Deze man vecht duplicaatcodes aan op kentekenplaten
'Eentje te veel'
- Door onze collega's van AD
- FOTO'S Paul Rapp
- Achtergrond
Verlies je je kentekenplaat, dan krijg je een nieuwe met een kleine 1 erop: de duplicaatcode. Gruwelijk, vinden autoliefhebbers. Maar er is hoop. Frank Bolsenbroek uit Heumen verzon een list. Hij komt in verzet tegen zoiets als een cijfer op je kentekenplaat.
Zulke reacties, hij krijgt ze geregeld en hij begrijpt ze ook wel. Maar lachen is te makkelijk: "Want voor mensen met een autohart is dit zwaar vervelend." Het gaat hier over de duplicaatcode, het verschijnsel dat de kentekenplaat van je auto voorziet van het getal 1 (of hoger). Als je de kentekenplaat van je auto verliest, kun je een nieuwe aanvragen. Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van de verloren kentekenplaat, voorziet de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de nieuwe van een duplicaatcode of ophoogcode. Maar dat leidt tot irritatie. Want dat cijfertje op je nummerbord ziet er niet uit, vinden autoliefhebbers, en mogelijk kost het ook geld omdat je auto minder waard wordt.
Frank Bolsenbroek is gerechtsdeskundige motorvoertuigen, en heeft een bedrijf dat mensen helpt die auto’s importeren: Bolsenbroek en Partners in Heumen. Kan om van alles gaan, maar tegenwoordig moet hij iedere week wel een autoliefhebber verlossen van een onnodige duplicaatcode. Daarvoor heeft hij uiteindelijk maar een naam voor bedacht.
Het eentje is niet altijd nodig
Het eentje kan op twee manieren in het leven van een kenteken verschijnen: na verlies of diefstal, maar ook na wat Frank Bolsenbroek re-import noemt. "Je koopt een huis in Zuid-Frankrijk en neemt je auto mee. Dan geef je je Nederlandse kentekenplaat in handen van een door de RDW erkend inleverpunt, en krijgt je auto een Frans kenteken. Na twee jaar denk je ‘toch wel fijn die vier seizoenen’, en keer je terug naar Nederland. Met je auto: re-import. Je kenteken was slapend gemaakt, maar herleeft weer. Maar: met een eentje erop! Maar onder die omstandigheden heeft een duplicaatcode helemaal geen zin. Die kentekenplaat was toch in veilige handen?"
Intussen, heeft Bolsenbroek ontdekt, denken ze er bij de RDW ook zo over: bij re-import is het eentje niet nodig. En dat komt allemaal door het verhaal van de geïmporteerde Ferrari 360 Modena Spider, in de zomer van 2022. Een van Bolsenbroeks klanten kocht een Ferrari, bij een dealer in Nederland. Het gebeurt nog wel eens dat een dealer de kentekenplaat in de showroom nog even weglaat om het lijnenspel van het front van de auto niet aan te tasten, en tijdelijk vervangt voor een sticker. "Dat is iets optisch."
Eenmaal thuis attendeerde een buurman de koper op het eentje op de kentekenplaat. Moet je nou zien. "Die auto was geïmporteerd. Niks mis mee, maar ja: dus wel een eentje. Die man schrok zich te barsten. En zei: als ik dat geweten had, had ik ’m nooit gekocht. Zeker bij exclusieve autobezitters doet het eentje erg veel pijn. Al had ik hier een keer een jongeman met een Volvo 740, die vond dat ook een groot probleem."
Het voelt raar
Meerdere mensen uit de kring van Bolsenbroek ervaren dat trouwens zo. Neem Tom Verweijen uit Mill, die op een dag met zijn nieuwe BMW 3-serie naar Amsterdam reed. Kentekenplaten gestolen, nieuwe gekregen maar dus wel met een eentje erop. Toen hij zijn auto later te koop zette, kreeg hij vragen. Wat is er met die auto gebeurd? Gestolen soms? In elkaar gezeten?
"Ik heb het proces-verbaal laten zien. Geen probleem, maar je moet het toch uitleggen. Het is lelijk en het roept vragen op. Het voelt ook raar. Alsof je in een auto rondrijdt die je op een of andere beurs hebt gekocht."
Om die reden kost een eentje mogelijk geld. Het is moeilijk vast te stellen, zegt Bolsenbroek. In een zelf gehouden enquête schatten 121 respondenten het verlies, afhankelijk van de prijsklasse van de auto, tussen de 10 en 19 procent.
Nog even houtje-touwtje
Goed. Met een rubberen hamer en een lapje thinner poets je die code wel weg, zegt Bolsenbroek, maar dat mag dus niet. "Als je een eentje hebt, moet je hem voeren."
Dus zocht Bolsenbroek contact met de RDW, over de Ferrari. Hij laat een mail zien waarin algemeen directeur Jantina Woudstra toegeeft dat een duplicaatcode in dergelijke gevallen eigenlijk niet nodig is. Zo verdween het lelijke eentje van de Ferrari, met maatwerk waarvan Woudstra in de mail toegeeft dat het even houtje-touwtje moet.
Dat de strijd tegen het lelijke eentje twee jaar later nog steeds op die houtje-touwtje manier gevoerd wordt, is iets wat Bolsenbroek niet begrijpt. Maar: er wordt aan gewerkt, zegt een woordvoerder van de RDW.
"We hadden dat voor 1 januari 2025 willen regelen, maar door uitstel van wetgeving vergt het meer tijd en onze systemen moeten worden aangepast. Tot die tijd komt er een procedure zodat mensen het ook rechtstreeks bij ons kunnen regelen, dat is eerlijker. Want het is iets dat kàn. We snappen dat mensen dit vervelend vinden."
Ondertussen helpt Bolsenbroek iedere week wel een klant van een duplicaatcode af door het papierwerk te doen. "Bij ons heet dat nu ‘pakket lelijk eentje’."
Een echte oplossing voor het eentje?
Een voorstel van Tweede Kamerlid Hidde Heutink (PVV) kan zomaar een definitieve oplossing bieden voor wie zijn duplicaatcode lelijk vindt. In januari steunde een meerderheid in het parlement zijn voorstel dat gepersonaliseerde kentekenplaten mogelijk maakt. In België bestaat dat al, en kun je tegen betaling (€1.000) rondrijden met de naam van je huisdier als kenteken.
Onderdeel van het plan is de gepersonaliseerde kentekenplaat te koppelen aan de persoon. Daarmee, hoopt Frank Bolsenbroek, wordt het eentje overbodig.
Of de gepersonaliseerde kentekenplaat er ook echt komt in Nederland, is nog niet duidelijk. Toenmalig minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat stelde begin dit jaar een onderzoek in naar de haalbaarheid, waarvan de resultaten begin volgend jaar bekend moeten worden. Volgens een woordvoerder van het ministerie kost het uitwerken van varianten meer tijd dan verwacht.