor snelladen. Los van het kostenaspect is een kleine batterij minder makkelijk te snelladen. Technici vergelijken zo’n batterij graag met een emmer. Als je een grote emmer wilt vullen kun je de kraan zonder problemen vol opendraaien, het water vloeit immers lange tijd gemakkelijk weg. Met een kleinere emmer moet je voorzichtig zijn, anders klotst het water over de rand en ontstaat er mogelijk schade. Mede daarom is de ene snellaadfunctie de andere niet. We werken het lijstje af van traag naar acceptabel.
BYD Seal U DM-i
De Chinezen van BYD, vooral bekend van hun elektrische auto’s, proberen nu ook een graantje mee te pikken van de plug-in hybride markt. Dat doen ze met de Seal U DM-i, een plug-in hybride waarbij de 1,5-liter viercilinder puur als generator werkt als het 18,3-kWh batterijpakket leeg is. Ook al is de Seal U DM-i technisch meer EV dan veel andere plug-ins, indrukwekkende laadprestaties levert dat niet op. Plug je een CCS-stekker in, dan blijft de teller steken op 18 kW. Laden via de 3-fasen boordlader gaat met maximaal 11 kW bijna net zo snel.
Mitsubishi Outlander PHEV
Eigenlijk is een plug-in met snellaadfunctie helemaal niet zo bijzonder. De bekendste en beruchtste stekkerhybride van het land, de Mitsubishi Outlander PHEV, ondersteunt deze functie al sinds hij in 2013 Nederland veroverde. Veel Outlander PHEV-rijders hadden de reguliere laadaansluiting al voor de sier, dus kunnen we ons levendig voorstellen dat het ChaDeMo-contact helemaal behoorlijk roestig is. Net als deze laadstandaard trouwens, die in Europa steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
Mitsubishi kan het niet deren, ook de huidige Eclipse Cross en toekomstige Outlander beschikken gewoon over zo’n ChaDeMo-aansluiting die snelladen tot 22 kW mogelijk maakt. Je ziet dat je het snelladen met een korreltje zout moet nemen. De aansluiting mag aanwezig zijn, met de beste wil van de wereld kunnen we 22 kW niet meer ‘snel’ noemen.
Polestar 1
Tijd om die teleurstellende 22 kW ruim te verdubbelen, en Polestar is niet te beroerd om daarbij te helpen. Dat dit merk gebruikmaakt van Volvo-techniek is geen groot geheim, toch lieten ze al met hun eerste model zien dat ze graag een stapje verder gaan. Een DC-snellaadpoort, die laden tot 50 kW mogelijk maakt, zoek je immers vergeefs op PHEV’s van het zustermerk. Nee, dan de Polestar 1, waarvan je het netto 30-kWh batterijpakket in 39 minuten van 20 naar 80 procent laadt. Daarna staat de aandrijflijn weer klaar om je met zijn 609 pk en 1.000 Nm richting einder te katapulteren.
Jaguar/Land Rover
Een ander opvallend merk, of eigenlijk een merkencombinatie, is Jaguar/Land Rover. De verschillende plug-in hybride modellen delen veel van de onderlinge techniek. Zo hebben P400e-modellen een netto 15,4-kWh batterijpakket. En ze bieden de mogelijkheid tot snelladen: Land Rover belooft een piek van 35 kW en een laadtijd van 30 minuten tot 80 procent capaciteit.
Bij de P460e en P580e-modellen van Range Rover is het batterijpakket ruim twee keer zo groot: er staat 31,8 kWh tot je beschikking. Reden genoeg voor de fabrikant om het snellaadvermogen op te schroeven tot 50 kW, waarmee je het pakket in 40 minuten bijlaadt tot 80 procent. Menig EV laadt in die tijd drie keer zoveel stroom bij, maar we waarderen de poging.
Mercedes-Benz is winnaar
Polestar en Jaguar/Land Rover zetten de teller op 50 kW. Niet slecht, maar zoals bij elke wedstrijd kan er maar een de winnaar zijn. In dit geval is het Mercedes-Benz. Hun GLE 300e en 350 de plug-ins pieken op 60 kWh, net als de S-klasse S580e. Je hoeft daarvoor niet eens extra te betalen, de CCS-stekker past er standaard in.
Ook andere plug-ins zijn bij Mercedes-Benz uit te rusten met een DC-aansluiting. Bij de (CL)A en B-Klasse gaat deze tot 34 kW, de C-klasses schoppen het zelfs tot 55 kW. Dat geldt overigens niet voor de Mercedes-AMG C63 S. Die is weliswaar bijzonder rap van 0 naar 100 km/h, een snellaadfunctie moet hij ontberen.
PHEV snelladen: waarom zou je dat doen?
Er zijn dus best en paar plug-ins te vinden die snelladen ondersteunen. Maar de belangrijkste vraag: waarom zou je daarvan gebruik maken? Snellaadtarieven zijn doorgaans veel hoger dan de prijs van regulier laden, vaak is het zelfs duurder dan het verbranden van benzine. We kunnen ons daarom voorstellen dat bijna niemand de extra laadpoort gebruikt.
Toch zijn er een paar mogelijke scenario’s. Bij de Mitsubishi Outlander PHEV weten we bijvoorbeeld dat het motorvermogen wordt teruggeschroefd als het batterijpercentage te laag wordt, wat vrij onpraktisch is als je net jouw dikke caravan de berg op wilt sleuren. Snel nog even wat extra stroom hamsteren kan dan een uitkomst zijn. Voor een Mercedes S580e zien we een rol weggelegd als luxe hotelvervoer, waarbij de rust - en nul uitstoot- van het elektrisch rijden belangrijker zijn dan de laadkosten. Af en toe even snelladen kan in zo’n geval best. En bij een performancemodel als de Polestar 1 geldt natuurlijk: hoe meer power achter de hand, hoe beter.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 300 e Business Solution AMG | Trekhaak | Nightpakket | Parkeerpakket met 360°-camera | KEYLESS GO-comfortpakket | Antidiefstalpakket GUARD 360° Plus | Memorypakket | EASY PACK achterklep |
- 2025
- 15 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle | Leder | Panoramadak | 360 camera | NL auto | Trekhaak | Garantie tot 12-5-2031!
- 2023
- 110.726 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ | Cruise | Navi | Camera
- 2022
- 34.830 km