Deze Londense taxi is ver van huis - In het Wild
Duur ritje
Zelfs in Londen is het inmiddels een zeldzame verschijning, maar in Nederland zie je zo'n klassieke 'London Cab' vrijwel nooit. Een leuke spot van AutoWeek-forumlid 'D oh'.
Wie denkt dat je overal in Londen deze klassieke zwarte taxi's nog ziet, is er al een tijdje niet meer geweest. Tegenwoordig doen vooral de retro reïncarnatie van LEVC en de LTC TX4 daar dienst als taxi. Die zijn met hun uiterlijk allebei geïnspireerd op de auto die we hier voor ons hebben. We hebben het dan over de Austin FX4, al is-ie in de loop der jaren (mede afhankelijk van de fabrikant) onder verschillende namen verschenen. Hij zag in elk geval eind jaren 50 het levenslicht als de Austin FX4 en bleef maar liefst krap 40 jaar in productie.
Deze hier in Nederland gespotte 'Hackney Carriage' stamt uit 1986 en is dus nog een relatief jong exemplaar. Volgens de kentekengegevens is het een Leyland FX4S, al was British Leyland toen al niet meer de fabrikant. De iconische zwarte taxi werd toen al gebouwd door Carbodies, dat de taxidivisie omdoopte tot London Taxis International (LTI). LTI is op zijn beurt later weer opgegaan in de reeds genoemde Geely-dochter LEVC. Zo hoort ook de huidige en nu elektrische London Cab nog keurig in de bloedlijn van zijn klassieke voorvader.
Hoewel ook deze FX4S er nog lekker archaïsch uitziet, was het indertijd best een stap vooruit ten opzichte van de oorspronkelijke FX4. In 1984 werden onder meer de klassieke verchroomde bumpers vervangen door hoekigere deels uit kunststof opgetrokken exemplaren, waardoor de taxi toch wat minder klassiek oogde. Verder kwam er toen een grotere 2,5-liter dieselmotor van Land Rover in te liggen en verbeterde men onder meer bedieningselementen op het dashboard en de tochtgevoeligheid van het model.
In 1997, toevallig het jaar waarin het doek viel voor deze klassieke Londense taxi en de geheel nieuwe LTI TX1 het stokje overnam, kwam dit exemplaar naar Nederland. Sindsdien heeft hij drie Nederlandse (particuliere!) eigenaren versleten en nu is hij dik twee jaar bij zijn huidige baasje. Het is geen rijdend reclameobject, zoals onze Classics-duurtester van tien jaar geleden. Kennelijk wordt hier dus gewoon privé mee gereden, bijzonder!